آیا حذف صبحانه باعث چاقی می‌شود؟

کد خبر: 809316

باور‌هایی مثل نخوردن صبحانه باعث چاقی می‌شود و یا اینکه نخوردن صبحانه با سلامت قلب رابطه دارد و یا اینکه برخی نوشیدنی‌ها در وعده صبحانه موجب کم آبی بدن می‌شود و.. وجود دارد که در ادامه درستی و نادرستی این بارو‌ها را خواهید خواند.

آیا حذف صبحانه باعث چاقی می‌شود؟
سرویس اجتماعی فردا: محققان و کارشناسان تغذیه به این نتیجه رسیده اند؛ کسانی‌که صبحانه می‌خورند، راحت‌تر می‌توانند وزن مناسب خودشان را حفظ کنند. خوردن صبحانه با مقدار متعادلی کربوهیدرات، پروتئین بدون چربی و حتی کمی دسر می‌تواند کمک‌تان کند که برای باقی روز، انتخاب‌های غذایی سالم‌تری داشته باشید. ادامه این گزارش را به نقل از نبض ما بخوانید: با خوردن صبحانه مفصل (همراه با دسر)، بدن ما احساس سیری می‌کند و نیازی به این ندارد که با خرده‌خواری و میل و هوس غیرواقعی به خوردن، مدام به‌دنبال جبران کالری‌های از دست رفته باشد. این کار به نوبه خود به ترویج عادات درست غذاخوردن کمک می‌کند و باعث می‌شود وزن مناسب خودتان را حفظ کنید. افرادی که هر روز صبحانه می‌خورند، رژیم غذایی مغذی‌تری دارند. خوردن یک صبحانه متعادل و مغذی باعث می‌شود عادات غذاخوردن‌تان در باقی روز روی حساب و کتاب باشد. همچنین جلوی گرسنگی بیش از حد و میل و هوس شدید به خوردن را که در اثر افت شدید فشار خون رخ می‌دهد، می‌گیرد. خوردن صبحانه موجب کاهش وزن می‌شود محققان می‌گویند صرف یک صبحانه کامل تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد، زیرا خوردن صبحانه باعث کنترل اشتها می‌شود و میل به خوردن شیرینی و نشاسته را بر طرف می‌کند. به گفته دکتر "دانیل یاکوبوویچ" از "بیمارستان دو کیلنیکا" در کاراکاس واقع در ونزوئلا، این رژیم غذایی سالم‌تر از رژیم‌های غذایی کم کربوهیدارت برای کاهش وزن است، زیرا خوردن صبحانه امکان دریافت فیبر غذایی و میوه‌های ویتامین دار بیشتری را برای بدن فراهم می‌کند. وی در این باره گفت: این رژیم غذایی را مدت بیش از ۱۵ سال با موفقیت بر روی بیمارانش آزموده است. بیشتر مطالعاتی که برای کاهش وزن انجام شده نشان داده اند که رژیم‌های غذایی بسیار کم کربوهیدرات (مانند رژیم اتکینز)، روش خوبی برای کاهش وزن نیستند. این رژیم‌های غذایی میل شخص را برای خوردن کربوهیدارت افزایش می‌دهند و سوخت و ساز بدن را کند می‌کنند، در نتیجه پس از یک دوره کوتاه کاهش وزن، چاقی به سرعت بازمی گردد. صرف یک صبحانه کامل و مملو از کربوهیدارت و پروتئین، و رعایت یک رژیم غذایی کم کربوهیدارت و کم کالری در بقیه روز، موجب کاهش وزن و حفظ آن می‌شود. یاکوبوویچ و همکارانش از دانشگاه ویرجینیا در ریچموند رژیم غذایی شامل صبحانه کامل مملو از کربوهیدارت و پروتئین را با رژیم غذایی کم کربوهیدارت در ۹۴ زن چاق که زندگی کم تحرکی داشتند، مقایسه کردند. هر دو رژیم غذایی کم چرب و کم کالری بودند، اما از نظر محتوای کربوهیدارت متفاوت بودند. در این مطالعه دیده شد افرادی که صبحانه کامل می‌خوردند بیش از ۲۱ درصد از وزن خود را از دست دادند، اما گروه کم کربوهیدارت تنها ۵/۴ درصد کاهش وزن داشتند.
اگر صبحانه نخورید، احتمال چاق شدنتان بیشتر است احتمال بروز اضافه وزن در کسانی‌که معمولاً قید صبحانه را می‌زنند، ۵۰ درصد بیشتر است. زمانی که شما گرسنه هستید و میل به خوردن چیزی دارید، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ دوست دارید مقدار بیشتری از آن ماده خوراکی را بخورید. این چرخه باطل را با دریافت کمی کالری هنگام صبح بشکنید. این امر کمک‌تان خواهد کرد که درطول باقی روزتان سیر بمانید و مانع از این می‌شود که مدام درحال خوردن باشید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها