آیا متوفیان کرونایی ناقل این بیماری هستند؟

کد خبر: 986578

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی در خصوص انتقال یا عدم انتقال ویروس کرونا توسط افراد فوت شده بر اثر این بیماری توضیح داد.

آیا متوفیان کرونایی ناقل این بیماری هستند؟

باشگاه خبرنگاران جوان: جمال میرزایی فوق تخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی ، گفت: بیماری‌ها در نحوه انتقال از دو روش منتقل می‌شوند؛ بعضی بیماری‌ها از طریق سیستم تنفسی و بعضی دیگر از طریق سیستم گوارشی بدن انتقال پیدا می‌کنند.

طبق پژوهش‌ها و شواه فوق تخصص بیماری‌های عفونی افزود: بیماری کرونا از طریق سیستم تنفسی منتقل می‌شود؛ بنابراین بیماران باید تمام اصول بهداشتی مانند ماسک زدن و حفظ فاصله مناسب را رعایت کند تا از طریق ترشحات تنفسی، افراد دیگر را آلوده نکند.

او در خصوص افرادی که بر اثر این بیماری فوت می‌کنند، بیان کرد: افرادی که به دلیل بیماری کرونا فوت می‌کنند، گوشت و اجزای بدن آن‌ها آلوده نیست؛ اما سطح پوست فرد بیمار اگر تماس برقرار شود می‌تواند به دلیل احتمال وجود ویروس، آلودگی را انتقال دهد. همانطور که سطوح بیمارستان و مراکز درمانی امکان و احتمال آلودگی را دارند، بنابراین از تماس با این سطوح خودداری می‌کنیم. به همین دلیل توصیه می‌شود تماس نزدیک با جسد نداشته باشیم.

او در ادامه افزود: شخص فوت شده به این دلیل که تنفسی ندارد، نگرانی بابت انتقال آلودگی از طریق ترشحات تنفسی وجود ندارد و تنها راه انتقال، امکان وجود آلودگی بر سطح پوست جسد محسوب می‌شود.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی درخصوص بیماری تب‌های خون ریزی دهنده بیان کرد: به این دلیل که خون و ترشحات فرد و حتی پوست فرد، آلوده کننده است و می‌تواند بیماری را به فرد سالم منتقل کند؛ بنابراین تماس مستقیم با پوست شخصی که به دلیل بیماری تب خون ریزی دهند فوت کرده است به خاطر وجود خون در سطح پوست یا خونریزی‌های سطحی، آلودگی می‌تواند به طور کامل به فرد سالم منتقل شود که این ریسک در مورد ویروس کرونا بسیار پایین است.

میرزایی مطرح کرد: اقداماتی که در انتقال و کفن و دفن بیماران کرونایی صورت می‌گیرد، احتیاط‌های استاندارد است که باید انجام شود و به طور کاملا صحیح در حال پیگیری است. زیرا با جسدی مواجه هستیم که عفونی و سطح پوست، آلوده به ویروس است؛ بنابراین باید احتیاط‌های استاندارد انجام شود.

او ادامه داد: همچنین به دلیل نوپدید بودن این ویروس با بروز رسانی هر روزه اطلاعات مربوط به این بیماری مواجه هستیم و این اقدامات انجام می‌شود که اگر در آینده مطلبی اثبات شد مبنی بر انتقال ویروس از راه‌های دیگر و وجود مرگ و میر در بیماری کرونا باعث شده است تا احتیاط‌های استاندارد در این مراحل انجام شود.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: توصیه می‌شود افرادی که مسئولیت غسل و کفن این اجساد را به عهده دارند تماس مستقیم با پوست جسد نداشته باشند و حتما از دستکش، ماسک، عینک محافظ و لباس مخصوص استفاده کنند. بیان این نکته ضروری است که اگر ترشحاتی در دهان فرد فوت شده باقی مانده است حتما مراقبت‌های لازم انجام شود، زیرا احتمال انتقال آلودگی از ترشحات دهانی بسیار شدید است.

میرزایی درباره انتشار و انتقال آلودگی از طریق اجسادی که دفن شده به آب‌های زیرزمینی گفت: ویروس ممکن است در سطح آب وجود داشته باشد و انتشار پیدا کند، اما بیان این مطلب که ویروس از طریق این اجساد و خاک به آب‌های زیرزمینی منتقل شود مورد تایید نیست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها