وزیر بهداشت: ۶۰درصد گرسنگان زن هستند

کد خبر: 885585

وزیر بهداشت، گفت: جنگ، بی عدالتی، اسراف و...، نمونه‌هایی از دلیل عدم دستیابی به دنیای بدون گرسنگی است.

وزیر بهداشت: ۶۰درصد گرسنگان زن هستند

خبرگزاری مهر: سید حسن هاشمی، روز سه شنبه در مراسم روز جهانی غذا با اشاره به شعار این روز مبنی بر تلاش برای به صفر رساندن گرسنگی، افزود: کاش این شعار محقق شود و دنیا به این افتخار دست یابد که گرسنه‌ای وجود نداشته باشد، اما گرسنگی در جهان به طرز غم انگیزی در حل گسترش است در حالی که کره زمین توان تامنی غذای همه انسان‌ها را دارد.

وی با اشاره به اینکه یک چهارم کل مواد غذایی که به صورت ضایعات هدر می‌رود برای تامین غذای کل جهان کافی است، اظهارکرد: جنگ، بی عدالتی، اسراف و...، نمونه‌هایی از دلیل عدم دستیابی به دنیای بدون گرسنگی است. در ایران نیز علارقم تاکید قرآن و دین با موضوع اسراف و زیاده روی مواجه هستیم و متاسفانه در برخی از ایام و مراسم مذهبی از جمله اربعین که از مهمترین نماد‌های دینی و ملی در سطح بین المللی مطرح است، شاهد اسراف هستیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: یک نهم مردم کره زمین در معرض گرسنگی مزمن قرار دارند و طبق اعلام فائو در سال ۲۰۱۶، ۳۸ میلیون نفر نسبت به سال قبل در معرض گرسنگی قرار گرفته اند. تاسف بار است که هر روز ۸۰۰ میلیون نفر در معرض گرسنگی قرار گرفته و به غذای سالم دسترسی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: نیمی از مردم کشور‌ها در معرض جنگ زندگی می‌کنند. مردم یمن گرفتار مرگ بوده و به خاطر تجاوز به کشورشان هر روز در سکوت مدعیان با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته هاشمی، ۶۰ درصد گرسنگان جهان را زنان تشکیل می‌دهند و ۴۵ درصد نوزادان در معرض سوءتغذیه قرار دارند. ۱۵۵ میلیون کودک زیر ۵ سال نیز با اختلال رشد ناشی از تغذیه روبرو هستند.

وی با اشاره به اینکه کشور‌های بزرگ اقتصادی به جای اینکه در تامین موادغذایی ورود پیدا کنند به فکر فروش سلاح و تجهیزات هستند، گفت: در سال ۲۰۵۰، ۶۵ درصد مردم ساکن شهر‌ها می‌شوند، بنابراین تامین موادغذایی آن‌ها از الزامات سال‌های آتی است.

هاشمی خاطرنشان کرد: به منظور تغذیه صحیح محصولات کشاورزی باید تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۶۰ درصد افزایش پیدا کند و براساس هدف جهانی در سال ۲۰۳۰ بدون توسعه مناطق روستای این امر امکان پذیر نیست.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه زندگی ۸۰ درصد مردم فقیر به کشاورزی، شیلات و...، وابسته است، اظهار کرد: حمایت از این قشر در جهت کاهش سوءتغذیه و بهبود تولید از جمله راهکار‌های امنیت غذایی در جهان است.

وی با بیان اینکه فقر عامل مهم سوءتغذیه محسوب می‌شود، گفت: افرادی که توانایی تامین مواد غذایی را ندارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌ها هستند. بر این اساس زندگی سالم در گرو پیشرفت عدالت اجتماعی و اقتصادی است. به رغم همه اقداماتی که در طول چهار دهه گذشته در حوزه عدالت اجتماعی انجام شده، هنوز گرفتاری‌های زیادی در این زمینه داریم و اگر به آمار آسیب‌های اجتماعی در کشور توجه کنیم، متوجه ناکارآمدی دستگاه‌های مسئول عدالت اجتماعی خواهیم شد.

هاشمی ادامه داد: همکارانم در وزارت بهداشت با توجه به خط مشی و هدفگذاری‌های تعیین شده در سند ۲۰ ساله چشم انداز نظام و سیاست‌های مقام معظم رهبری در حوزه سلامت برنامه‌های عملیاتی را برای ارتقای سلامت جسمی و روانی آحاد مردم طراحی کرده‌اند که امیدوارم با حمایت بیشتر دولت و مجلس کنونی و دولت‌ها و مجالس آینده تا ۱۴۰۴ بتوانیم با اجرای آن‌ها به کسب مقام مناسب در منطقه نائل شویم و طبیعی است که در این جهت ساختارسازی و نهادسازی ضروری است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه تولید محصولات سلامت محور با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور و اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید داخل جزو سیاست‌های وزارت بهداشت است، اظهار کرد: در عین حال باید بیماری‌های غیرواگیری که ناشی از تغذیه نامناسب هستند را مد نظر قرار دهیم که یک نمونه‌اش افزایش توده بدنی در ۴۰ درصد ایرانی‌هاست بنابراین در زنجیره تولید و مصرف غذای سالم از مزرعه تا سفره علاوه بر اینکه ایمنی غذا باید مورد توجه قرار گیرد، نحوه و میزان مصرف هم دارای اهمیتی ویژه است. مردم باید در هر دوره سنی برنامه غذایی مناسبی داشته باشند. در این زمینه نقش رسانه‌ها بسیار موثر است.

هاشمی با اشاره به اقدام سازمان غذا و دارو در جهت ثبت نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای روی مواد غذایی، گفت: این نشانگر‌ها می‌توانند بسیار کمک کننده باشند. امروز بهانه‌ای برای هم افزایی و همگرایی در راستای تحقق دستیابی آحاد مردم به غذای سالم و کافی در طول زندگی‌شان است البته آرزو بر جوانان عیب نیست و امیدوارم روزی برسد که هیچ گرسنه‌ای در جهان وجود نداشته باشد.

وزیر بهداشت در ادامه تاکید کرد: آرزو می‌کنم در ایران موازی کاری دستگاه‌های اجرایی در حوزه غذا با تشکیل سازمانی که متولی ایمنی غذا باشد، رفع شود. در حال حاضر سازمان‌هایی مانند غذا و دارو، حفظ نباتات، دامپزشکی، استاندارد، حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، شیلات، گمرک و ... در زمینه ایمنی غذا بدون هماهنگی کامل و تقسیم کار قانونی برای رضای خدا کار می‌کنند این در حالیست که باید نقشه و ماموریتی جامع برای این کار تعیین کرد و کاری کرد تا متولی غذای ایرانی‌ها از امکانات و اختیارات لازم برخوردار باشد و بتوانیم قانون را در این حوزه بازنویسی کنیم.

وی افزود: من شاهدم در طول ۳۰ سال گذشته هر زمان صحبت از بازنگری قانون است همه می‌ترسند که قانون به مجلس رود و هر آنچه را که دارند از دست بدهند. این هم یک گرفتاری است که باید با هماهنگی با مجلس حل شود. قانون باید در زمینه‌های مختلف اعم از غذا‌های با منشأ حیوانی، محصولات ارگانیک، افزودنی‌ها، آلاینده‌ها، بقایای آفت کش‌ها، آماده سازی و ثبت اقلام پرخطر و ... در راستای حمایت از مصرف کننده باشد.

وزیر بهداشت گفت: می‌دانیم که در زمینه ارائه مجوز، وضعیت آب و خاک در برخی مناطق کشور به دلیل سوء مدیریت به چه شکل است. همه این‌ها مواردی است که در صورت بازنگری قانون و ایجاد سازمانی که یک تولیت کارآمد در این حوزه داشته باشد درست می‌شوند. در حال حاضر هر دستگاهی مشکل را به گردن دیگری می‌اندازد. از طرفی صنایع غذایی باید همواره از این سازمان به آن سازمان دنبال مجوز باشند. امیدوارم روزی این آرزو محقق شود و کاش زمان آن زودتر برسد.

هاشمی تاکید کرد: در عین حال دستگاه‌های نظارتی هم باید درست عمل کنند و آنطور که مردم انتظار دارند مراقبت‌های لازم را انجام دهند. در عین حال نقش دستگاه قضایی هم ویژه است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها