کشف پروتئین نجات برای جلوگیری از رشد تومور‌ها

کد خبر: 910981

محققان به تازگی پروتئینی را کشف کردند که می‌تواند از رشد و گسترش سلول‌های سرطانی در بدن جلوگیری کند.

کشف پروتئین نجات برای جلوگیری از رشد تومور‌ها

خبرگزاری فارس: سرطان فریبنده است و با استفاده از ترفند‌هایی از سیستم ایمنی جان سالم به در می‌برد و در بدن شیوع پیدا می‌کند. در حال حاضر محققان دانشگاه‌های «راش» و «کالیفرنیا، سن‌دیگو» راهی برای تحت تاثیر قرار دادن این ترفند‌ها و جلوگیری از رشد و «متاستاز» (مهاجرت سلول‌های سرطانی از یک بافت به بافت دیگر) سلول‌های سرطانی پیدا کردند.

بر اساس گزارش «نیواطلس»، سلول‌های «میلوئید» نوعی از گلبول‌های سفید خون هستند که با جستجوی پاتوژن‌ها (عوامل بیماری‌زا) از بدن محافظت می‌کنند. این سلول‌ها در دو نوع ماکروفاژ‌های M. ۱ و M. ۲ هستند. ماکروفاژ‌های M. ۱ رشد تومور‌ها متوقف می‌کنند در حالی که ماکروفاژ‌های M. ۲ با سلول‌های T. مفید مبارزه کرده و به طور فعال به رشد و گسترش سرطان کمک می‌کنند.

این مطالعه جدید سرنخ حیاتی از آنچه که سلول‌های میلوئیدی را می‌سازد، پیدا کردند و این سرنخ پروتئینی به نام «CD ۱۱ b» است که بر روی سطح سلول‌های میلوئیدی یافت می‌شود. زمانی که CD ۱۱ b. فعال باشد، مایکروفاژ M. ۱ افزایش می‌یابد در حالی که کاهش CD ۱۱ b. منجر به گسترش سلول‌های مایکروفاژ M. ۲ می‌شود.

از همین رو سلول‌های سرطانی به منظور استفاده از M. ۲، این پروتئین‌ها را سرکوب می‌کنند و با تولید بیشتر سلول‌های M. ۲ رشد خود را افزایش می‌دهند.

محققان با توجه به این مکانیسم کشف‌شده، آزمایشاتی را انجام دادند تا ببینند آیا CD ۱۱ b. می‌تواند یک هدف بالقوه برای درمان سرطان باشد. به همین منظور، آن‌ها این پروتئین را از موش‌ها گرفتند و سپس تومور‌هایی را به آن‌ها پیوند زدند در نتیجه آن‌ها دریافتند که تومور‌ها بیشتر رشد کردند.

از طرفی، محققان آزمایش خود را در جهت معکوس نیز انجام دادند. آن‌ها مولکول «Leukadherin-۱ LA-۱» که عملکرد CD ۱۱ b. را افزایش می‌دهد به موش‌ها تزریق کردند و دریافتند که تومور‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافتند و در نهایت بیشتر اطمینان حاصل کردند که این پروتئین هدف درستی را دنبال می‌کند.

محققان اعلام کردند که این نتایج نشان می‌دهد، CD ۱۱ b. یک هدف امیدبخش برای روش‌های ایمنی درمانی جدید سرطان است. این روش سال‌ها طول می‌کشد تا به عنوان گزینه‌ای برای بیماران انسانی در دسترس باشد، اما این تیم قصد دارد که بر روی آن کار کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها