جان بابایی: احتمال پیک مجدد شیوع کرونا در کشور وجود دارد

کد خبر: 986027

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: ۴ هزار فقره ظرفیت تخت‌های «آی سی یو» بیمارستان‌ها پر شده است.

جان بابایی: احتمال پیک مجدد شیوع کرونا در کشور وجود دارد

خبرگزاری فارس: قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در ارتباط روزانه ویدئویی که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد به سوالات پیرامون وضعیت شیوع کرونا در کشور و نحوه ارائه خدمات بیمارستانی در کشور پاسخ داد.

وی ادامه داد: اورژانس‌های بیمارستانی خلوت شده و بیش از ۵۰ درصد از تخت‌های بیمارستانی خلوت شده است، اما ظرفیت تخت‌های آی سی یو ما پر است. ۴۰۰۰ هزار تخت بیمارستانی برای بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته‌ایم که تقریبا پر است و میزان ماندگاری بیماران در آی سی یو افزایش یافته است در کنار مراجعه نسبی به بیمارستان‌ها روند ترخیص افزایش یافته است که این موضوع به دلیل تعطیلی مدارس، بازار و در خانه ماندن مردم و ایجاد طرح فاصله‌گذاری اجتماعی بوده است.

وی ادامه داد: با مهار کامل بیماری فاصله داریم، اما نگرانی که کشور‌های اروپایی برای بستری بیماران وجود دارد در کشور ما وجود ندارد و طی ۴۰ روز گذشته ۳۰۰ تخت آی سی یو به تخت‌های بیمارستانی ما افزوده شده است و با کمک خیرین و دولت نگرانی برای تامین تجهیزات پزشکی نداریم.

جان بابایی گفت: در اکثر بیمارستانی خیرین مستقر شده‌اند و کار‌هایی از قبیل تجهیزات سرمایه‌ای و توزیع مواد غذایی انجام می‌دهند و در برخی بیمارستان‌ها شاهد حضور گروه‌های جهادی هستیم که به این موضوع افتخار می‌کنیم.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: با درس آموخته‌هایی که از بحران گرفتیم در جا‌هایی که نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری است با کمک صندوق ذخیره ارزی این اقدام انجام خواهد گرفت، توسعه زیرساخت تاسیساتی، افزایش تخت بیمارستانی و آی سی یو نیز مد نظر قرار خواهد گرفت و بالغ بر ۶ هزار تخت بیمارستانی نیز به زودی افتتاح خواهد شد تا مردم در شرایط بحرانی نگرانی نداشته باشند.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به انتقادی درباره رعایت نکردن نکات بهداشتی توسط نمایندگان مجلس گفت: مهر بیماری به معنای آن این نیست که زیرساخت‌های بهداشت و درمان را اضافه کنیم. ما زیرساخت‌ها را توسعه داده‌ایم. اینکه بخواهیم به نقطه مهار بیماری بیماری تا پایان اردیبهشت برسیم مشروط به اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی است.

*نحوه درمان افرادی که بیمه نیستند

معاون درمان وزارت بهداشت درباره برخی اخبار منتشر شده درباره تعدیل نیرو‌های بیمارستانی گفت: در مورد بخش خصوصی هنوز گزارش مکتوبی از تعدیل نیرو‌ها به ما نرسیده است و ما هم خبر تعدیل را به همین شکل شنیدیم. ممکن است برخی افراد خودشان نتوانند در این شرایط فعالیت کنند. در مورد کادر خودمان هنوز اعداد به شکل رسمی اعلام نشده، اما برای تغییر وضعیت شغلی افراد، اولویت با کسانی است که در بخش‌های کرونا مشغول به فعالیت هستند. ظرفیت استخدامی امسال، همان ۵۰ درصدی است که سال گذشته احصا نشد.

وی ادامه داد: آنچه مصوبه شورای ملی کرونا بود، افرادی که تا کنون بیمه شده نیستند قرار شد بیمه سلامت بر بالین بیمار این افراد را بیمه کند و از افرادی که بیمه تکمیلی هستند از بیمه تکمیلی استفاده کنند، افرادی که توانایی پرداخت ندارند کمک از طریق مددکاری بیمارستانی انجام شود. در بخش بستری ۹۰ درصد پوشش بیمه‌ای داریم.

*قرنطینه در نقاهتگاه‌ها اجباری نیست

جان بابایی افزود: در شرایطی اقدام به تاسیس نقاهتگاه کردیم که تعداد مراجعات ما بسیار بالا بود، در آن زمان تصمیم گرفتیم با کمک سایر دستگاه‌ها اماکنی مشخص شوند که دوره بدحالی را در بیمارستان سپری کردند در نقاهتگاه با استاندارد طراحی شده مراقبت شوند، ما به نقطه‌ای نرسیدیم که بیمارستان پاسخگو نباشند و قطعا بیماران تمایل ندارند وقتی در بیمارستان تخت خالی وجود دارد در نقاهتگاه بمانند.

وی افزود: افرادی که تست آن‌ها مثبت می‌شود و شرایط قرنطینه در منزل را نداشته باشند در نقاهتگاه این دوران را سپری کنند، برخی دانشگاه‌ها با هتل‌ها قرارداد بستند تا امکانات کافی در اختیار بیماران قرار داشته باشد، برخی نیز با آموزش و پرورش قرارداد بستند، قرنطینه در این مراکز اجباری نیست و به این مراکز باید به عنوان پشتوانه نگاه کنیم.

*آمار‌های منتشر شده فوتی‌های مثبت است

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: ما همه آمار‌ها را داریم. همه جای دنیا آماری را که می‌دهند در خصوص فوتی مثبت است. ما تعداد زیادی از افراد داریم که از بیماری‌های دیگر در آی‌سی‌یو فوت می‌کنند. در همه جای دنیا میزان فوتی مثبت به موارد مشکوک به کرونا اعلام می‌شود.

وی گفت: استان‌های شمالی نسبت به سایر استان‌ها پیک بیشتری داشت و انتظار داشتیم نسبت به استان‌های دیگر شیوع بیشتری داشته باشند و مراجعه بیماران زیاد بود امروز شرایط آرام است و تقریبا در این استان‌ها ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی خالی است و درصد زیادی از افراد در منازل هستند و این افراد اگر فاصله‌گذاری را رعایت نکنند احتمال افزایش شیوع در استان‌های شمالی نیز وجود دارد.

*دارویی برای کاهش مرگ‌ومیر بیماران اثبات نشده است

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه هیچ دارویی ثابت نشده که بتواند میزان مرگ ومیر بیماری را کمتر کند افزود: آنچه ثابت شده، فقط مراقبت درست در منزل یا بیمارستان است. تمام دارو‌های مطرح شده برای میزان کاهش بار ویروس است.

*نقش بهورز‌ها در کنترل شیوع بیماری

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به روز جهانی بهداشت اظهار کرد: روز جهانی بهداشت امسال با عنوان پرستار و ماما نامگذاری شده است و امیدواریم جذب این گروه‌ها افزایش پیدا کند. با توجه به بازدید نمایندگان سازمان جهانی بهداشت اعلام کردند که کشور‌های منطقه می‌توانند از ارائه خدمت در ایران الگوبرداری کنند و این که در کرونا مثل سایر کشور‌ها دچار بحران نشدیم، نتیجه شبکه مویرگی بهداشت بود چراکه سفیران سلامت در خانه‌ها حضور داشتند و بهورز‌ها و نیرو‌های بهداشت جمعیتی را تحت پوشش دارند.

*دلیل توقف اعمال پیوند عضو

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: اینکه در یک بازه زمانی عمل پیوند اعضا به تعویق افتاد به این دلیل بود که فرد بیمار دارو‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن را مصرف می‌کند که این موضوع می‌تواند موجب ابتلاء شدن او به کرونا شوند، اما الان که شرایط بهتر شده است سعی داریم تا عمل پیوند را از سر بگیریم.

*احتمال پیک مجدد شیوع کرونا در کشور وجود دارد

وی با بیان اینکه احتمال پیک مجدد شیوع کرونا در کشور وجود دارد افزود: با احتساب بخش خصوصی ۸۶۰۰ تخت ویژه داریم. تا مقطعی تا ۴ هزار بیمار کرونایی داشتیم که خوشبختانه اکنون وضعیت بهتر است. اگر مجددا با پیک بیماری مواجه شویم، ظرفیت‌های بالقوه را پای کار می‌آوریم. مصوبه‌ای داریم که اگر در شرایط بحرانی تخت‌های آی‌سی یو کفاف ندهد، از بخش خصوصی خرید خدمت کنیم.

*مطب‌ها را نبستیم

وی درباره برخی مطالب منتشر شده در باره ورشکستگی بیمارستان‌های خصوصی اظهار داشت: سندی درباره ورشکستگی بیمارستان‌های خصوصی وجود ندارد، خیلی از کسبه‌ها در این مدت نتوانستند فعالیت کنند و با ضرر مالی مواجه شدند، جز افرادی که کارمند دولت هستند، سایر کسبه‌ها با مشکل برخورد کردند و این مختص ایران نبود و حتی غول‌های اقتصادی دنیا دچار بحران شدند. ما امکان خرید خدمت از بیمارستان‌های خصوصی را داشتیم و این کار را کردیم. مراکز خصوصی باید برای خدمات سرپایی شروع به کار کنند و مصوبه آن در حال نوشتن است. ما مطب‌ها را نبستیم که حالا بخواهیم باز کنیم. مطب‌ها می‌توانند با برخی ضوابط کار کنند.

جان بابایی گفت: در پاسخ به پرسشی درباره میزان هزینه اتباع خارجی برای نظام درمان ایران در بحران شیوع کرونا گفت: اتباع خارجی نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان از نظام بهداشت و درمان کشور خدمت ارائه کردند.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: اختلاف بین وزارت بهداشت و دولت نیست، یک نگرش است، وزارت بهداشت یک نهاد علمی است که نظر علمی خود را می‌دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها