اخبار کرونا در ایران/شمار قربانیان ویروس کرونا در فارس به ۴۷ نفر رسید

کد خبر: 986917

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از شناسایی ۹۰ مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس در استان فارس خبر داد.

اخبار کرونا در ایران/شمار قربانیان ویروس کرونا در فارس به ۴۷ نفر رسید

باشگاه خبرنگاران جوان: عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از هزار و ۵۲۱ مورد نمونه ارسالی به آزمایشگاه‌های تشخیص مولکولی کروناویروس طی روز گذشته تاکنون، ۹۰ مورد مثبت گزارش شده است که با افزوده شدن این موارد جدید، آمار کنونی استان فارس به هزار و ۸۵۲ نفر رسیده است.

او با بیان اینکه متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته چهار مورد فوتی بر اثر ابتلا به کروناویروس در استان گزارش شده است، افزود: تاکنون ۴۷ نفر در استان به دلیل ابتلا به کروناویروس جان خود را از دست داده اند.

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: تاکنون ۴۸۲ نفر با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شدند و ۸۴۶ نفر از مبتلایان نیز به دلیل دارا بودن علایم محدود این بیماری در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

او اظهار کرد: مبتلایان به کروناویروس در استان را ۱۰ درصد افراد زیر ۱۰ سال، ۵۷ درصد افراد ۱۰ تا ۵۰ سال، ۴۲ درصد افراد ۵۰ سال به بالا تشکیل می‌دهند، همچنین موارد فوتی ناشی از بیماری کووید ۱۹ هم ۲۳ درصد افراد ۱۰ تا ۵۰ سال و ۷۸ درصد افراد ۵۰ سال به بالا به خود اختصاص داده اند و موردی از مرگ زیر ۱۰ سال ناشی از کروناویروس نیز گزارشی نشده است.

معاون بهداشت دانشگاه از شهروندان خواست ضمن در خانه ماندن و رعایت بهداشت فردی و پرهیز از تجمعات و تردد‌های غیرضروری، برای ارزیابی وضعیت سلامت خود به صورت الکترونیکی به سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به آدرس https://salamat.gov.ir/ مراجعه کرده و با ورود اطلاعات درخواستی از وضعیت خود آگاه شوند.

آمار کرونای استان مرکزی در ۲۳ فروردین ۹۹ در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸ مورد مبتلا به کرونا در استان مرکزی شناسایی شدند.

آمار کرونای استان مرکزی در ۲۳ فروردین ۹۹سید محمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی، ، گفت: از ظهر دیروز تا امروز بیست و سوم فروردین ماه و بر اساس نتایج آزمایشگاهی ۱۸ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در استان مرکزی شناسایی شده است و به این ترتیب مجموع مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در استان به ۱۴۰۸ نفر رسیده است.

جمالیان افزود: شرح این ۲۴ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در استان مرکزی به صورت زیر است.

۳ مورد اراک ۴ مورد ساوه و زرندیه ۳ مورد خمین ۲ مورد کمیجان ۱ مورد دلیجان ۱ مورد تفرش ۳ مورد آشتیان ۱ مورد محلات بوده است

او اضافه کرد: خوشبختانه از ابتدای شیوع بیماری در استان مرکزی ۱۰۰۵ نفر از بیماران کووید۱۹ در استان بهبود یافته اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی بیان کرد: در حال حاضر در بیمارستان‌های استان مرکزی ۱۱۲ بیمار مبتلا به کرونا ویروس بستری و ۱۵۶ نفر از مبتلایان در منزل بستری و قرنطینه هستند که خدمات درمانی لازم را دریافت می‌کنند.

او ادامه داد: در ۲۴ساعت گذشته تعداد یک نفر از هم استانی هایمان در اثر ابتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست داده اند و بر این اساس تعداد فوتی‌های این بیماری در استان مرکزی به ۱۳۵ نفر می‌باشد

با احتساب آمار‌های ۲۴ گذشته از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان مرکزی اراک با ۵۰۹ مورد، ساوه و زرندیه با ۴۶۹ مورد بیشترین موارد ابتلا را در استان مرکزی به کووید۱۹ از زمان شیوع این بیماری داشته‌اند و مجموع مبتلایان استان مرکزی از ابتدای شیوع تا ظهر ۲۳ فروردین هم به شرح زیر است:

۵۰۹ مورد اراک ۴۶۹ مورد ساوه و زرندیه ۱۴۱ مورد دلیجان ۶۸ موردخمین ۵۳ موردمحلات ۴۱ موردفراهان ۲۸ موردتفرش ۲۸ موردآشتیان ۲۲ موردشازند ۲۵ موردکمیجان ۲۲ موردخنداب

شیب کرونا در استان گیلان نزولی شد/ همچنان باید توصیه های بهداشتی را رعایت کنیم قربانی در گیلان با اشاره به شیب نزولی کرونا در این استان، تأکید کرد: همچنان باید توصیه های بهداشتی را رعایت کنیم.

حسین قربانی نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت، ظهر شنبه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی در فرمانداری شهرستان رودسر گفت: ایران به عنوان الگوی مناسب برای مبارزه با کرونا در جهان شناخته شده است.

او با اشاره به اینکه در مدیریت کرونا از هیچ کشوری الگو برداری نکرده‌ایم،افزود: ایران با استفاده از طرح ملی غربالگری توانست کرونا را مدیریت کند به گونه‌ای که این طرح الگویی مناسب برای دیگر کشورها معرفی شده است.

قربانی گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا از همه امکانات خود همانند نیروهای متخصص و دانشمندان داخلی، ظرفیت غربالگری و طرح تحول سلامت برای درمان کرونا استفاده کرده‌ایم.

او با اشاره به همکاری و مشارکت و همدلی مردم با مسئولان در مبارزه با کرونا، ادامه داد: آنچه که امروز برای حاکمیت اهمیت دارد سلامت مردم است که امیدواریم به صورت هوشمندانه دنبال شود.

قربانی به وضعیت بیمارستان رودسر اشاره کرد و گفت: سی تی اسکن یک نیاز ضروری برای بیمارستان است که امروز شاهد راه اندازی آن در بیمارستان رودسر هستیم.

او با بیان اینکه یک میلیارد دلار از صندوق توسعه به حوزه بهداشت و درمان اختصاص داده شده است، افزود: در تلاشیم که سهمی برای استان گیلان از این مبلغ جذب کنیم تا در حوزه توسعه و تقویت زیرساخت‌های بهداشت و درمان استان هزینه شود.

قربانی با اشاره به شیب نزولی کرونا در این استان، تأکید کرد: همچنان باید توصیه های بهداشتی را رعایت کنیم.

نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت در گیلان با اشاره به شیب نزولی منحنی کرونا در استان، اظهار کرد: این نوید خوبی است اما نباید بی تفاوت باشیم زیرا این بحران هیچ خط و مرزی ندارد.

شمار مبتلایان به کرونا در چهارمحال و بختیاری به ۲۰۸ نفر رسید رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: شمار مبتلایان به کرونا در بیست و سومین روز از فروردین ماه جاری در چهارمحال و بختیاری به ۲۰۸ نفر رسید.

مجید شیرانی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار جدید بیماری کرونا در استان چهارمحال و بختیاری در بیست و سومین روز از فروردین ماه سال ۹۹، عنوان کرد: از شروع خطر اپیدمی تاکنون ۸۲۰ بیمار با علائم بالینی مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان چهارمحال و بختیاری بستری شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان کرد: تعداد افراد نمونه گرفته شده بستری و سرپایی ۸۸۷ نفر و تعداد ترخیص شدگان که به صورت قطعی به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته‌اند، ۱۵۴ نفر بوده است.

شیرانی بیان کرد: تعداد افراد بستری فعلی در مراکز درمانی ۷۷ نفر هستند و با مثبت اعلام شدن آزمایشات ۱۲ بیمار مشکوک دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، کل موارد ابتلاء از آغاز بیماری که نتایج آزمایش آن‌ها مثبت اعلام شده، ۲۰۸ نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته فوتی ناشی از ابتلاء به کرونا در استان گزارش نشده و مجموع فوتی‌های ناشی از ابتلاء به بیماری نوپدید کووید ۱۹ همچنان ۲۱ مورد است.

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در لرستان به ۱۰۵۹ نفر رسید رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت:تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان به ۱۰۵۹ نفر رسید.

نیکبخت رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهارداشت: تا کنون از هزار و ۴۱۴ نمونه‌ی بیماران مشکوک به کرونا ارسال شده به آزمایشگاه هزار و ۱۱۳ نمونه پاسخ داده شده است.

او افزود: هزار و ۵۹ نفر در لرستان به صورت قطعی به کووید ۱۹ مبتلا شده اند.

نیکبخت گفت: ۸۹ نفر مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی تحت مراقبت هستند.

او ادامه داد:۸۸۳ نفر هم از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بهبودی کامل افته اند.

آمار مبتلایان کرونا در اردبیل به ۷۹۷ نفر رسید/ افزایش ظرفیت آزمایشگاه ویروس‌شناسی استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۱ بیمار مبتلای قطعی به کرونا در استان اردبیل شناسایی شدند که مجموع بیماران مبتلا به این بیماری به ۷۹۷ نفر افزایش یافت.

قدرت اخوان اکبری عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی شبانه‌روز گذشته ۵۱ بیمار مبتلای قطعی به کرونا در استان اردبیل شناسایی شدند که مجموع بیماران مبتلا به این بیماری براساس نتایج آزمایشگاه ویروس‌شناسی استان، به ۷۹۷ بیمار افزایش یافت.

وی افزود: سیر صعودی تعداد مبتلایان قطعی به کرونا در روزهای اخیر، به‌دلیل افزایش ظرفیت آزمایشگاه ویروس‌شناسی استان است که این ظرفیت در روزهای آتی بیشتر نیز خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته از ۳۷۴ بیمار مشکوک به کرونا در استان اردبیل سی‌تی‌اسکن انجام شده که براساس نتیجه آن، ۹۳ بیمار مبتلا به کرونا تشخیص داده شدند که این آمار از تعداد مبتلایان قطعی به کرونا براساس نتایج آزمایشگاه ویروس‌شناسی جدا است.

اخوان اکبری بیان کرد: علی‌رغم تعداد موارد مثبت قطعی براساس نتایج آزمایشگاه ویروس‌شناسی و سی‌تی‌اسکن در استان اردبیل، در ۲۴ ساعت اخیر فقط ۳۸ بیمار در بخش ویژه کرونای بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۴۲ بیمار نیز با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

وی ادامه داد‌: در حال حاضر ۳۰۶ بیمار در بخش ویژه کرونای بیمارستان‌های استان اردبیل بستری هستند که از این تعداد ۳۷ بیمار با وضعیت بحرانی و وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه کرونا قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل عنوان کرد: متأسفانه طی شبانه‌روز اخیر ۲ بیمار مبتلای قطعی کرونا در استان اردبیل جان خود را از دست دادند که مجموع جانباختگان این بیماری در استان به ۱۲۴ فوتی افزایش یافت.

اخوان اکبری اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا در استان اردبیل یک‌هزار و ۹۷۱ بیمار در بخش ویژه کرونا بیمارستان‌های استان اردبیل بستری شدند که خوشبختانه از این آمار یک‌هزار و ۴۱۰ بیمار با وضعیت عمومی خوب ترخیص شده و به منزل و یا نقاهتگاه‌های استان انتقال یافتند.

وی گفت: مردم استان اردبیل و به‌خصوص کسبه و بازاریانی که از امروز شروع به فعالیت کردند را به رعایت جدی کلیه پروتکل‌های بهداشتی توصیه می‌کنیم؛ به‌هیچ‌ عنوان نباید در معابر و داخل شهرها تجمع و ازدحام جمعیت صورت بگیرد و در اماکن پرازدحام حتماً باید فاصله حداقل یک متری رعایت و از ماسک استفاده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید از بازگشت به پیک کرونا در استان اردبیل جلوگیری شود و امیدواریم با ادامه خانه‌نشینی و رعایت محدودیت‌های اعمال شده توسط مردم فهیم استان، روند نزولی کرونا در استان اردبیل در هفته‌های آینده آغاز و در نهایت این بیماری ویروسی مهار شود.

موفقیت عمل جراحی جوان ۱۸ ساله مبتلا به کرونا رییس بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه گفت : عمل جراحی جوان ۱۸ ساله مبتلا به کرونا در بخش سوختگی این بیمارستان با موفقیت انجام شد.

جواد امینی‌سامان رییس بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه گفت : این جوان امروز توسط دکتر حاتمی در بخش سوختگی بیمارستان با ۴۸ درصد سوختگی مورد عمل جراحی قرار گرفت.

او گفت : از اسفندماه تاکنون عمل جراحی بر روی سه بیمار کرونایی توسط دکتر حاتمی و دکتر کرمی متین در بخش سوختگی انجام شده است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: تاکنون ۶۸ هزار و ۱۹۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و بافوت ۱۲۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد کل جان باختگان کرونا در کشور به چهار هزار و ۲۳۲ نفر رسید .

تعداد بیماران کرونایی در شاهرود به ۴۷۰ نفر رسید/ بهبودی ۳۸۶ بیمار رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه تاکنون ۴۷۰ بیمار کرونایی در شهرهای تابعه دانشگاه شناسایی شده‌اند، گفت: ۸۲ درصد این بیماران بهبود یافته‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا چمن بعد از ظهر شنبه در حاشیه بازدید از بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود در جمع خبرنگاران این شهرستان درباره آخرین آمار کرونا در شهرهای زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، بیان کرد: با احتساب سه مورد جدید شناسایی‌شده ویروس در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت کرونا ویروس در شهرستان‌های شاهرود و میامی به ۴۷۰ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۳۸۶ نفر بهبودی یافته و مرخص شده‌اند، بیان کرد: درصد بهبودی بیماران کرونایی در شهرستان‌های شاهرود و میامی ۸۲ درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: کسانی که دارای علائم عفونت‌های حاد تنفسی مانند تب، سرفه، تنگی نفس و… هستند برای ارزیابی و تهیه نمونه به مراکز بهداشتی درمانی و یا اورژانس بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود مراجعه کنند.

چمن از خانواده‌ها خواست تا بیشتر مراقب اقشاری که ریسک خطر انتقال بیماری در آنها بیشتر است مانند سالمندان، افراد با سابقه بیماری و… باشند.

آمار مبتلایان به کرونا در استان بوشهر ثابت ماند/ بهبودی ۱۳۵ بیمار دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر گفت: با اعلام آزمایشگاه ویروس کرونا در بوشهر تا ساعت ۲۰ روز شنبه بیست‌وسه فروردین‌ماه مورد جدید به لیست مبتلایان استان بوشهر اضافه نشد.

دکتر سعید کشمیری دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر بیان کرد: تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان بوشهر تا روز شنبه ۲۳ فروردین ۱۵۷ نفر است.

او بابیان اینکه تا امروز ۳۸ نفر با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند افزود: از مجموع بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان (۱۵۷ نفر) تاکنون ۱۳۵ نفر از آنان با حال عمومی خوب ترخیص شده و در منزل تحت مراقبت هستند و ۱۳ نفر دیگر نیز در بیمارستان در حال سپری کردن دوره درمانی خود قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: بیماری کرونا از لحاظ اجتماعی در حال تبدیل شدن به یک انگ اجتماعی است که شان افراد را مورد حمله خود قرار می‎دهد.

دکتر کشمیری بیان کرد: فرد مبتلا به کرونا در کنار تحمل درد و استرس ناشی از بیماری و ترس از مرگ، به‌ ناچار باید نگاه و احساسات منفی دیگران مثل طرد, تحقیر و انواع تبعیض‎های اجتماعی را تحمل کند و این باعث می‎شود پیامدها و مشکلات ناشی از این انگ، از خود بیماری دردناک‌تر باشد.

او ادامه داد: تغییر این معضل اجتماعی نیازمند اصلاح دیدگاه و رفتارهای اجتماعی با افراد بیمار است و این می‎طلبد که پرسنل بهداشت و درمان، سیاست‌گذاران فرهنگی، اساتید دانشگاه، رسانه‎ها و افراد صاحب نفوذ مانند روحانیون در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم را به جامعه و به خصوص نزدیکان بیمار انجام دهند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر بابیان اینکه این درست نیست که ما درمانگاه و یا مکانی را برای رسیدگی به این بیماران در نظر می‌گیریم اما مردم تجمع می‌کنند یادآور شد: مردم باید با مسئولان بهداشت و درمان همکاری کنند چراکه بدون همکاری آنان امکان ندارد بر این بیماری غلبه کنیم.

دکتر کشمیری با اشاره به اینکه مهم‌ترین کمک مردم به حوزه سلامت در خانه ماندن و رعایت نکات بهداشتی است، گفت: مردم تردد نکنند، در خانه بمانند و به سفر نروند، دور همی و مهمانی نروند، توصیه‌های بهداشتی را رعایت و در صورت علامت‌دار شدن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و نسبت به قطع زنجیره اقدام شود.

او افزود: جان همه انسان‌ها باید برایمان مهم باشد، با تردد غیرضروری جان کسی را به خطر نیندازیم.

تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان‌جنوبی به ۴۱۵ نفر رسید رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی به ۴۱۵ نفر و تعداد فوتی‌ها به ۳۸ مورد رسید.

به گزارش خبرنگارمهر، محمد دهقانی فیروزآبادی شنبه شب به رسانه‌ها گفت: در ۲۴ ساعت گذشته هفت مورد جدید مبتلاء به کرونا در خراسان‌جنوبی شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۶۱ مورد آزمایش انجام شده است، بیان کرد: از این تعداد ۲۶ مورد از بیماران بستری و ۳۵ مورد سرپاییمرخص شدند و از هفت مورد تست مثبت، ۶ مورد مربوط به بیماران بستری و یک مورد مربوط به افراد سرپایی بوده است.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: در مجموع در خراسان‌جنوبی یک‌هزار و ۵۳۹ تست انجام شده که از این تعداد ۴۱۵ آزمایش مثبت و یک‌هزار و ۱۲۴ مورد نیز منفی بوده است.

وی افزود: از ۴۱۵ بیمار مبتلاء به کرونا در خراسان‌جنوبی، ۳۴۴ بیمار از بیمارستان‌های خراسان‌جنوبی مرخص و ۳۳ بیمار همچنان بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: متأسفانه با یک مورد جدید فوت در اثر ابتلاء به کرونا، تعداد فوتی‌های خراسان‌جنوبی به ۳۸ مورد رسید.

دهقانی فیروزآبادی یادآور شد: تاکنون در خراسان‌جنوبی بیش از ۹۵ درصد خانوارها غربالگری شده و همچنین ۸۴ هزار و ۱۰۰ نفر به سامانه خوداظهاری مراجعه کرده‌اند.

بهبودی ۸۰ درصدی بیماران مبتلا به کرونا در سمنان نوید دانایی از بهبودی ۸۰ درصدی بیماران مبتلا به کرونا در مجموعه تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی سمنان خبر داد.

نوید دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، از ثبت ۵ مورد جدید ابتلا به کرونا در مجموعه تحت مدیریت این دانشگاه خبر داد و گفت: با احتساب موارد جدید مجموع مبتلایان به ۴۶۷ نفر رسیده است.

او با بیان اینکه مردم باید نکات بهداشتی را جدی بگیرند تا به ویروس کرونا مبتلا نشوند افزود: ۸۰ درصدی بیماران مبتلا به بیماری کرونا در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان بهبود یافتند.

دانایی با بیان اینکه اصناف کم‌خطر از امروز فعالیت خود را آغاز کردند، تصریح کرد: رعایت نکات بهداشتی در این راستا باید در اولویت قرار گیرد و کسبه برای فعالیت خود نسبت به ثبت‌نام در سامانه سلامت وزارت بهداشت اقدام کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان تصریح کرد: در خانه ماندن و رعایت بهداشت فردی بهترین راه پیشگیری از کرونا است.

شمار مبتلایان شناسایی شده به کرونا در هرمزگان به ۳۲۳ نفر رسید/۱۹ مورد فوتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از ثبت ۱۶ مورد جدید ابتلاء به کرونا در هرمزگان خبر داد.

دکتر محمود حسین پورمعاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از ثبت ۱۶ مورد جدید ابتلاء به کرونا در هرمزگان خبر داد.

او افزود:با ابتلای ۱۶ نفر دیگر به کرونا، شمار مبتلایان این بیماری درهرمزگان به ۳۲۳ نفر افزایش یافت و در ۲۴ ساعت گذشته فوتی جدید براثر بیماری کرونا در استان به ثبت نرسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: ۵ نفر از این مبتلایان در شهرستان بندرعباس، دو نفر میناب، رودان و کیش هر کدام یک نفر، حاجی آباد دو نفر، بندرلنگه سه نفر و دو نفر از مبتلایان، از شهرستان پارسیان هستند.

دکتر محمود حسین پور افزود: از ابتدای اپیدمی بیماری کووید ۱۹ تاکنون، هزار و ۷۲۸ مورد مشکوک در بیمارستان‌های هرمزگان بستری شدند. او گفت: از این شمار هزار و ۴۵۸ نفر ترخیص و بقیه تحت درمان هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از هزار و ۹۷۹ نفر از افراد بستری شده و دارای علائم سرپایی، تست آزمایشگاهی گرفته شده است.

حسین پور افزود: از این شمار ۲۶۵ نفر از بیمارستان‌های استان مرخص شدند و حدود ۳۹ نفر نیز با تشخیص بیماری کرونا بستری هستند. او گفت: در یک ماه گذشته ۱۹ نفر براثر بیماری کرونا در هرمزگان فوت کرده اند.

آمار بیماران کرونایی در کرمانشاه به 489 نفر رسید

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از ابتدای شروع اپیدمی تا کنون ۴٨٩ نفر در کرمانشاه به کرونا مبتلا شدند که ۴۴ نفر از این تعداد فوت کردند.

«ابراهیم شکیبا» در خصوص این خبر در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: آخرین ٱمار مبتلایان به کویید ١٩ از شروع اپیدمی تا ساعت ١٢ شب گذشته ۴٨٩ عدد است که از این تعداد ٣١٢ نفر جز بیماران بستری و ١٧٧ نفر بیماران سرپایی هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیمار یابی فعال انجام می دهد و این خدمت ارزشمندی به جامعه آماری بیماران سرپایی است، تصریح کرد: بنابراین افزایش آمارها ناشی از انجام تست بر روی بیماران سرپایی است و از ابتدای شروع اپیدمی تا امروز ١۶٧١ نفر بستری شدند که از این تعداد ١۴٧۶ نفر ترخیص و هم اکنون ١۵١ نفر در بیمارستان های استان بستری هستند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: در بیماران PCR مثبت (جامعه ی ۴٨٩ نفری) ۴۴ نفر فوت کردند. نکته بعد ازدحام جمعیت در خیابان ها است، البته وزارت خانه مشاغل کم ریسک و پرریسک را تعریف کرده و از امروز امکان ثبت نام در سامانه آغاز شده.

شکیبا افزود: یک چالش جدی برای مردم و خادمانشان در حوزه نظام سلامت ازدحام جمعیت در خیابان هاست اصرار ما این است که در خانه بمانند اگر محقق نمی ‌شود حداقل افرا پرخطر مثل بیماران دیابتی، فشار خونی، سرطانی و سالمندان در منزل بمانند اینها اگر مبتلا بشوند با یک فرد جوان بدون علامت خطر و سالم خیلی متفاوت است در این افراد مرگ و میر به شدت بالاست، رعایت فاصله در خانه و ایزولیشن برای این گروه انجام شود و به نکات بهداشتی دقت کنید.

بهبودی ۴۴۹ بیمار مبتلا به کرونا در همدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان از بهبودی ۴۴۹ بیمار مبتلا به کرونا در همدان خبر داد.

رشید حیدری‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اهمیت اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در استان اظهار کرد: متاسفانه مشکل عمده‌ای که در دنیا وجود دارد این است که نمی‌توان با اطمینان گفت که چه زمانی بحران کرونا دست از سر بشریت برمی‌دارد.

وی بیان کرد: در این راستا آنچه باید توجه کرد این است، یاد بگیریم در عین حال که زندگی عادی خود را داریم، بتوانیم علیه این ویروس نیز مبارزه کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه یکی از استراتژی‌ها فاصله‌گذاری اجتماعی بود که با قرنطینه کردن افراد همراه بود که در حال حاضر نیز مورد توجه است افزود: یکی از دغدغه‌های جدی در سطح کلان و آن هم در دنیا و در کشور تامین اقلام و مایحتاج ضروری جامعه است.

وی با اشاره به اینکه اگر اتفاقی بیافتد و روند درمان ویروس کرونا طولانی شود و همه اصناف تعطیل شوند می‌تواند به یک بحران اجتماعی بدتر از کرونا ایجاد شود گفت: طبق تصمیم‌گیری ستاد ملی مقابله با کرونا در کشور قرار بر این شد که از امروز در تمام استان‌های کشور به جز تهران فاصله‌گذاری اصناف یا هوشمند اجرا شود.

حیدری‌مقدم با بیان اینکه اصناف به دو دسته تقسیم شده‌اند که فعالیت تعدادی از آنها پرخطر و ریسک بالایی دارد و امکان ابتلا به ویروس بسیار است و فعلا تعطیل هستند گفت: به اصنافی که خطر کمتری دارند با شرایط خاص اجازه فعالیت داده شده است.

وی با بیان اینکه اصناف پرخطر باید در سامانه وزارت بهداشت ثبت‌ نام کنند گفت: از این طریق به آنها کد رهگیری داده می‌شود و بر مبنای کد وارد سامانه می‌شوند و اطلاعات را وارد می‌کنند.

اصناف تمام ضوابط بهداشتی محیط کار و پروتکل‌های مربوطه را رعایت کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به اینکه هر صنفی پروتکل صف خود را در سامانه پیدا می‌کند و باید کد رهگیری را داشته باشد گفت: متاسفانه به دلیل بار مراجعات، ثبت‌نام در سایت وزارت بهداشت دچار مشکل شده‌ است اما طبق تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا قرار بر این شده تمام اصناف طی یک هفته به صنف مربوطه مراجعه کنند و تعهد بدهند که تمام ضوابط محیط کار را رعایت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اصناف باید تمام ضوابط بهداشتی محیط کار و پروتکل‌های مربوطه را رعایت کنند افزود: آنها یک هفته فرصت دارند کد رهگیری را دریافت کنند که بعد از آن ارزیابی صورت می‌گیرد و اگر شرایط‌ لازم را رعایت کرده بودند اجازه فعالیت دارند.

حیدری‌مقدم تاکید کرد: با هر صنفی که اصول بهداشتی، فاصله گذاری هوشمند مد نظر و حفاظت فردی را رعایت نکند قطعا بدون اغماضی برخورد و پلمب خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دو نوع کنترل داخلی و خارجی روی اصناف وجود دارد گفت: مفهوم کنترل داخلی این است که کارفرمایان و هم کارگران عزیز اولویت اول خود را ابتدا سلامت و بعد تولید قرار دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره اینکه اگر فردی بیماری دارد باید از پزشک مربوطه گواهی سلامت بیاورد که ادامه فعالیت او مشکلی ندارد افزود: اگر فردی از شاغلین به کرونا مبتلا شده حتما باید برای فعالیت اجازه پزشک را داشته باشد.

وی تاکید کرد: از کارفرمایان و کارگران اگر کسی ابتلای به بیماری یا شک داشت و کارفرما اهمال کرد و نخواست بروز دهد با سامانه استانی ۳۱۴۳ به همکاران اطلاع بدهند تا در کمترین زمان ممکن بازرسی و نظارت را انجام دهیم.

حیدری مقدم با بیان اینکه نظارت خارجی نیز توسط کارشناسان و همکاران ما و صنف مربوطه از همکاران نیروی انتظامی انجام می‌شود گفت: این گروه به شیوه کنترل خارجی ارزیابی‌ها را انجام می‌دهند تا پروتکل‌ها رعایت شود.

وی یادآور شد: با تایید وزارت بهداشت صنف مدارس، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها، مراکز پیش‌دانشگاهی و مهدکودک‌ها، مراکز فرهنگی مانند سینماها، فرهنگسراها، مراکز ورزشی خصوصا مراکز ورزشی سرپوشیده، اماکن مذهبی، آستان‌های مقدس، مساجد و حسینیه‌ها، پارک‌ها، فضای سبز، مراکز گردشگری، موزه‌ها، خوابگاه‌ها، پانسیون‌ها، مراکز تفریحی پرخطر هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تصریح کرد: فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای، پاساژها، مجتمع‌ها، بازارهای سرپوشیده، آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی، آموزش رانندگی، رستوران‌، اغذیه فروشی، طباخی و فست فود، گرمابه، سونا، ماساژ، بازار روزها، نمایشگاه‌ها، مراکز بازی، تفریحی، گیم نت‌ها، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی، تالارهای پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا مشاغل پرخطری هستند که فعلا دستورالعملی برای باز کردن آنها وجود ندارد.

از هر صدهزار نفر ساکن در استان ۳۶ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند

وی بیان کرد: امیدوارم به توصیه‌ها توجه شود چراکه اگر با موارد غیرمعمول بیماری مواجه شویم و ریسک ابتلا افزایش یابد و نیز بیمارستانها درگیر شوند ناچاریم استراتژی دیگری تدوین کنیم و مجبور به بازگشت به عقب شویم.

حیدری‌مقدم ضمن درخواست از اصناف در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی گفت: شست‌وشوی مرتب دست‌ها و استفاده از اقلام حفاظتی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه اگر در این طرح موفق نشویم مفهوم آن این است که باید به قرنطینه سخت برگردیم گفت: این نشاندهنده نیاز به تعامل دوسویه است و امیدوارم همانطور که تا امروز به ما کمک شده تا در کنترل بیماری موفق باشیم در ادامه کار نیز مردم یاریگر باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه منع تردد بین استانی هنوز وجود دارد و هر فردی از استانی به استان دیگر اجازه تردد ندارد مگر در شرایط خاص و طبق پروتکل افزود: منع تردد درون‌استانی در حال حاضر تعدیل شده و دیگر شدت قبل را ندارد و در داخل استان رفت و آمدها می‌تواند انجام شود.

وی با بیان اینکه هرگونه تردد، تجمع و اجتماع خانوادگی می‌تواند زنگ خطر باشد گفت: تاکنون در استان همدان از ابتدای اسفندماه سال گذشته تاکنون ۶۰۷ مورد مثبت ابتلا به بیماری را شاهد بودیم.

حیدری‌مقدم افزود: از این تعداد ۴۴۹ نفر بهبود پیدا کرده‌اند که تقریبا ۷۵ درصد مبتلایان با سلامت کامل از بیمارستان‌های استان ترخیص شدند.

وی بیان کرد: در اسدآباد ۴۷، بهار ۴۸، تویسرکان ۳۲، رزن ۳۷، فامنین ۱۱، کبودراهنگ ۵۰، ملایر ۶۸، نهاوند ۸۶، همدان ۲۲۱ مورد مثبت ابتلا به بیماری کرونا ثبت شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه شاخصی به نام بروز تجمعی وجود دارد که به ازای هر یکصدهزار نفر جمعیت چند نفر آلوده شده‌اند گفت: شاخص استانی ۳۶.۳ درصد است یعنی از هر صدهزار نفر ساکن در استان ۳۶ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

وی با بیان اینکه این شاخص در کشور ۸۵.۴ درصد است افزود: اگر این شاخص را با شاخص ملی مقایسه کنیم، تاکنون بیش از ۷۰ هزار نفر در سراسر کشور آلوده شده‌اند و اگر مقیاس ما مانند مقیاس کشور باشد با ۲ هزار و ۱۰۰ نفر آلوده داشته باشیم که خوشبختانه ۶۰۷ نفر در استان هستند و هفت نفر از افراد ساکن همدان هستند و در استانهای دیگر مبتلا شده‌اند.

حیدری‌مقدم با اشاره به اینکه وضعیت استان با توجه به تلاش شبانه‌روزی همکاران در تمام بخش‌ها به این نقطه رسیده‌ایم گفت: اگر به نکات بهداشتی و اجتماعی توجه نشود امکان بحران وجود دارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر کمبودهای تجهیزات بیمارستانی تا حدود زیادی رفع شده است گفت: از لحاظ داروهای اختصاصی برای کرونا مشکلی داخل استان نداریم و امیدواریم خدواند یاری کند تا از این بحران عبور کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به اینکه بار سنگینی بر دوش همکاران ما خصوصا در بیمارستان‌ها است و شبانه‌روز تلاش می‌کنند افزود: این نیروها و خانواده‌هایشان در معرض ریسک و بیماری هستند و از خداوند می‌خواهم به آنها سلامتی عنایت کند و مردم عزیز نیز ما را از دعای خیر خود بی نصیب نکنند.

وی خاطرنشان کرد: فاصله‌گذاری هوشمند فرصت دوسویه است که هم می‌تواند به ما کمک کند مایحتاج و اقلام ضروری کشور را تامین کنیم و هم از طرفی اگر رعایت نکنیم ریسک بسیار جدی بیماری را بالا ببرد و امیدوارم مردم به این موضوع توجه کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها