آشنایی با موارد مصرف و عوارض قرص کلیدینیوم سی

کد خبر: 917743

کلیدینیوم سی (Clidinium - C) یکی از داروهای پر مصرف در درمان ناراحتی‌های گوارشی است. خواب آلودگی، بی خوابی یا تحریک پذیری از عوارض مصرف آن است.

آشنایی با موارد مصرف و عوارض قرص کلیدینیوم سی
ستاره: امروزه تنوع دارو‌ها بسیار زیاد شده است؛ بنابراین لازم است قبل از اقدام به مصرف هر نوع دارویی اطلاعات کافی درباره آن و مخصوصا درباره عوارضی که ممکن است در اثر مصرف آن به وجود آید داشته باشید. قرص کلیدینیوم سی یکی از این داروهاست که در ادامه این مقاله قصد داریم با آن آشنا شویم.

قرص کلیدینیوم سی چیست؟ کلیدینیوم سی (Clidinium - C) یکی از دارو‌های پر مصرف می‌باشد که در ناراحتی‌های گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو ترکیبی از دو داروی کلیدینیوم و کلرودیازپوکساید می‌باشد. از این دارو برای درمان زخم معده، سندرم روده تحریک‌پذیر و ورم معده استفاده می‌گردد. همچنین به درد شکم، گرفتگی شکم و اختلالات روانی مربوط به شکم کمک می‌کند. کلیدینیوم سی با آهسته کردن حرکات طبیعی دستگاه گوارشی و شل کردن عضلات معده و روده‌ها این کار را انجام می‌دهد. ‏‎

نام دیگر این دارو کلرودیازپوکساید بوده و از دسته دارو‌های آرام بخش بنزودیازپینی می‌باشد که به کاهش اضطراب کمک می‌کند. عملکرد این دارو منجر به انتقال پیام آرام بخش در مغز و اعصاب می‌شود.

موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی:

موارد مصرف درمان ورم معده درمان شکم درد رفع مشکلات گوارشی کنترل علائم ناشی از بیماری سندروم روده ی تحریک پذیر (IBS)
عوارض خواب آلودگی، بی خوابی یا تحریک پذیری، اضطراب، بی قراری، زردی، خشکی دهان، احتباس ادرار و مدفوع
تداخل دارویی کلوزاپین، متادون، داروهای ضدانعقاد مثل وارفارین، مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز، امپرازول، فنوتیازین، ریفامپین، هیدانتوئین، آمانتادین، آنتی هیستامین، داروهای ضد موسکارینی، دیسوپیرامید، دیگوکسین، آنتی اسیدها، داروهای ضد اسهال

مقدار و نحوه مصرف

مقدار و نوع مصرف این دارو توسط پزشک معالج مشخص می‌گردد و نباید خودسرانه مصرف شود یا میزان مصرف تغییر یابد. معمولا کلیدینیوم سی به صورت هر ۸ ساعت یکبار و قبل از وعده غذایی و به صورت سه یا چهار مرتبه در روز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهترین زمان مصرف این دارو نیم تا یک ساعت قبل از خوردن غذا می‌باشد.
توجه: در صورتی که در مدت مصرف این دارو از داروهای ضد اسید معده استفاده می‌کنید ، کلیدینیوم را پیش از غذا و داروهای ضد اسید را پس از غذا مصرف نمایید.
توجه: این دارو دارویی است که به دو نوع کلیوی و کبدی از بدن پاکسازی و در حقیقت متابولیزه می‌گردد. بنابراین مصرف آن به افرادی که از بیماری‌های کبدی و کلیوی رنج می‌برند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید
  1. لازم است مصرف این دارو در سالمندان با مقدار کم و تحت نظر پزشک شروع گردد و به تدریج مقدار مصرف افزایش یابد.
  2. مصرف طولانی مدت این دارو به علت داشتن یک ترکیب آرامبخش ، ایجاد وابستگی می‌کند لذا دارو را تحت نظر پزشک و برای مدت کوتاه مصرف نمایید.
  3. مصرف الکل همراه با این دارو عوارض خطرناکی در پی دارد لذا در صورت مصرف اخیر الکل یا فرآورده‌های الکلی حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  4. به هنگام مصرف این دارو از انجام فعالیت زیاد در هوای گرم خودداری نمایید و از مایعات به مقدار کافی در روز استفاده کنید.
  5. مصرف این دارو خواب آلودگی و گیجی مختصری ایجاد می‌کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز بیشتری دارند تا زمانی که اثر دارو برطرف نشده است، خودداری نمایید.
  6. در صورت بروز یبوست، رژیم سرشار از فیبر (میوه و سبزیجات) و مصرف مایعات به اندازه کافی توصیه می‌شود.
  7. در صورت مصرف طولانی مدت دارو را به یکباره قطع نکنید.
  8. در صورت تب ، گر گرفتگی یا گرما زدگی ، تغییر خلق و خو ، سر درد یا سرگیجه،گیجی و مشکل در دفع ادرار ، تنگی نفس ، ضربان غیر عادی و تب به پزشک خود مراجعه نمایید.
  9. در صورت مصرف طولانی مدت آزمایشات کبدی و خونی را طبق نظر پزشک بطور منظم انجام دهید.
  10. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید یا به کودک خود شیر می‌دهید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.
  11. سیگار کشیدن زیاد متابولیسم کبدی کلردیازپوکساید را افزایش می‌دهد و در نتیجه، اثرات درمانی آن را کم می‌کند.
  12. داروهای خوراکی جلوگیری‌کننده از بارداری ممکن است متابولیسم کلردیازپوکساید را کاهش دهند.
  13. برای درمان بیماری افراد مسن این دارو معمولا با دوز پایین شروع می‌شود تا عوارض جانبی آن به حداقل برسد.
  14. به دلیل کاهش تعریق خطر افزایش شدید دمای بدن در آب و هوای گرم یا فعالیت بدنی وجود دارد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها