تولید واکسن کرونای رازی و واکسن ایرانی - کوبایی به کجا رسید؟

کد خبر: 1045824

رئیس انستیتو پاستور گفت: واکسن موسسه رازی از هفته‌های آینده وارد مرحله بالینی شده و واکسن مشترک با کوبا در بهمن ماه وارد مرحله سوم کارآزمایی بالینی می‌شود.

تولید واکسن کرونای رازی و واکسن ایرانی - کوبایی به کجا رسید؟

خبرگزاری مهر: به نقل از صدا و سیما، شب گذشته علیرضا بیگلری در ارتباط تصویری شبکه یک سیما اعلام کرد: با موفقیت‌هایی که مؤسسه رازی برای واکسن نوترکیب ضد کووید خودش در آزمایش‌های حیوانی داشت امروز تأییدیه کمیته اخلاق برای این واکسن صادر شد.

وی در این‌باره گفت: این واکسن طی هفته‌های آینده وارد مرحله اول کارآزمایی بالینی می‌شود که بر اساس آن روی تعداد محدودی از داوطلبان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا از نظر ایمن بودن تأیید و سپس وارد مراحل بعدی شود.

بیگدلی درباره واکسن مشترک تولید ایران و کوبا نیز افزود: واکسن تولید مشترک ایران و کوبا، مرحله آزمایش حیوانی را با موفقیت در کوبا طی کرد و مرحله اول و دوم انسانی هم با موفقیت به اتمام رسیده و به طور همزمان در اواخر بهمن ماه وارد کارآزمایی بالینی سطح سه می‌شود که مرحله نهایی است و به عنوان اولین واکسن تولید داخل در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: واکسن کوویران از ویروس غیر فعال ساخته شده است که تمام آنتی ژن‌های ویروسی را دارد، ولی ویروس غیر فعال شده است، اما در واکسن مشترک ایران و کوبا و واکسن مؤسسه رازی بخشی از بدنه آنتی ژن‌های ویروسی برای تحریک سیستم ایمنی استفاده می‌شود.

بیگدلی ادامه داد: تفاوت واکسن پاستور و رازی با توجه به اینکه هر دو نوترکیب هستند، ولی در واکسن پاستور فرآیندی در مهندسی ژنتیک آن به‌کار رفته است که موجب ایمنی بیشتر می‌شود.

رئیس انستیتو پاستور گفت: تمام واکسن‌ها باید مراحل انسانی را طی کند و در پایان مراحل سه اثربخشی آن مشخص می‌شود و تاکنون عوارض خاصی از واکسن‌های تولیدی کوویران برکت و مشترک ایران و کوبا دیده نشده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها