عطوان به سران عرب:چرا هزینه‌های جنگ را از جیب شهروندان‌ خود می‌پردازید؟

کد خبر: 1008047

تحلیلگر جهان عرب با اشاره به جنگ افروزی های شیخ نشینان عرب در منطقه، خطاب به سران عرب تأکید کرد: چرا شهروندان شما باید هزینه های جنگ‌افروزی‌هایتان را بدهند؟

عطوان به سران عرب:چرا هزینه‌های جنگ را از جیب شهروندان‌ خود می‌پردازید؟

خبرگزاری مهر: به نقل از رأی الیوم، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب با اشاره به جنگ افروزی‌های سران مرتجع عرب در منطقه اعلام کرد: چرا مردم باید تاوان این جنگ‌افروزی های شما را پرداخت کنند؟ مردم می‌پرسند که برای تأمین هزینه‌های جنگ چرا محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی کشتی تفریحی خود را نمی‌فروشد؟

عطوان همچنین می‌افزاید: مردم می‌پرسند که چرا سران عرب کشتی‌ها و قصرهای خود در اروپا را نمی‌فروشند تا به این وسیله هزینه‌های جنگ را تأمین سازند؟ اینها سؤالاتی است که حقیقتاً مطرح می‌شوند اما پاسخی برای آنها پیدا نمی‌شود. مردم می‌گویند که چرا سران عرب باید به سرمایه گذاری‌های خود ادامه دهند و ما هزینه‌ها و تاوان جنگ افروزی هایشان را بپردازیم؟

تحلیلگر مشهور جهان عرب در ادامه خطاب به سران عرب گفته که شما چگونه می‌خواهید هزینه‌های جنگ افروزی‌هایتان را تأمین کنید. وی یادآور شد: اگر ذخایر ارزی عربستان سعودی رو به اتمام است، این کشور در ادامه چگونه می‌خواهد هزینه‌های جنگ‌هایش را تأمین سازد؟

وی همچنین تأکید کرد: من اطلاعات موثقی دارم که وضعیت اقتصادی امارات هم بهتر از عربستان سعودی نیست چراکه ابوظبی نیز بسیاری از هزینه‌های خود را کاهش داده است. هزینه‌های دولتی، حقوق‌ها و پاداش‌ها جملگی به میزان ۵۰ درصد کاهش یافته است. علت چیست؟ علت آن است که سران عرب به فکر تأمین هزینه‌های جنگ‌هایی هستند که خود آتش آنها را شعله ور ساخته اند و این جای تأسف دارد.

عطوان خطاب به سران عرب تأکید کرد: شما با چنین وضعیت اقتصادی مواجه هستید و هم اکنون نیز در سوریه جنگ دارید، در لیبی جنگ دارید، در یمن جنگ دارید. هزینه تمامی این جنگ‌ها را چگونه تأمین می‌کنید؟ اساساً این سوال وجود دارد که شما چرا این جنگ‌ها را به راه انداختید؟

وی خطاب به سران عرب ادامه داد: پاسخ واضح است؛ شما هیچ پولی ندارید و این شهروندان‌تان هستند که باید هزینه و تاوان جنگ‌های شما را بدهند. این در حالی است که نرخ بیکاری در میان جوانان کشورهای عربی طبق اعلام نهادهای بین المللی به ۲۰ الی ۴۰ درصد رسیده است. واقعیت امروز این است که در کشورهای حاشیه خلیج فارس جوانان بسیاری بیکار هستند و حتی صندوق بین المللی پول هشدار داده است که با فرا رسیدن سال ۲۰۳۴ کشورهای حاشیه خلیج فارس با خطر ورشکستگی مواجه خواهند بود.

عطوان تصریح کرد: به دلیل شرایط اقتصادی ناشی از کرونا به نظر می‌رسد که تاریخ ورشکستگی کشورهای حاشیه خلیج فارس زودتر فرا برسد یعنی در سال‌های ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ این اتفاق رخ دهد. علت هم آن است که صندوق بین المللی پول پیش از شیوع کرونا گزارش خود در خصوص احتمال ورشکستگی کشورهای حاشیه خلیج فارس را منتشر کرده بود.

این تحلیلگر مشهور جهان عرب در ادامه اظهار داشت: به هر حال، آنچه که واضح است وضعیت اقتصادی کشورهای عربی و در رأس آنها عربستان سعودی اصلاً مناسب نیست. من دیدم که پیش از اجرای قانون افزایش ۳ برابری مالیات بر ارزش افزوده در عربستان، مردم این کشور به شدت به فروشگاه‌ها و مراکز خرید یورش بردند تا پیش از اجرای قانون مالیاتی جدید خریدهایشان را انجام داده باشند.

وی خطاب به سران عرب گفت: عادی سازی روابط از شما محافظت نمی‌کند بلکه موجب خواهد شد تا ملت‌ها علیه شما قیام کنند. عادی سازی خانه‌های شما را ویران می‌کند. بدانید که اسرائیل باری بر روی دوش شماست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها