سه تحلیل از چرایی اقدام آمریکا در ایجاد خطر برای هواپیمای مسافربری ایران

کد خبر: 1009268

کارشناس تحولات عرب آسیا معتفد است تجاوز به کریدور پروازی هواپیماهای مسافربری، تجاوز به قوانین و مقررات پروازی و تلاش برای ایجاد خطای محاسباتی در پدافند هوایی سوریه از جمله اقدامات خلاف آمریکا در خطرآفرینی برای هواپیمای ایران به شمار می‌آید.

سه تحلیل از چرایی اقدام آمریکا در ایجاد خطر برای هواپیمای مسافربری ایران

خبرگزاری تسنیم: کارشناس تحولات عرب آسیا معتفد است تجاوز به کریدور پروازی هواپیماهای مسافربری، تجاوز به قوانین و مقررات پروازی و تلاش برای ایجاد خطای محاسباتی در پدافند هوایی سوریه از جمله اقدامات خلاف آمریکا در خطرآفرینی برای هواپیمای ایران به شمار می‌آید.

سید" هادی افقهی با اشاره به تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران درباره خلاف‌هایی که کاخ سفید در این اقدام خطر آفرین مرتکب شده‌است، گفت: این خلاف‌ها از چند وجه قابل بررسی و تحلیل است. وجه اول، اصل حضور آمریکا درمنطقه التنف سوریه است. این منطقه یک مثلث مرزی بین سه کشور عراق ، سوریه و اردن است. آمریکا دقیقا در این مثلث مرزی یکی از مهم ترین پایگاه‌های خود را تاسیس کرده و بسیاری از عملیات‌های نظامی را از آنجا هدایت می‌کند. محل جابه جایی رهبران و فرمانده‌هان داعش، آموزش، تجسس و تجاوز به عراق، همین منطقه التنف است. به هرحال، حضور نظامی آمریکا در سوریه از لحاظ قوانین بین‌المللی غیرقانونی است و به نوعی تجاوز به این کشور شمار می‌آید چرا که دولت دمشق از آمریکا دعوت نکرده‌ است که به سوریه بیآید.

این کارشناس تحولات غرب آسیا تجاوز جنگنده‌های آمریکایی به کریدور پروازی هواپیمای مسافربری ماهان را دومین خلاف دانست و اظهار داشت: از لحاظ قوانین و مقررات بین‌المللی کریدوری که پرواز 1152 ماهان در آن قرار داشت، یک کریدور مدنی ( غیرنظامی ) است و تنها هواپیماهای غیرنظامی و مسافربری حق دارند، در این کریدور پرواز کنند. این کریدور در سازمان هواپیمایی جهانی " ایکائو " ثبت شده‌ است لذا هواپیماهای نظامی به هیچ وجه حق ندارند، به این کریدور ورود پیدا کنند و متعرض هواپیمای غیر نظامی شوند. این خلاف دوم آمریکا.

وی ادعای سخنگوی فرماندهی نظامی آمریکا در غرب آسیا " سنتکام " مبنی بر بارزسی بصری از هواپیمای مسافربری ایران را سخنی سخیف و دروغی بزرگ خواند و گفت: آمریکا سیستم‌هایی در منطقه دارد که از فاصله دو هزار کیلومتری می‌توانند تشخیص بدهند. با وجود این، جنگنده‌های آمریکایی در فاصله 1000 متری هواپیمای ماهان قرار گرفتند و این همه مانور از سمت چپ و راست، بالا و پائین هواپیمای مسافربری انجام دادند و این همه خطر برای مسافران به وجود آوردند. این درحالی است که بر اساس مقررات بین‌المللی نباید متعرض هواپیمای مسافربری می‌شدند.

این تحلیلگر تحولات منطقه درباره دیگر خلاف آمریکا گفت: جنگنده‌های آمریکایی می‌خواستند پدافند هوایی سوریه را دچار خطای محاسبه بکنند و ظاهرا به گونه‌ای پرواز کرداند که پشت هواپیمای پهن پیکر ماهان قرار بگیرند و چنانچه پدافند سوریه که بخواهد آنها را بزند، موشک یا گلوله‌اش به هواپیمای مسافربری بخورد. درست همان ماجرایی که برای هواپیمای مسافربری روسی به وجود آمد، در اینجا تکرار شود. شما می‌دانید جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در پشت هواپیمای روسیه پنهان شدند و پدافند هوایی سوریه این هواپیما را زد لذا این اقدام آمریکا و رِژیم صهیونیستی بر خلاف قوانین و مقررات بین المللی است.

وی با غیرقانونی خواندن تجاوز آمریکایی‌ها به قوانین و مقررات پروازی گفت: هواپیماهای مسافربری حجم وابعادشان مشخص است و کاملا سیستم راداری و بی سیمی آنها برای برقراری هرگونه ارتباط باز است و این چیزی نیست که محرمانه یا کدینگ شده باشد لذا آمریکایی‌ها می توانستند از فاصله خیلی دور با خلبان هواپیما ارتباط برقرار کنند و لازم نبود تا نزدیکی هواپیمای مسافربری بیآیند. این مسئله خیلی مهم است. بنابراین، آمریکایی‎ها خلاف‌های امنیتی، محاسباتی و بین‌المللی مرتکب شده‌اند.

افقهی در پاسخ به این سئوال " چه اقدامی باید انجام شود تا آمریکا و رژیم صهیونیستی هواپیماهای غیرنظامی را در معرض خطر قرار ندهند؟ " گفت: ما دو معاهده داریم یکی معاهده شیکاگو و دیگری مونرال است..بر اساس شیکاگو ماموریت سازمان هواپیمایی جهانی " ایکائو " حفاظت از امنیت پرواز هواپیماهای مسافربری است لذا هرکشوری که مورد تعرض، راهزنی هوایی و نظامی قرار می‌گیرد، می‎تواند به ایکائو شکایت کند. سازمان ایکائو خودش صلاحیت رسیدگی ندارد، پرونده نشکیل می‌دهد و به دادگاه بین‌المللی می‌فرستد. راه قانونی‌اش این است. اما آمریکا از حکم دادگاه بین‌المللی تمکین خواهد کرد؟ در پاسخ باید گفت: قطعا خیر. خب، چه کارباید کرد؟ باید بساط را از زیرپای آمریکا کشید . کاخ سفید از لحاظ حقوقی و اخلاقی بایستی محکوم شود.

وی ادامه داد: آمریکا را باید مورد تهدید قرار داد و با آن اتمام حجت کرد که اگر بار دیگر این ماجرا تکرار شود، با واشنگتن برخورد دیگری خواهد شد. حالا از چه سوی سازمان ملل و چه از سوی ایکائو مثلا برخی پروازهای آمریکا را تحریم کنند و بعضی از کریدورهای هوایی بر روی پروازهای این کشور و رژیم صهیونیستی مسدود کنند. اقدامات زیادی می‌توانند انجام دهند. چنانچه این موضوع موثر واقع نشد، کشوری که مورد تعرض جنگنده دشمن ( آمریکا و رژیم صهیونیستی) قرار می‌گیرد، می‌تواند برخورد کند. مثلا می‌تواند برای هواپیمای آن کشور ( متجاوز) ایجاد مزاحمت یا مقابله به مثل کند.

وی با مطرح کردن این پرسش " هدف از ایجاد خطر برای هواپیمای مسافربری ایران توسط جنگنده های آمریکایی چه بود؟ چرا در این شرایط آمریکا اقدام به چنین کاری کرد؟ " با ارایه سه تحلیل اظهار داشت: در پاسخ به این سئوالات چند هدف و گمانی زنی ممکن است، مورد بحث قرار بگیرند. اگر شما دقت کرده باشید، حضرت آقا در جریان دیدار با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق یک مطلب خیلی مهمی را مطرح فرمودند و خیلی هم صدا کرد. ایشان فرمودند که ما مسئله ترور سردار سلیمانی را فراموش نمی‌کنیم و به آمریکا ضربه خواهیم زد . قبلا هم فرموده بودند، حمله به پایگاه عین الاسد انتقام کامل خون شهید سردار سلیمانی نبوده‌است. آمریکایی‌ها شاید خواستند یک زهره چشمی از ما بگیرند که اگر شما خواستید متعرض نظامیان ما در منطقه بشوید، ما هم می‌توانیم متعرض شما شویم و انتقامش را از هواپیماهای غیرنظامی یا مسافربری شما بگیریم. این یک تحلیل است.

این کارشناس تحولات غرب آسیا درباره دومین تحلیل گفت: ترامپ در داخل آمریکا به شدت تحت فشار قرار دارد. بسیاری از نظر سنجی هایی که منتسب به حزب جمهوریخواه است، نشان می‌دهند، شانس پیروزی جو بایدین در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا بیشتر از ترامپ است. ترامپ نیاز به یک ماجرا جویی دارد تا درانتخابات نوامبره آینده از آن بهره برداری کند. اگر او دست به یک ماجراجویی نزند، ممکن است به عنوان قهرمان ملی مطرح نشود، چون داستان ترور سردار سلیمانی در آمریکا دارد خاصیت خودش را از دست می‌دهد. ترامپ چقدر بگوید من یک تروریست بزرگ را کشتم و دنیای امن کرد. این حنا دیگر رنگی ندارد لذا او به دنبال یک ماجراجویی علیه ایران است و می‌خواهد یک پیروزی را برای خودش رقم بزند این هم یک تحلیل است.

افقهی در پایان سومین تحلیل و گمانی زنی را محک زدن ایران از سوی واشنگتن دانست و اظهار داشت: شاید آمریکایی‌ها با این اقدام ( تعرض به هواپیمای مسافربری ) می‌خواستند ایران را محک بزنند و ببینند، اگر چنین اقدامی را بکنند، تهران چه عکس المملی نشان خواهد داد. اینها گمان زنی‌هایی است که می توان بر روی آنها توقف کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها