حریرچی: باید با کرونا زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم

کد خبر: 988981

معاون کل وزیر بهداشت گفت: باید با رعایت نکات بهداشتی زندگی مسالمت‌آمیز با ویروس کرونا داشته باشیم.

حریرچی: باید با کرونا زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم

باشگاه خبرنگاران جوان: ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت امشب یکم اردیبهشت ماه با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به بررسی وضعیت کرونا در کشور پرداخت.

حریرچی معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هیچ تضمینی نیست که منحنی کاهشی ابتلا به کرونا ادامه یابد، افزود: نه ما و نه هیچ کشور دیگری نمی تواند اعلام کند که بیماری و شیوع کرونا را کنترل کرده است، برخی می گویند اگر یکی دو هفته همه جا را تعطیل کنیم، تکلیف مشخص می شود و ویروس از بین می رود که این اظهارات صحیح نیست.

او با اشاره به اینکه در ابتدا در اکثر شهرها و استان‌های کشور بیماری روند صعودی داشت، گفت: خوشبختانه بعد از بیست اسفند در اکثر استانها نمودار بیماری خط صاف شد اما در برخی از استان‌ها روند بیماری صعودی است .

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه باید بتوانیم چرخه انتقال بیماری را شکست دهیم، بیان کرد : ما هنوز رفتار ویروس را نمی‌شناسیم و حدود ۴ ماه است که ویروس شیوع پیدا کرده و به نیمکره جنوبی رسیده است و رفتارهای متناقضی را از خود نشان می دهد ،در ابتدا گفته می‌شد که این ویروس کمتر از آنفولانزا بیماری زایی دارد اما اکنون گفته می شود که ۱۰ برابر آنفولانزا می‌تواند مردم را درگیر کند لذا نیاز به فرصت داریم تا ویروس را به درستی بشناسیم.

او با اشاره به اینکه الان در مرحله قبل از کنترل قرار داریم و مدیریت نسبی خوبی را توانستیم داشته باشیم ادامه داد : برای رسیدن به اهداف به زمان و سرمایه‌گذاری بیشتر نیازمندیم لذا با این ویروس باید به صورت تهاجمی برخورد کنیم و زندگی مسالمت‌آمیز را برای خودمان داشته باشیم بنابراین تا اطلاع ثانوی باید با این ویروس زندگی کنیم اما باید به رعایت موارد بهداشتی و پروتکل ها بپردازیم .

حریرچی با اشاره به اینکه همه ویروس‌ها سرمادوست هستند و در محیط سرد بیشتر منتقل می‌شوند اظهارداشت: ساخت واکسن به ۱۸ ماه زمان نیاز دارد تا بتوانند محققین آن را کشف کنند ،در سال گذشته ۱۵۰ میلیون ظرفیت برای تولید واکسن آنفولانزا در کل دنیا به وجود آمد اما برای تولید واکسن کرونا نیاز به ظرفیت های زیادی است، نباید تخم‌مرغ‌ها را در سبد موهوم بگذاریم.

معاون کل وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: هرچقدر که فاصله گذاری اجتماعی تسهیل می شودمراقبت ها باید افزایش یابد لذا در خانه بمانیم همچنان شعار ما برای مقابله با کرونا است.

او عنوان کرد: در استان های اردبیل، مازندران و آذربایجان غربی کاهش قابل توجهی را در مبتلایان به کرونا داشتیم اما با سفرهای صوزت گرفته افزایش جزئی در شمار مبتلایان را شاهد هستیم، متاسفانه امروز به طرز قابل توجهی افزایش بار مسافر را شاهد بودیم.

او با بیان اینکه هنر مدیریت کشورها در این است که بتوانند دو هدف متناقض را در یک جهت با هم همسو کنند، گفت: باید فاصله گذاری اجتماعی را کم کنیم اما از سوی دیگر باید رعایت پروتکل ها و مسائل بهداشتی از سوی مردم بیشتر شود.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ۱۱ کشور منطقه رسماً از اعلام آمار خودداری می‌کنند، گفت سه کشور همسایه ما اصلاً نظام ثبت ندارند، قبل از شناسایی رسمی بیماری تعدادی به دلیل کرونا فوت کردند که تشخیص بیماری در آنها انجام نشده بود.

او گفت: تمام کسانی که به دلیل بیماری کرونا در بیمارستان‌ها بستری هستند رایگان درمان می‌شوند، در صورتی که مردم با تخلفی روبرو شدند می توانند با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند و موضوع خود را گزارش دهند و ما با متخلفین برخورد می‌کنیم.

حریرچی ادامه داد: خوشبختانه اکثر مردم همراهی خوبی را در مقابله با بحث کرونا داشته اند اما اندک کسانی هستند که سلامت خودشان را به خطر می‌اندازند ، ۸۰ درصد طرح غربالگری انجام شده است و مرحله دوم این طرح در حال انجام است تا بتوانیم بیماری را کنترل کنیم.

حسین زادگان استاندار مازندران طی تماس تلفنی افزود:ما همچنان امکان پذیرفتن مسافران را نداریم، از مردم تقاضا می کنیم که از سفر به این استان خودداری کنند.

او گفت: استان مازندران بیشتر از استان های دیگر درگیر ویروس کرونا بود لذا در این استان قطع محدودیت ایجاد و حضور مسافران کم شد اما متاسفانه از یکی دو روز گذشته شاهد ترافیک سنگینی در برخی از محورها هستیم و این موضوع نگران کننده است.

رحیمی استاندار فارس نیز طی تماس تلفنی با برنامه با اشاره به همکاری و همراهی مردم این استان در بحث مقابله با ویروس کرونا افزود : همراهی مردم در این رابطه بسیار موثر بوده است و ما از پیشنهادات متخصصین در امر مبارزه با ویروس کرونا استفاده کرده‌ایم لذا روند تا به الان مناسب است، امیدواریم که همچنان مردم به فکر سلامتی خودشان باشند و از سفر به استان فارس پرهیز کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها