کدام استان‌ها پایین‌ترین نرخ باروری را دارند؟ +نمودار

کد خبر: 906399

یک جمعیت شناس گفت: اصلی‌ترین متغیر مؤثر در رفتار فرزندآوری خانواده‌های کنونی مسائل اقتصاد نیست، به عنوان مثال گیلان و مازندران با بالاترین سرانه درآمد ملی از پایین‌ترین نرخ باروری در کشور برخوردارند.

کدام استان‌ها پایین‌ترین نرخ باروری را دارند؟ +نمودار

خبرگزاری فارس: صالح قاسمی جمعیت پژوه با اشاره به اینکه عموم مردم قائل هستند اصلی‌ترین مانع فرزندآوری مسأله اقتصادی است، گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته با وجود اینکه اقتصاد یکی از متغیر‌های فرزندآوری شناخته می‌شود، اما ثابت شده است این متغیر در رتبه اول و دوم قرار ندارد.

قاسمی اظهار داشت: کارشناسان جمعیت پژوه اذعان دارند با وجود اینکه شرایط اقتصادی نقش مهمی در الگوی فرزندآوری خانواده‌ها دارد، اما اصلی‌ترین متغیر موثر در رفتار فرزندآوری خانواده‌های کنونی نیست.

وی ابراز داشت: اگر بپذیریم اقتصاد اصلی‌ترین متغیر در فرزندآوری است بنابراین جوامع و خانواده‌های برخوردارتر باید فرزندآوری بیشتری داشته باشند.

این جمعیت پژوه خاطرنشان کرد: این درحالی است که این گزاره حتی در کشورمان هم صدق نمی‌کند و طبقات برخوردار نرخ باروری، پایین‌تری نسبت به کل جامعه دارند.

قاسمی با اشاره به اینکه در الگوی فرزندآوری دگرگونی سبک زندگی و تغییر نوع نگرش به زندگی مطلوب است گفت: ثبت همزمان دو رکورد، بالاترین سرانه درآمد بین المللی و پایین‌ترین نرخ باروری در جهان برای کشور‌های حوزه اسکاندیناوی موید این دیدگاه است.

به گفته این پژوهشگر در ایران نیز استان‌های گیلان و مازندران بالاترین سرانه درآمد ملی و پایین‌ترین نرخ باروری را به خود اختصاص داده اند، ضمن اینکه تفاوت معنادار الگوی فرزندآوری در مناطق متوسط و برخوردار در شهر‌های کشور نیز حاکی از این است که سبک زندگی نخستین عامل موثر بر الگوی فرزندآوری بوده و شرایط اقتصادی با وجود موثر بودن، مانع اصلی تعدد فرزندان نیست.

کدام استان‌ها پایین‌ترین نرخ باروری را دارند؟ +نمودار

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها