چرا باید تاخیر گفتار کودک را جدی گرفت

کد خبر: 927221

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران خواستار توجه والدین به هرگونه تاخیر گفتار و زبان در کودکان شد و گفت: قطعا تشخیص زودهنگام و به موقع هر یک از اختلالات گفتار و زبان و مراجعه زود هنگام به مراکز گفتاردرمانی، می‌تواند مداخلات و بازدهی درمان را افزایش دهد.

چرا باید تاخیر گفتار کودک را جدی گرفت

دکتر هوشنگ دادگر، با اشاره به اینکه به‌طور طبیعی انتظار می‌رود کودکان در مراحل مختلف رشد بتوانند مهارت‌های مشخصی را در حوزه زبان و گفتار بدست آورند، اظهار کرد: هرچند تفاوت‌های جزیی ممکن است در بین کودکان باشد، ولی گروهی از کودکان در مقایسه با هم سالان خود در مهارت‌های زبانی و گفتار خود دچار تاخیر می‌شوند و هرگونه تاخیر در کسب این مهارت‌ها باید توسط والدین بایستی جدی گرفته شود.

عضو هیئت علمی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود که والدین روند کُند رشد را در جنبه‌های زبان و کلام از فرزند خود مشاهده می‌کنند، اما در مشورت با متخصصان تردید داشته و آن را به تاخیر می‌اندازند.

دادگر در ادامه افزود: حتی برای خود دلیل‌هایی نیز می‌آورند مثلا در این خصوص می‌گویند ما زمینه قبلی داریم و یکی از والدین دیر شروع به حرف زدن کرده است. در صورتیکه تاخیر کلامی در کودکان می‌تواند نشانه‌ای از سایر اختلالات از جمله اتیسم، کم شنوایی، بیش فعالی و موارد دیگر باشد.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد خانواده‌ها باید با آگاهی از مراحل رشد زبان و گفتار کودکان، این روند را در کودکان خود بررسی کنند و اگر کودک در سنین مشخص شده این مهارت‌ها را کسب نکند بایستی برای بررسی بیشتر به متخصص گفتاردرمانی مراجعه کنند.

دبیر انجمن علمی گفتاردرمانی ایران تصریح کرد: به نظر می‌رسد این تاخیر از طرف نظام سلامت هم بایستی مدنظر قرار گیرد. چرا که در مناطق محروم خانواده به دلیل تاخیر کلام کودکش در مرحله اول به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کند، اما خانواده مشاوره‌های لازم را برای بررسی بیشتر و مراجعه به متخصص گفتاردرمانی دریافت نمی‌کند.

دادگر تاکید کرد: قطعاً تشخیص زودهنگام و به موقع هر یک از اختلالات گفتار و زبان می‌تواند روند مداخلات و بازدهی درمان را افزایش دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها