دیپلمات‌روس: برجام شاهکار دیپلماسی چندجانبه بود

کد خبر: 1006869

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین روز سه‌شنبه و در سالگرد حصول توافق برجام گفت که برنامه جامع اقدام مشترک شاهکار دیپلماسی چندجانبه به شمار می‌آمد.

دیپلمات‌روس: برجام شاهکار دیپلماسی چندجانبه بود

خبرگزاری فارس:«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر به سالگرد حاصل شدن توافق برجام اشاره کرد.

وی در این پیام توئیتری نوشت: «5 سال پیش، توافق برنامه جامع اقدام مشترک حاصل شد. این توافق به عنوان شاهکار دیپلماسی چندجانبه شناخته شد که مسیر را برای حل یکی از پیچیده‌ترین چالش‌ها در فضای عدم اشاعه باز کرد.»

اولیانوف در ادامه نوشت: «این توافق به دلیل تلاش‌های آمریکا برای تضعیف آن در شرایط خوبی قرار ندارد.»

برجام، 24 تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.

دولت آمریکا که در آن زمان تحت ریاست جمهوری «باراک اوباما» اداره می‌شد از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد او در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت‌ماه سال گذشته در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد قصد دارد طی گام‌هایی تعهداتش به این توافق را کاهش دهد. اقدام ایران ذیل مفاد مندرج در برجام اعلام شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها