طرح پزشک خانواده در کلان شهرها با مشکل مواجه است/ افزایش سرانه مصرف دارو به سبب تجویز بی‌رویه پزشکان

کد خبر: 243393

در آموزش ها باید نحوه تجویز منطقی دارو به پزشکان آموزش داده شود تا به اندازه نیاز شاهد مصرف دارو باشیم. افزایش مصرف از یک سو و عدم تولید دارو از سوی دیگر بحرانی جدید در این زمینه ایجاد کرده است. از آنجایی که بسیاری از مواد دارویی از خارج از کشور وارد می شود، بحث دارو نیز به سبب وضعیت ارز دچار مشکل شده و تغییر قیمت ارز روی قیمت دارو تاثیر گذاشته است.

طرح پزشک خانواده در کلان شهرها با مشکل مواجه است/ افزایش سرانه مصرف دارو به سبب تجویز بی‌رویه پزشکان
سرویس اجتماعی «فردا»: وضعیت سلامت و پزشکی کشور در شرایط خاصی قرار گرفته است. از یک سو اعمال تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و از سوی دیگر برنامه‌های وزارت بهداشتی که با تغییر ناگهانی وزیر رو به رو بوده می‌توانند عوامل تعیین‌کننده‌ای در این شرایط باشند. در همین رابطه محمد مهدی گل مکانی ـ معاون سلامت شهرداری تهران ـ در گفتگو با خبرنگار «فردا» نکاتی را پیرامون وضعیت حوزه سلامت در کشور بیان نمود. معاون سلامت شهرداری تهران سرانه مصرف دارو در کشور ایران را نسبت به سایر کشورهای پیشرفته دنیا بسیار بالاتر دانست و گفت: «متاسفانه امروز می بینیم که در هر خانه‌ای چندین بسته از قرص ها و داروها وجود دارد و این به سبب تجویز بی رویه‌ای است که از سوی پزشکان ارائه می شود و به تبع آن شاهد بالا رفتن مصرف دارو در کشور هستیم.»
محمد مهدی گل مکانی با بیان مطلب فوق از ضعف فرهنگی در استفاده از دارو در ایران انتقاد کرد و اظهار داشت: «این ضعف به دلیل عدم توجه به ارائه آموزش های لازم به پزشکان از سوی نظام پزشکی کشور است. در آموزش ها باید نحوه تجویز منطقی دارو به پزشکان آموزش داده شود تا به اندازه نیاز شاهد مصرف دارو باشیم.»
وی در ادامه اظهارات خود نگاه درمان‌نگر و پزشکی‌محور موجود را علت به وجود آمدن افزایش تقاضا برای مصرف دارو عنوان کرد و افزود: «افزایش مصرف از یک سو و عدم تولید دارو از سوی دیگر بحرانی جدید در این زمینه ایجاد کرده است.» این کارشناس حوزه سلامت کشور یکی از دلایل ایجاد بحران در زمینه تولید دارو را اختلالات به وجود آمده در وضعیت ارز دانست و گفت: «از آنجایی که بسیاری از مواد دارویی از خارج از کشور وارد می شود، بحث دارو نیز به سبب وضعیت ارز دچار مشکل شده و تغییر قیمت ارز روی قیمت دارو تاثیر گذاشته است.» معاون سلامت شهرداری تهران در بخش دیگری از اظهارت خود تصریح کرد: «خوشبختانه امروز جامعه ما نسبت به بحث سلامت حساس تر شده و مردم به این موضوع اهمیت می دهند و همین امر موجب تسریع در روند بهبود وضعیت سلامت هموطنان خواهد شد.» گل مکانی انجام اقدامات زیر ساختی در حوزه سلامت را امری ضروری دانست و خاطر نشان کرد: «اگر به زیر ساخت ها توجه نشود، هیچ پیشرفتی در بحث سلامت نخواهیم داشت.» وی افزود: «کشور ما در سال های اخیر در مسئله دارو و درمان به خاطر تاثیر گذاری مسائل اقتصادی دچار مشکلاتی شده و از همین رو لازم است که با توجه به زیر ساخت‌ها، سلامت اجتماعی همگانی برای مردم کشور فراهم آید.» معاون سلامت شهردار تهران توجه به مفهوم سلامت را وظیفه ای همگانی و در حیطه همه سازمان ها و نهادها دانست و گفت: «موضوع سلامت دارای ابعاد مختلفی از جمله مسائل جسمانی، فردی، اجتماعی و معنوی است. لذا پیشرفت در این حوزه نیازمند یاری تمام واحد ها و دستگاه های اجتماعی است.» او در بخش پایانی اظهارات خود مسئله پزشک خانواده را یکی از بهترین رویکردهای حوزه سلامت در سال های اخیر عنوان کرد و تصریح کرد: «موضوع پزشک خانواده در کلان شهرها با مشکلاتی مواجه شده و نسخه معرفی شده در کلان شهرها قابلیت اجرا و اثر بخشی ندارد و لازم است که تغییراتی در آن ایجاد شود.»
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها