کرونا آمار زایمان‌های اورژانسی را افزایش داد

کد خبر: 991699

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با بیان اینکه کرونا باعث شد که برخی از مادران باردار به دلیل ترس از کرونا دیرتر به بیمارستان‌ها مراجعه کنند و زایمان‌های اورژانسی بیشتر شود، گفت: ۲۴۰ ماما کرونا مثبت شدند و سه نفر فوت کردند.

کرونا آمار زایمان‌های اورژانسی را افزایش داد

خبرگزاری تسنیم: دکتر شهلا خسروی در گفت‌وگوی ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران با بیان اینکه ۵۰۰ مادر باردار در این مدت بستری و ۲۰۰ مادر باردار مبتلا به کرونا نیز به صورت سرپایی درمان شدند، اظهار کرد: ۲۴۰ ماما کرونا مثبت شدند، ۴۰ تا ۵۰ ماما بستری شدند و سه نفر فوت کردند که دو نفر در بخش بهداشت و یک نفر در بخش درمان فعال بودند.

افزایش زایمان‌های اورژانسی در نتیجه شیوع کرونا

وی افزود: یکی از مسائل و مشکلاتی که در بحث کرونا داشتیم این بود که مادران باردار نگران ابتلا به کرونا بودند و اعضای هیئت علمی ما در اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی مراکز مشاوره مامایی برقرار کردند و مشاوره مامایی به صورت تلفنی انجام شد و مسئله کرونا باعث شد که برخی از مادران باردار به دلیل ترس از کرونا دیرتر به بیمارستان‌ها مراجعه کنند و این امر باعث شد زایمان‌های اورژانسی بیشتر شود.

ابتلای ۲۰ نوزاد به کرونا

وی در خصوص نیرو‌های بیکار مامایی اظهار کرد: بحث بیکاری در کل رشته‌ها مطرح است و بیش از نیاز در بخش دولتی دانشجو تربیت کرده ایم که الان مطابق نیازمان دانشجو می‌گیریم و البته ماما‌ها می‌توانند در بخش خصوصی اشتغال داشته باشند. اگر ماما‌ها فقط در بخش‌های مرتبط با شغل خود جذب شوند تعداد ماما‌های بیکار کاهش می‌یابد و موضوع جذب نیروی انسانی بین وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه مطرح است و قرارداد‌های ۸۹ روزه برای ماما‌ها نیز بسته شده است؛ در حال حاضر کمبود نیروی مامایی در بخش‌های مامایی داریم و البته این کمبود در سطوح مختلف وزارت بهداشت در حرفه‌های مختلف نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ نوزاد کرونامثبت داشته ایم، البته انتقال کرونا از مادر به جنین هنوز قابل بحث است و حدود ۶۰۰ هزار مادر باردار دوبار غربالگری شدند که این اتفاق کمتر بیفتد. اگر غربالگری خوب انجام شود می‌توانیم از این اتفاقات پیشگیری کنیم.

پوشش بیمه‌ای مامایی

وی در پاسخ به سوالی درباره پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی تصریح کرد: در این زمینه با سازمان‌های بیمه گر جلساتی داشتیم و این مسئله دغدغه خود وزیر بهداشت نیز هست و قول داده شده است که در یکی دوماه آینده پوشش بیمه‌ای ماما‌ها به نتیجه برسد. ترویج زایمان طبیعی و افزایش جمعیت از نتایجی است که می‌تواند با پوشش بیمه‌ای ماما‌ها حاصل شود.

خسروی یادآور شد: ماما‌ها بر اساس شرح وظایف وزارت بهداشت می‌توانند برخی نسخ را برای مراجعه کنندگان خود بنویسند. نسخه ماما‌ها اگر قرار باشد در دفترچه بیمه نوشته شود، به این علت که ماما‌ها با بیمه قرارداد ندارند باید به تایید پزشک متخصص برسد.

۱۲۵۰ ورودی مامایی در دانشگاه‌های دولتی

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد دانشجویان مامایی تصریح کرد: طبق آخرین اطلاعاتی که داریم سالانه ۱۲۵۰ ورودی مامایی در دانشگاه‌های دولتی داریم. در دانشگاه آزاد نیز در سال ۹۸، چهار هزار فارغ التحصیل مامایی داشته ایم که این تعداد باید کنترل شود. ورودی‌های کنونی دانشگاه آزاد در دو تا سه سال آینده نصف می‌شود.

مادران باردار برای سونوگرافی باید چه کار کنند؟

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم که مادران باردار برای سونوگرافی باید چه کار کنند؟ گفت: مراکز مشاوره مامایی به صورت تلفنی به مادران باردار مشاروه می‌دهند و سونوگرافی باید با احتیاط‌هایی صورت بگیرد؛ پروتکل‌های مشخصی برای مراجعه مادران باردار به مراکز تدوین شده است و مادران می‌توانند با اقلام محفاظتی واستفاده مادر از ماسک و دستکش سونوگرافی انجام شود. به همه مادران باردار توصیه می‌کنیم که از این کال سنتر‌ها (مراکز مشاوره تلفنی مادران باردار) سوالات خود را بپرسند. از ابتدای شروع کرونا تعداد زیادی پمفلت آموزشی در زمینه آموزش به مادران باردار تولید و کلاس‌های آمادگی برای زایمان به صورت آنلاین برگزار شده است.

وی اضافه کرد: اکثر بیمارستان‌های ما تلاش کردند که اعتبار بیمارستان دوستدار مادر و کودک را بگیرند، اما این کافی نیست و خیلی ضروری است که بیمارستان‌های خود را بیشتر به سمت دوستدرا مادر و کودک سوق دهیم.

احتمال انتقال کرونا از طریق شیردهی

خسروی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقال کرونا از طریق شیردهی مادر مبتلا به کرونا به نوزاد، خاطرنشان کرد: برای مادران کرونا مثبت دو بحث شیردهی و پیشگیری از انتقال کرونا به نوزا وجود دارد. اگر تماس پوست به پوست مادر با نوزاد کمتر شود و دستکش دست مادر باشد، می‌توان از انتقال ویروس کرونا از مادر به نوزاد پیشگیری کرد. همکاران ما در بخش بهداشت، مادران باردار مبتلا به کرونا را تا دو هفته پیگیری می‌کنند.

وی افزود: مقاله‌هایی در مورد انتقال ویروس کرونا از شیر مادر به نوزاد وجود دارد. ترجیح ما این است که احتیاط لازم در این زمینه انجام شود.

مسائل فرهنگی و تاریخ تولد‌های لاکچری

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاریخ تولد‌های رند و زایمان در تاریخ خاص، تصریح کرد: در این زمینه با موضوع فرهنگی روبه رو هستیم و این فرهنگسازی را می‌توان در کلاس‌های آمادگی برای زایمان انجام داد. اثر اقدامات فرهنگی زمان بر است و تعدادی به هر صورت متقاعد نمی‌شوند و نظرشان تغییر نمی‌کند. موارد سزارینی که الکتیوند محدودیت‌هایی دارند، اما گاهی اوقات اصرار مادران و ترفند‌هایی که برخی افراد به کار می‌برند تا سزارین اتفاق بیفتد باعث می‌شود تا با این آمار روبه رو باشیم. این حق جنین است که تا زمانی که می‌تواند در محیط داخلی رحم زندگی خوبی داشته باشد باید در رحم حضور داشته باشد، زیرا به سلامت جنین کمک می‌کند و یک مادر در مقابل سلامت نوزاد خود مسئول است نه در مقابل تاریخ تولد او!

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها