تعداد کم فوتی‌های کرونا در هند، ویتنام و هنگ کنگ چه دلیلی دارد؟

کد خبر: 990453

برخلاف اکثر کشور‌های اروپایی و آمریکا که کرونا در آن‌ها به سرعت پیش می‌رود و آمار‌ها نشان می‌دهد که هر روز به تعداد مبتلایان و کشته‌ها افزوده می‌شود، هند به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان و برخی از کشور‌ها در شرق آسیا با وجود این که مرز مشترکی هم با چین دارند، توانسته اند در مقابله با کرونا موفق باشند و اگر مبنا را بر آمار‌هایی بگذاریم که این دولت‌ها از تعداد مبتلایان و جان باختگان کرونا منتشر کرده اند، نشان می‌دهد که توانسته اند تا حدودی کرونا را شکست دهند. امروز از تجربه هند، ویتنام و هنگ کنگ نوشته ایم.

تعداد کم فوتی‌های کرونا در هند، ویتنام و هنگ کنگ چه دلیلی دارد؟

روزنامه خراسان: برخلاف اکثر کشور‌های اروپایی و آمریکا که کرونا در آن‌ها به سرعت پیش می‌رود و آمار‌ها نشان می‌دهد که هر روز به تعداد مبتلایان و کشته‌ها افزوده می‌شود، هند به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان و برخی از کشور‌ها در شرق آسیا با وجود این که مرز مشترکی هم با چین دارند، توانسته اند در مقابله با کرونا موفق باشند و اگر مبنا را بر آمار‌هایی بگذاریم که این دولت‌ها از تعداد مبتلایان و جان باختگان کرونا منتشر کرده اند، نشان می‌دهد که توانسته اند تا حدودی کرونا را شکست دهند. امروز از تجربه هند، ویتنام و هنگ کنگ نوشته ایم.

تعداد کم فوتی‌های کرونا در هند، ویتنام و هنگ کنگ چه دلیلی دارد؟

هند - ۲۶۴۹۶ مبتلا - ۸۲۴ جان باخته وقتی خبر ورود کرونا به هند منتشر شد با توجه به تصوری که از میزان بهداشت و همچنین فقر و جمعیت بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفری این کشور وجود داشت، خیلی‌ها انتظار بروز یک فاجعه انسانی را داشتند، اما در کمال تعجب اخبار بعدی حکایت از یک شگفتی داشت. حتی سی ان بی سی در گزارشی بر اساس داده‌های شهرداری در بمبئی مدعی شده است که آمار مرگ و میر در این استان که حدود ۱۲ میلیون نفر جمعیت دارد نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۱۹ حدود ۲۱ درصد کاهش داشته است. به عبارتی بخشی از این مرگ و میر‌ها که مربوط به تصادف‌های جاده‌ای و ریلی و همچنین جرایم بوده نیز به دلیل قرنطینه کاهش داشته است. در همین گزارش آمده است که از حدود ۵۲۵ هزار نفر تست کرونا گرفته شده که حدود ۴ درصد مثبت بوده اند. این در حالی است که در ایالات متحده حدود ۱۸ درصد تست‌ها مثبت هستند. به نظر می‌رسد که سیستم سختگیرانه و متمرکز دولت، نقش سلبریتی‌ها و آموزش و همچنین چند عامل دیگر دراین زمینه تاثیر زیادی داشته است. تلاش رسانه‌های جمعی: برخی از ایرانیان مقیم هند معتقدند آموزش و اطلاع رسانی دولت از طریق همه رسانه‌های جمعی که از چند هفته قبل از ورود کرونا به طور جدی آغاز شده بود، یکی از عواملی بوده که مردم را برای مقابله با این ویروس در هند آماده کرده است.

بالیوود و مودی: نقش بالیوود و همان ستاره‌های سینما که گویا مردم هند علاقه زیادی به آن‌ها دارند و ورود جدی شان به بحث آموزش‌های هشداری به مردم نیز در توجه جدی‌تر به توصیه‌های پزشکی موثر بوده است. همچنین شخص ناندرا مودی رئیس جمهور نیز توانسته از محبوبیت خود برای همراه کردن مردم استفاده موثری کند. چوب پلیس و نوع تغذیه: حتما ویدئو‌های برخورد پلیس چوب به دست هند با مردمی که فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، دیده اید. همچنین پروتکل‌های جدی برای ورود افراد به مغازه‌های خوراکی که تنها مکان‌های باز تا یکی دو روز گذشته بود، اعمال می‌شد و فرد بعد از ضدعفونی کردن دست‌ها و تست تب سنجی می‌توانست وارد مغازه شود. برخی هم بر این باورند که نوع تغذیه و رژیم غذایی هندی‌ها که عمدتا گوشت نمی‌خورند و غذا‌های با فلفل زیاد مصرف می‌کنند به کنترل کرونا کمک کرده است. استفاده از فناوری: هندوستان نیوز در گزارشی نوشت: به زودی شرط لازم برای ورود به شهر‌های بزرگ، نصب نرم افزاری روی گوشی همراه خواهد بود که مشخص می‌کند فرد آیا با فرد آلوده‌ای در ارتباط بوده یا نه.

تعداد کم فوتی‌های کرونا در هند، ویتنام و هنگ کنگ چه دلیلی دارد؟

ویتنام - ۲۷۰ مبتلا - صفر جان باخته ویتنام نه تنها با چین که محل شروع همه‌گیری بوده مرز زمینی مشترک دارد، بلکه جمعیت اش هم ۹۷ میلیون نفر است. با این حال آمار مبتلایان به این بیماری تا روز گذشته در این کشور تنها ۲۷۰ نفر بود و حتی یک مورد فوتی هم گزارش نشده است. به گزارش بی بی سی، برای دانستن موفقیت‌های ویتنام باید قدم به قدم به تجربه‌های این کشور نگاه کرد و نگاهی به اولین روز‌های شیوع بیماری داشت. کنترل از مبدأ: ویتنام وقتی اولین موارد ابتلا به کووید-۱۹ در اواخر ژانویه (اوایل بهمن) گزارش شد خیلی سریع تمام مرز‌ها را بست و حتی همه افراد ویتنامی را که از خارج وارد کشور می‌شدند به مدت ۱۴روز قرنطینه کرد. تست از اطرافیان مبتلا: همه بیماران شناخته‌شده، فوری قرنطینه شدند و هر کسی را که با آن‌ها تماس داشته است، یافتند و تست گرفتند. همچنین به نظر می‌رسد که ویتنام توانسته است کیت‌های تست ارزانی طراحی کند و در داخل کشور به تولید برساند. بازگشت ویت کنک ها: بسیج عمومی بخشی از فرهنگ ویتنام است. این کشور حکومتی تک‌حزبی است که نیرو‌های نظامی و انتظامی بزرگی دارد. نحوه اداره این کشور بالا به پایین است که برای واکنش به بلایای طبیعی مناسب است. در عین حال دولت در سطح ملی دست به اطلاع‌رسانی زد و از پیام‌های ویدئویی خوش‌ساخت و پوستر‌هایی استفاده کرد که سبک شان یادآور پوستر‌های جنگ ویتنام و رشادت‌های ویت کنک‌ها بود. هرچند ایراداتی به نقض حقوق مدنی مردم دراین شیوه وجود دارد. قرنطینه منطقه ای: مدیریت محلی کارآمد و دستگاه امنیتی مداخله‌گر به ویتنام اجازه داده است که بعضی از محله‌ها را کاملا قرنطینه کند تا مانع پخش ویروس شود.

تعداد کم فوتی‌های کرونا در هند، ویتنام و هنگ کنگ چه دلیلی دارد؟

هنگ کنگ - ۱۰۳۸ مبتلا - ۴ جان باخته هنگ کنگ ۷.۵ میلیون نفر جمعیت دارد و در حالی که در همسایگی چین است و وابستگی سیاسی‌اش به چین زیاد بوده و مراوده‌های گسترده‌ای با این کشور دارد، تنها چهار نفر را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده است. اگر چه همواره حرف و حدیث‌هایی درباره آمار اعلامی کشور‌ها وجود دارد، اما تاکنون تشکیک جدی نیز درباره آمار اعلامی هنگ کنگ مطرح نشده است. تعطیلی دانشگاه‌ها و ادارات: دولت هنگ‌کنگ از همان‌روز نخست و در نخستین گام، دانشگاه‌ها و اداره‌های دولتی را دو ماه تعطیل کرد. هدف از این تعطیلی این بود که احتمال سرایت جمعی کرونا تا کمترین اندازه ممکن پایین آورده شود. قرنطینه: با شیوع کرونا در چین همه مسافران چینی یا خارجی که در دو هفته پیش‌از ورود به هنگ‌کنگ، به این کشور سفر کرده بودند، بی‌هیچ استثنایی فارغ از این‌که تب دارند یا خیر قرنطینه شدند. قدم به قدم با کرونایی ها: روزنامه‌ها هر روز با انتشار مشخصات بدون اسم بیمار، محل رفت‌وآمد وی، محل کارش ومحل استفاده‌اش از حمل‌ونقل عمومی را به دقت منتشر می‌کنند تا مردم پیش از ضدعفونی محل به آن‌جا نروند. مجازات‌های سنگین: همه افرادی که با بیماران در ارتباط بوده، موظف‌اند فورا به قرنطینه بروند و در صورت سرپیچی از مقررات مربوط به قرنطینه، شش‌ماه حبس و ۳۲۰۰ دلار جریمه می‌شوند. پرداخت یارانه: به منظور این که مردم برای در خانه ماندن تشویق شوند، دولت قبض برق ماه ژانویه تمام مشترکان خانگی را پرداخت کرد و به هر شهروند ۱۲۰۰ دلار یارانه داد. یافتن بیمار صفر: در صورت تایید ابتلای فردی به کرونا همه معاشرت‌ها، رفت‌و‌آمد‌ها و... وی ردیابی می‌شود تا به «بیمارِ صفر» یعنی نخستین کسی که در یک جمع باعث شیوع بیماری شده، دست یابند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها