شب ناآرام بیروت/حمله مهاجمان به چندین وزارتخانه +عکس

کد خبر: 1012415

لبنان بار دیگر شب ناآرامی را سپری کرد و اعترضات به درگیری معترضان با نیرو‌های امنیتی انجامید و افراد مهاجم با سوء استفاده از فضای موجود به چندین وزارتخانه و نهاد‌های دولتی حمله کردند.

شب ناآرام بیروت/حمله مهاجمان به چندین وزارتخانه +عکس

خبرگزاری تسنیم: تظاهرات در لبنان دیشب و بامداد امروز از سرگرفته شد و معترضین در مقابل برخی از وزرتخانه از جمله ساختمان پارلمان لبنان تجمع کردند.

عده‌ای از معترضین لبنان دیشب با تجمع در مقابل پارلمان این کشور، خواستار محاکمه مقصران انفجار بیروت شدند.

شب ناآرام بیروت/ حمله مهاجمان به چندین وزارتخانه +فیلم و عکس

تمام ورودی‌های اصلی و غیر اصلی منتهی به ساختمان پارلمان لبنان در مرکز بیروت از سمت میدان الشهداء، خیابان شهرداری و میدان ریاض الصلح شاهد درگیری و تلاش‌های معترضان برای ورود به این مکان بود.

نیرو‌های امنیتی لبنان نیز با ایجاد موانع امنیتی در ورودی‌های ساختمان پارلمان لبنان تلاش کردند که مانع از ورود معترضان به ساختمان اصلی پارلمان شوند.

برخی از معترضان در تلاش برای ورود به ساختمان پارلمان بودند و با مأموران درگیر شدند.

این اعتراضات بعد از چند ساعت از شکل مسالمت آمیز خود خارج شد و برخی از گروه‌ها از این فرصت استفاده کرده و به تخریب اماکن و نهاد‌های دولتی پرداختند.

افراد مهاجم همزمان با ورود به ساختمان وزارت خارجه، ساختمان‌های وزارت اقتصاد و وزارت محیط زیست در بیروت را نیز مورد حمله قرار داده‌اند و به آن خسارت وارد کردند.

این گروه‌ها همچنین با حمله به وزارتخانه‌های اقتصاد و محیط زیست، اسناد و پرونده‌ها را از بین بردند.

منابع شبکه المیادین گفتند طرحی برای حمله به چندین وزارتخانه برای از بین بردن اسناد و پرونده‌های مرتبط با فساد از سال ۱۹۹۲ وجود داشته است.

منابع خبری همچنین گزارش دادند که معترضان، اقدام به آتش زدن هتل «لی گرای» و یکی از دفاتر آن در ساختمان العازاریه در مرکز بیروت کردند.

برخی منابع هم از کشته شدن یک نیروی امنیتی در خلال انجام ماموریت حفظ امنیت و نظم خبر داد. این نیروی امنیتی که همراه نیرو‌های دیگر برای کمک به افراد محاصره شده در هتل لی گرای وارد عمل شده بود، مورد حمله یکی از عناصر آشوب طلب قرار گرفت که جان خود را از دست داد.

اتاق عملیات اورژانس و امداد لبنان اعلام کرد که ۴۹۰ تن در جریان برخورد بین نیرو‌های امنیتی و معترضان در مرکز بیروت زخمی شدند.

شب ناآرام بیروت/ حمله مهاجمان به چندین وزارتخانه +فیلم و عکس

ارتش: معترضان از بستن راه‌ها و تعدی به اموال عمومی و خصوصی اجتناب کنند

در پی این درگیری نیرو‌های ارتش خواستار آرامش معترضان و خودداری آن‌ها از حمله و آسیب رساندن به اموال عمومی و خصوصی شده‌اند.

فرماندهی ارتش لبنان در بیانیه‌ای از معترضان خواست به مسالمت آمیز بودن فعالیت خود پایبند بوده و از بستن راه‌ها و تعدی به اموال عمومی و خصوصی اجتناب کنند.

فرماندهی ارتش لبنان در این بیانیه اعلام کرد ضمن درک عمق درد و مصیبتی که دل‌های لبنانی‌ها را فرا گرفته و نیز درک دشواری اوضاعی که وطن ما در آن به سر می‌برد، از معترضان می‌خواهد به مسالمت آمیز تحرکات خود پایبند بوده و از بستن راه‌ها و تعدی به اموال عمومی و خصوصی اجتناب کنند.

فرماندهی ارتش لبنان یادآور شد که ارتش هم شهدایی در نتیجه انفجار رخ داده اخیر در اسکله بیروت دارد.

واکنش نیرو‌های امنیتی لبنان

نیرو‌های امنیتی لبنان هم در بیانیه‌ای در صفحه خود در توئیتر اعلام کردند ضمن درک خشم تظاهرات کنندگان در عین حال آن‌ها را به خویشتن داری و بیان مسالمت آمیز نظرات به دور از تمام اشکال خشونت و تعدی به اموال عمومی و خصوصی و نیرو‌هایی که به وظیفه خود در حفظ امنیت عمل می‌کنند، فرا می‌خواند.

نیرو‌های امنیتی لبنان تاکید کردند با توجه به تجاوزات مکرر به نیرو‌های امنیتی که در معرض انواع حملات قرار دارند، از تظاهرات کنندگان مسالمت جو می‌خواهد برای حفظ سلامت خود از اماکنی که این تجاوزات صورت می‌گیرد، خارج شوند. نیرو‌های امنیتی تاکید کردند هرگز تعدی به این نیرو‌ها را به ویژه باتوجه به زخمی شدن شمار زیادی از آن‌ها نمی‌پذیرد.

شب ناآرام بیروت/ حمله مهاجمان به چندین وزارتخانه +فیلم و عکس

سخنان غیرمنتظره دیاب

در این میان «حسان دیاب» نخست وزیر لبنان امشب طی سخنانی غیرمنتظره از برگزاری انتخابات زودهنگام حرف زد و برگزاری انتخابات را تنها راه خروج از بحران فعلی کشور دانست.

نخست وزیر لبنان همچنین اعلام کرد در نشست آتی کابینه در روز دوشنبه پیش نویس قانون برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را مطرح خواهد کرد.

وی بار دیگر بر محاکمه عاملان و مسئولان حادثه انفجار بیروت تاکید کرد و گفت: تا دو ماه دیگر مسئولیت دولت را برعهده خواهم داشت و طی این مدت باید جریان‌های سیاسی برای برون‌رفت از بحران اخیر به توافق برسند

حمایت آشکار آمریکا از تحرکات ساختارشکنانه در لبنان

سفارت آمریکا در بیروت بدون توجه به فاجعه بزرگ انفجار در اسکله بیروت و جان باختن ده‌ها نفر و زخمی شدن هزاران نفر ژست طرفداری از مردم لبنان گرفته و از برگزاری تجمعات و تظاهرات در این شرایط بسیار سخت و خطرناک حمایت کرد.

این سفارت با صدور بیانیه‌ای درباره اعتراضات و حمله مهاجمان به نهاد‌های و مراکز دولتی در بیروت ادعا کرد که آمریکا حق ملت لبنان برای تظاهرات مسالمت آمیز را به رسمیت می‌شناسد و از همه می‌خواهد که از خشونت دوری کنند. ‎

سفارت آمریکا مدعی شد ملت لبنان خیلی رنج کشیده و شایستگی رهبرانی را دارد که اجازه مطالبه شفاف سازی و بازخواست را بدهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها