زمان دقیق بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها

کد خبر: 989400

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت تلاش دارد سیاست را از حوزه سلامت دور کند، گفت: ما صداقت و صراحت را در آمار رعایت کردیم و نمی‌دانیم چرا عده‌ای از سیاسیون در هر جناحی، علاقه‌مندی به آمار دارند و قدرت تحلیل این رفتار را نداریم. تمام تلاش ما این است که قطار سلامت با لوکوموتیو سیاست پیوند نخورد.

زمان دقیق بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها

دکتر کیانوش جهانپور در ارتباط ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران،‌ در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها، گفت: بازگشایی‌ها منوط به تصویب ستاد ملی مقابله با کروناست که باید به تایید رئیس جمهور رسیده و سپس ابلاغ شود، بنابراین هنوز زود است که پیشنهاداتی که در ستاد مطرح می‌شود را مطرح کنیم.

وی در خصوص حواشی مطرح شده مبنی بر دعوت شورای شهر تهران از وزیر بهداشت برای ارائه توضیحاتی در زمینه آمار ابتلا و مرگ ناشی از کروناویروس، گفت: بعید می‌دانم آیین‌نامه‌ای وجود داشته باشد که اشاره‌ای به حضور وزراء برای ارائه توضیحات در شورای شهر داشته باشد. البته این دوستان می‌توانند از سایر متخصصان برای گفت‌وگوی بیشتر پیرامون موضوعات دعوت کنند اما بعید می‌دانم این موضوع در سطوح وزارتی و معاونین وزارت خانه بسط پیدا کند. وزارت بهداشت پاسخ‌گوی مجلس شورای اسلامی و قوای سه گانه خواهد بود.

جهانپور باتاکید بر اینکه یکی از شفاف‌ترین اطلاع رسانی‌ها در زمینه کرونا در حال انجام است، تصریح کرد: هیچ نقطه‌ای از دنیا آمار را از گورستان‌ها استخراج نمی‌کنند و آمار بر اساس اعلام مراجع ذی صلاح همچون وزارت بهداشت قابل پذیرش است. درست است که سلامت دغدغه همه افراد است اما از دوستانی که اظهار نظر می‌کنند، می‌خواهیم موضوع سلامت را وارد سیاست نکنند. ما معتقدیم بسیج ملی مقابله با کرونا کارزار سیاسی یا انتخاباتی نیست. موضوعاتی که درمورد آمار مبتلایان و مرگ و میر مطرح می‌شود مانند این است که در نظر بگیریم خط اول مقابله با دشمن سنگرهای ما در خرمشهر و آبادان است اما عده‌ای در خارج از محل راجع به تعداد شهدا اظهار نظر کنند.

وی افزود: آمار در تهران بر اساس نتایج آزمایشگاهی روند صعودی در موارد ابتلای جدید را نشان نمی‌دهد. ما قصد عادی سازی نداریم بلکه تاکید ما بر فاصله گذاری‌های اجتماعی نشان می‌دهد شرایط به هیچ عنوان عادی نیست. اگر فکر کنیم شرایط عادی شده است ممکن است منجر به افزایش آمار شود یا پیامدهای زیانباری در پی داشته باشد بنابراین باید پایبندی به نکات بهداشتی را همواره عملی کنیم. امروز یک دهم یا یک یازدهم مرگ‌ها مربوط به کرونا است پس این نشان می‌دهد شرایط عادی مقابل ما نیست.

جهانپور در این زمینه ادامه داد: وزارت بهداشت نمی‌تواند آمار دلخواه کسی را بسازد ما تنها بر اساس مستندات و با صداقت آمار را در اختیار مردم قرار می‌دهیم. هیچکس مجاز نیست چون آمار بر اساس پیش‌بینی‌هایش پیش نرفته است در آمار دستکاری انجام دهد. آمار امروزی که مشاهده می‌کنیم تابلوی روند مدیریت ما در ۷، ۱۰ و ۱۴ روز گذشته است.

وی با تاکید بر این که در زمینه آمار و مرگ ومیر نیاز به تخصص کافی است،‌ اظهار کرد: گاهی حتی برخی واکنش‌های وزارت بهداشت را برنمی‌تابند. در صورتی که تخلفی صورت می‌گیرد نهادهای نظارتی باید به موضوع ورود کنند، وزارت بهداشت داروغه‌ی شهر نیست. ما صداقت و صراحت را در آمار رعایت کردیم و نمی‌دانیم چرا عده‌ای از سیاسیون در هر جناحی علاقه‌مندی به آمار دارند و قدرت تحلیل این رفتار را نداریم. تمام تلاش ما این است که قطار سلامت با لوکوموتیو سیاست پیوند نخورد.

وی درباره اینکه گزارشگران بدون‌مرز مدعی شدند، در دوران بیماری کرونا ایران بیشتر از قبل اقدام به سانسور می‌کند و این درحالی است که آمار بیماری کرونا در ایران روزانه به مردم اعلام می‌شود، گفت: در حوزه سلامت عملکرد بیماری کووید ۱۹ظاهر و عیان است. اقداماتی که در ایران انجام می شود، معادل خارجی ندارد. اپیدمی کرونا علی رغم همه تهدیدها و خسارت هایش حسن‌هایی هم داشت و برای مقایسه اقدامات حوزه سلامت ایران در مدیریت و مقابله با کرونا با بسیاری از کشورها که مدعی هستند، فرصت خوبی بود.

جهانپور ادامه داد: ما قضاوت را به عهده مردم و سازمان‌های مستقل مردم نهاد محول می‌کنیم، ما از مقایسه عملکرد ایران در صراحت، شفافیت اطلاع رسانی و اقدامات و مدیریت کرونا با سایر کشورها استقبال می‌کنیم و این مقایسه جنبه‌های مثبت نظام سلامت ایران را می‌تواند علنی کند و ما هم از این مقایسه استقبال می‌کنیم. در این مقایسه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه سلامت سربلند خواهد بود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کاهشی در تخت‌های آی‌سی‌یو نداشتیم، تصریح کرد: تخت‌های آی‌سی‌یو که در اوایل اسفند فعال بوده امروز چندین برابر شده است اما اکنون با کاهش موارد ابتلا از تخت‌های آی سی یو برای سایر بیماران استفاده می‌کنیم اما این آمادگی وجود دارد که اگر تعداد بیماران کووید ۱۹ مجددا افزایش یافت از تخت‌های آی سی یو استفاده کنیم.

جهانپور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس سازمان غذا و دارو گفته است ما هیچ گونه واردات داروهای مربوط به کرونا نداریم اما هلال احمر اعلام کرده دو محموله داروهای کرونا در حال وارد شدن به کشور است و آیا هلال احمر بدون مجوز وزارت بهداشت واردات انجام میدهد یا خیر؟، گفت: بحث اصلی این است که داروی کرونای یعنی چه؟ امروز بنا بر شواهد موجود برخی از داروها برای این بیماری کارایی دارد نه اینکه داروی این بیماری است. البته هر دارویی که برای درمان کرونا لازم باشد تولید داخل می‌شود. البته شاید یک دارویی وارداتی باشد و برای برخی مواقع برای بیماران کرونایی هم استفاده شود ولی نمی‌توان گفت که به دلیل اینکه این دارو وارداتی است پس داروی درمان کرونا را وارد می‌کنیم.

وی افزود: یکی دو مورد از داروهای وارداتی در طرح‌های مطالعاتی مورد استفاده قرار گرفته است که در پروتکل ها نیست اما به دلیل وارداتی بودن آن نمی‌توان آنها را داروی کرونا نام گذاری کرد؛ اکنون دارویی که برای درمان کرونایی‌ها مصرف می‌شود داروی وارداتی نیست و تمامی داروها تولید داخل است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان دقیق بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: ما از آینده بی اطلاعیم اما در بازگشایی‌ها قطعا آخرین مکانی که بازگشایی‌ می‌شود همان مکان‌هایی هستند که در روزهای اول تعطیل شدند لذا این مکان‌ها آخرین‌مکان‌هایی است که بازگشایی می‌شوند.

جهانپور اظهار کرد: در همین راستا سفارش تهیه کیت تشخیصی را داده ایم اما یک بانک تحت مقررات تحریمی سوییفت را ریجکت می کند و رسانه های معاند به زبان فارسی پوشش خبری راه می‌اندازند و هجمه درست می کنند. باید توجه داشت برای دشمنان سخت است، شاهد آن باشند که علی رغم تحریم‌های همه جانبه تخت‌های بیمارستان‌های ما خالی است و نیازی به بستری بیماران در راهروها نداریم. سیاستگذار یا مسئول یک کشور ثروتمند وقتی می بیند در کشور خود کامیون‌ها اجساد را منتقل می‌کنند، بیماران سرویس درست دریافت نمی‌کنند و کمبود ونتیلاتور وجود دارد و چند برابر کشورِ تحریم شده مشکل دارند و شاهد انتقادات داخلی هستند اما کشور تحریم شده این وضع را ندارد و افکار عمومی دنیا همه اینها را مقایسه می کند، دست به انکار می‌زند و این یک مکانیسم دفاعی است و در نهایت وقتی می‌بینند کیت‌های کرونا به تشخیص و مهار کرونا کمک می کند مانع از ورود آنها به ایران می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ما برای تجهیز نیازمند منابع هستیم، درست است که ما در حوزه درمان مشکلات بسیاری از کشورهای توسعه یافته که زیرساخت های بیشتری دارند، نداریم اما ما برای فروش نفت و خرید مشکل داریم و بسیاری کشورها باید نفت را در شرایط کنونی رایگان بفرشند. ما در فاصله گذاری هوشمند باید خوشه‌های نا امن را رصد کنیم تا زودتر به مهار بیماری برسیم.

کرونا سیاسی نیست اما تحریم یک اقدام سیاسی است

جهانپور درباره اینکه آیا اعلام موفقیت برخی کشورها در اپیدمی کرونا سیاسی است یا خیر؟ گفت: این حرف به جغرافیا مربوط است نه سیاست. آمار کشورها در کنار یکدیگر مقایسه می‌شود و اگر بخواهید کارایی روش‌های مختلف را بسنجید نیازمند این آمار جهانی هستیم. اینکه می‌گویند مثلا کره جنوبی بهتر از ما عمل کرده، حرف سیاسی نیست و یک مقایسه و نقد است که ما هم پذیرای آن هستیم. هر کشوری با توجه به استراتژی‌هایی که در مقابله با کرونا داشته آمار متفاوتی ارائه خواهد کرد. اما کشوری به نام آمریکا هست که دنبال سیاسی کردن ماجرا است و خیلی علاقه‌مند است سلامت را به سیاست گره بزند. آیا تحریم خرید تجهیزات پزشکی برای کرونا سیاسی نیست؟ ترامپ خودش به دنبال ونتیلاتور است اما می‌گوید آماده‌ایم به ایران ونتیلاتور بدهیم. آیا این حرف سیاسی نیست؟ اینکه عده‌ای در داخل و خارج به دنبال سیاسی کردن کرونا هستند سیاسی هست یا خیر؟ این علاقه مندی به امار کرونا سیاسی هست یا نیست؟ کارزار ما کارزار بهداشتی است نه کارزار سیاسی.

وی افزود: ترامپ تحریم می کند، بعد پوشش رسانه ای برای اقداماتش فراهم می کند. اپیدمی کرونا سیاسی نیست اما تحریم یک اقدام سیاسی است. رفتار پادوهای رسانه ای آنها هم از طرف آنها هدایت می‌شود. ما هم می‌گوییم واردات کیت را سیاسی نکنید اما سیاسی می‌کنند و ادامه می‌دهند. اپیدمی کرونا سیاسی نیست و سفید و سیاه به کووید _19 مبتلا می شوند.

جهانپور گفت: کسانی آمار را زیر سوال می‌برند و این واژه غلط را رها نمی‌کند ، برخی تخصصشان پیدا کردن علت فوت است. عده ای هم تخصصشان شمردن آمار صندوق رأی است که ما هیچ زمان نه به دوره خاصی اشاره کردیم نه نام شخص خاصی را بر زبان آوردیم. شمارش آرای صندوق رأی هیچ ربطی به آمار کرونا ندارد. کسوف سال گذشته ربطی به شیوع کرونا در روستای علی آباد کتول ندارد. اگر فکر می‌کنند بهتر می‌توانند آمار را ارائه کنند بیایند و آمار بدهند. آیا مرجعی بهتر از وزارت بهداشت سراغ د ارند؟ اگر می‌گویند تست pcr در پاستور انجام نشود و در سازمان آرامستان ما انجام شود بازهم ما بحثی نداریم. امیدواریم حرمت‌ها رعایت شود.

جهانپور گفت: اینکه عده ای اطلاعات لازم را ندارند. تست ها را نمی شناسند. از آزمایشگاه ها خبر ندارند بعد هر روز آمار را زیر سوال می برند درست نیست. اگر غیر از این است، آمار اعلام کنند ما هم راحت تریم. وزارت بهداشت داوطلب این نیست که خیلی زود اعلام کند موضوع کرونا تمام شده است.

وی درباره حضور وزیر بهداشت در شورای شهر تهران گفت: وزیر بهداشت؛ وزیر بهداشت ایرانیان است. نمی شود درخواست یک شورای شهر اجابت شود برای دیگری نشود، این تبعیض است. ما اهل تعبیض نیستیم.

شتابی برای بازگشایی پارک‌ها و بوستان‌ها و اماکن امثالهم نخواهیم داشت

جهانپور درباره بازگشایی پارک ها و بوستان‌ها گفت: ما برای بازگشایی اماکن مسابقه نداریم و شتابی برای بازگشایی پارک‌ها و بوستان‌ها و اماکن امثالهم نخواهیم داشت و اگر شرایط به سمتی رفت که ارزیابی خطر نشان دهد که بازگشایی خللی در ادامه مسیر مبارزه با کرونا ایجاد نکند، موضوع در بسیج ملی مقابله با کرونا اعلام، تصویب و ابلاغ خواهد شد.

وی درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پروتکل‌های بهداشتی در مترو و اتوبوس رعایت نمی‌شود، گفت: اینکه می‌گویند حداقل پروتکل‌های بهداشتی در مترو اجرایی نمی‌شود درست نیست و همکاران ما مستندسازی کرده‌اند. مواردی داریم که پروتکل‌ها دقیق اجرا نمی‌شود اما انتقاد به شهرداری برای اجرا نشدن پروتکل‌های بهداشتی را قبول نداریم و امیدواریم نظارت‌ها بیشتر و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود و مردم در مترو واتوبوس از ماسک استفاده کنند چرا که ممکن است در برخی ساعات فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشود.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه محدودیت تردد غیر ضروری بر سر جای خود باقی است ، ادامه داد: امروز رییس جمهور اعلام کردند که مراودات و ترددهای غیر ضروری محل بحث ما در ستاد ملی مقابله با کرونا نیست و بازگشایی مشاغل ارتباطی با ترددهای غیر ضروری ندارد و فکر می‌کنم در اغلب شهرها، شهرداری ها و شوراهای شهر بر اجرای پروتکل های بهداشتی نظارت می‌کنند و همکاران بهداشت محیط ما نظارت دارند و درخواست داریم مردم موارد تخلف را در سامانه سجام گزارش کنند چرا که سلامت حقوق عامه است و دستگاه قضایی به عنوان مدعی العموم با تخلفات برخورد خواهد کرد.

وی همچنین درباره بازگشایی حرم‌ها و اماکن مذهبی در ماه رمضان گفت: در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه‌ای در این رابطه نداریم و فاصله گذاری هوشمند در حال اجراست . در ابتدا مشاغل کم خطر و در جایگاه بعدی مشاغل پر خطر بازگشایی می‌شوند و تا نیمه اردیبهشت تصمیم جدیدی نداریم و بعید می‌دانیم تا آن زمان تغییری در مصوبات داشته باشیم.

وی درباره دستور وزیر بهداشت برای تکمیل پرونده بیماران گفت: پرونده ها باید تکمیل شود. چیز جدیدی ابلاغ نشده است. ممکن است در کوران اپیدمی پرونده‌ها نواقصی داشته باشد. برای تکمیل پرونده‌ها باید شیوه نامه داشته باشیم. امروز وقتی پرونده‌ای که بعدها محل مطالعه ده‌ها محقق قرارمی گیرد، مشکل داشته باشد؛ بعدها قابل جبران نیست. هر قرنی یکبار چنین رویدادی ممکن است برای بشر رخ دهد. این اسناد در دهه های دیگر هم مورد بررسی قرار می‌گیرند و باید دقیق تنظیم شود. در روند بحران رسیدگی و بررسی مجدد پرونده ها باید انجام شود تا اگر نواقصی است امروز که امکانپذیر است رفع نقص انجام شود و پرونده‌ها به عنوان منبع مفید برای بررسی های بعدی بماند.

وی ادامه داد: موارد بیماری‌های تنفسی در همه جای دنیا هست. معیارها هم مشخص است. کشورهای دیگر هم در درمان این بیماری از ما موفقیت بیشتری نداشته‌اند که بگویند تشخیص بهتری داده‌اند. با توان پزشک و پرستاران ایران آمار ایران بهتر از اغلب کشورهای توسعه یافته است.

جهانپور گفت: دلیل آن را علمای این حوزه تحلیل کنند. این را می دانیم که همکاران ما در بیمارستان ها به مراتب بهتر از خیلی کشورها بیماران را بستری، درمان و ترخیص کردند. دوستانی که به اطلاعات برخی کشورهای توسعه یافته دسترسی دارند این مسائل را بررسی کنند. ما توسعه یافتگی این کشورها را کتمان نمی کنیم اما باید تحلیل کنیم که چطور این کشورها نتوانسند همه جوانب را ببینند و موفق نبودند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها