جان بابایی: مرگ پنهان کرونا در ایران کم است

کد خبر: 992381

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: در اوج کرونا توانستیم تمام لوازم حفاظتی و کمک تنفسی را توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید کنیم و در مرحله صادرات قرار داریم.

جان بابایی: مرگ پنهان کرونا در ایران کم است

خبرگزاری فارس: قاسم جان بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت در نشست خبری مجازی با خبرنگاران اظهار داشت: در اوج کرونا توانستیم تمام لوازم حفاظتی و کمک تنفسی را توسط شرکت‌های دانش بینیان تولید کنیم و در مرحله صادرات هستیم و بالغ بر ۹۰۰ دستگاه کمک تنفسی تهاجمی و غیر تهاجمی تولید کرده‌ایم.

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: ۴۵۰ ونتیلاتور تولید کرده و و ۴۵۰ تخت ویژه در اختیار بیمارستان‌ها قرار داده‌ایم و خوشبختانه همه استان‌ها در خصوص اقلام حفاظتی به خودکفایی رسیده‌اند.

جان بابایی یادآور شد: در حوزه فناوری مجازی و آی تی پیشرفت خوبی داشتیم و آموزش‌های در این فضا انجام می‌شود. تهیه راهنمایی برای ارائه خدمات داشتیم و فلو چارت ما که برای خدمات بستری تهیه کرده‌ایم قابلیت این را دارد تا در تمام دنیا مرجع بوده و استفاده شود.

وی درباره زمان ورود دانش آموزان به مدارس افزود: هنوز در ستاد ملی کرونا برای زمان شروع مدارس تصمیم قطعی گرفته نشده است و خروجی تصمیم ستاد مرجع رسمی در این خصوص است.

شرایط تهران روبه کاهش است

جان بابایی ادامه داد: در تهران شرایط و روند رو به کاهش و ملایم بودن است و روند کاهش در بستری داشته و روند رو به افزایش در تهران نداریم. آخرین روتکل درمانی برای بیماران بستری و سرپایی را ابلاغ کردیم و، اما اینکه به نقطه مطمئن در پروتکل درمانی رسیده باشیم، این طور نیست و دنیا نیز به آن نرسیده است.

مرگ کمتر از ۱۰ کودک در اثر کرونا

معاون درمان وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: کمتر از ۱۰ مورد در کودکان مرگ ناشی از کرونا داشتیم که ان‌ها نیز به خاطر بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌است. همچنین درباره درمان بیماران کرونا که مبتلا به افسردگی هستند دستورالعملی داده شده است و تحت درمان قرار می‌گیرند.

کاهش شدت بیماری کرونا در کشور

جان بابایی بیان داشت: الان مراجعان به بیمارستان‌ها نشان می‌دهد شدت بیماری خیلی کمتر شده است و بیماران ما خیلی و بدحال نیستند و میزان بستری در بخش آی سی یود کمتر شده است.

مرگ پنهان کرونا در ایران کم است

وی اضافه کرد: مرگ پنهان درخصوص کرونا در کشور ما کم است و در دنیا این موضوع در زندان‌ها و آسایشگاه‌ها اتفاق می‌افتد، اما با تصمیم قوه قضائیه ۱۰۰ هزار زندانی به مرخصی رفتند؛ البته ممکن است این اتفاق در هر کجا بیفتد، اما در ایران خیلی کمتر است.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه کد مربوط به درمان و پوشش بیماران کرونا را به صورت سی ۱۹ ابلاغ کرده‌ایم، گفت: تحقیقات نشان داده است داروی رمد سیویردر کشور تأثیری در میزان مرگ و میر ندارد و داروی فاویپراویر نیز اثراتی در کاهش مرگ و میر نداشته است و فقط دوره ویروس را کاهش می‌دهد.

منتظر قطعی شدن گزارشات اثرات پلاسما درمانی هستیم

جان بابایی ادامه داد: در خصوص رمدسیویر هنوز گزارش کامل نشده است و در خصوص پلاسما درمانی نیز فاز اولیه داشتیم و در بیمارانی که انجام شده شدت بیماری کم شده است و و باید علاوه بر ۶۰ نمونه انجام شده، گزارش ۲۰۰ مورد دیگر هم برسد و تا به صورت قطعی اعلام کنیم. اما اگر جزو درمان موثر باشد ما زیر ساخت لازم آن را در کشور داریم و بهبودیافتگان نیز می‌توانند در چندین نوبت به بیماران مبتلا این را بدهند و، اما باید صبر کنیم تا نتایج برسد.

ابتلای مجدد بیماران کرونا هنوز قطعی نیست

وی درباره ابتلای مجدد بیماران بهبود یافته کرونا، اظهار داشت: در این خصوص مطالعاتی در ژاپن و کره انجام شده است و امکان ابتلای مجدد وجود دارد و، اما هنوز ثابت نشده است.

انتقال ویروس از طریق رطوبت کولر و پنکه قطعی نیست

معاون درمان وزیر بهداشت درباره تأثیر ریزگرد‌ها در انتقال ویروس، گفت: هنوز این موضوع ثابت نشده است و، اما اگر جریان هوا نباشد احتمال انتقال بالا می‌رود. ضمن اینکه استفاده از کولر که فضا را مرطوب کند و انتقال ویروس را بالا برود و در خصوص پنکه نیز این احتمال وجود دارد، اما درباره قطعی بودن این‌ها نیز باید مطالعاتی انجام شود.

خالی بودن ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی مربوط به کرونا

جان بابایی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی درگیر خالی است، افزود: تست پی سی آر همان تشخیص قطعی است و تست سرولوژی فعلا برای تشخیص نیست و سایر آزمایشات نیز صرفا جنبه کمکی در تشخیص دارد.

آغاز فعالیت کلینیک‌های دولتی و خصوصی

وی با بیان اینکه تاکنون ۶ پروتکل درمانی برای بیماران سرپایی و بستری تهیه شده است، گفت: برای سایر بیماری‌ها نیز پروتکل‌های نوشته شده است؛ ضمن اینکه به همه کلینیک‌های دولتی اجازه فعالیت داده ایم و در خصوص کلینیک‌های خصوصی نیز این اجازه داده شده است.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه دارو‌های درمانی بیماران خاص تهیه شده است، افزود: در مورد بیماران تالاسمی مشکلی در خصوص یک داور وجود داشت، اما آماری که نشان دهد فوتی بر اثر نبود دارو در بیماران خاص داشته باشیم وجود ندارد و فوتی نداشتیم.

اجرای مرحله تحقیقاتی تست سرولوژی در دو استان

جان بابایی تصریح کرد: تست سرولوژی در مرحله تحقیقاتی قرار دارد و در دو استان به صورت جامع در حال انجام است و و نتایج قطعی آن به تدریج اعلام می‌شود. اکنون در پروتکل‌ها سرولوژی به عنوان کمک تشخیص پی سی آر است.

مراقبت از یک میلیون مادر باردار توسط ماما‌ها

وی با بیان اینکه نزدیک به یک میلیون مادر باردار در اسفند ماه توط ماما‌ها مراقبت شدند، افزود: حدود ۷۰۰ مورد مشکوک در مادران بار دار داشتیم که زایمان انجام شد و بیش از ۳۰۰ ماما نیز به کرونا مبتلا شده اند.

معاون درمان وزیر بهداشت از فعالیت ۱۳۰ آزمایشگاه در تشخیص کرونا خبر داد و گفت: در خوزستان روند رو به افزایش بیماران را داشتیم که تیمی فرستادیم و بررسی صورت گرفت، اما قاطبه بیماران بستری شده بیماران بدحال نیستند و میزان بیماران بدحال کمتر شده است و روند آن معمولی شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها