نگرانی رئیس سابق موساد از سند همکاری ایران و چین

کد خبر: 1009706

رئیس سابق موساد با مطرح کردن ادعاهایی و در نظر گرفتن منافع رژیم صهیونیستی، نسبت به انعقاد سند همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین ابراز نگرانی کرد.

نگرانی رئیس سابق موساد از سند همکاری ایران و چین

خبرگزاری ایسنا: به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دنی یاتوم، رئیس سابق موساد با ابراز نگرانی از توافق ۲۵ ساله همکاری میان ایران و چین گفت: چین همان طور که در آفریقا به پروژه‌های چند میلیون دلاری زیرساختی رسید، همین حقه را در خاورمیانه هم با انجام دادن توافق با تهران به کار گرفته است. هدف آن ها در اینجا مشخص است: تمام آنچه می خواهند این است که به مناطق دریای مدیترانه دست پیدا کنند که از آن جا می توانند به اتحادیه اروپا نزدیک تر شوند.

یاتوم در ادامه با بیان این که هنگامی که چین پولش را سرازیر کند، به طور گریزناپذیری از سختی شرایط اقتصادی ایران خواهد کاست مدعی شد که در این صورت، ایران خواهد توانست به سازمان هایی مانند حزب الله، حماس و جهاد اسلامی فلسطین که می توانند اسرائیل را به چالش بکشند پول تخصیص دهد. او علاوه بر این، با مطرح کردن این که رژیم صهیونیستی باید چین را تحت فشار قرار دهد تا اطمینان حاصل کند که این توافق امنیت این رژیم را به خطر نخواهد انداخت، گفت: "ایران دشمن اصلی ما است و ما آنچه ایران و متحدانش انجام می دهند را دنبال می کنیم.

وی با بیان این که ما به ایران اجازه نخواهیم داد که نزدیک مرزهای ما شود و نفوذشان در این منطقه را افزایش دهند، گفت: اسرائیل باید چین را تحت فشار قرار دهد تا اطمینان حاصل کند که این توافق امنیت اسرائیل را به خطر نخواهد انداخت.

به گزار ش ایسنا، این ادعای این مقام صهیونیست که تکرار ادعای نخست‌وزیر این رژیم است در حالی مطرح می‌شود که سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز در نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر نتانیاهو مبنی بر اینکه ما اجازه نمی‌دهیم که ایران در نواحی مرزی سرزمین های اشغالی حضور پیدا کند، گفت: آقای نتانیاهو مثل آقای هوک حرف زیاد میزند. ما نه حضور نظامی در جایی داریم و نه قصد داریم به صورت دائمی حضور نظامی در جایی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه حضور ایران در سوریه مستشاری است و این حضور به درخواست دولت سوریه انجام شده است، گفت: آنها هستند که باید مقداری خود را جمع و جور کنند. گرچه از اساس موجودیت آنها برای ما و کشورهای منطقه و حتی در سطح جهانی غیرمشروع و غیرقانونی است. آنها در جایگاهی نیستند که به جمهوری اسلامی ایران بگویند کجا حضور داشته باشد و چگونه حضور داشته باشد. اینها حرف های زیادی است که آقای نتانیاهو مطرح می کند.

رئیس سابق موساد در آخر در این باره گفت: می دانم که توافق ایران و چین یک توافق انجام شده است و نمی توان آن را تغییر داد. اما اسرائیل به روابط دوستانه با پکن می بالد، می تواند به مقامات چینی نزدیک شود تا اطمینان حاصل کند که منافع ما خفظ می‌شود. تنها سوال این است که آیا چین که منافع خود و دیدگاه‌های راهبردی خود را دارد، واقعا این کار را انجام خواهد

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها