آغاز دور دوم مذاکرات استراتژیک عراق و آمریکا

کد خبر: 1014908

پامپئو در جریان آغاز دور دوم مذاکرات استراتژیک کشورش با عراق تاکید کرد: مذاکرات استراتژیک نباید بر مساله عقب‌نشینی نیروهای ما از عراق متمرکز باشد.

آغاز دور دوم مذاکرات استراتژیک عراق و آمریکا

ایسنا: به نقل از سایت النشره، احمد صحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق اظهار کرد: وزیران خارجه عراق و آمریکا جلسه مذاکرات استراتژیک دو کشور را آغاز کردند.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق بعد از رایزنی‌های آغازکننده دور دوم مذاکرات استراتژیک میان دو کشور اعلام کرد: از تلاش‌های دولت عراق برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی حمایت می‌کنیم.

پامپئو افزود: مذاکرات استراتژیک نباید بر مساله عقب‌نشینی نیروهای ما از عراق متمرکز باشد. رئیس‌جمهوری آمریکا به زودی گام‌های آتی درخصوص تعامل با ایران را اعلام خواهد کرد.

او تاکید کرد: با طرف عراقی به بررسی کاهش تعداد نیروهای آمریکایی پرداختیم اما گروه‌های مسلح "همچنان مسبب بسیاری از مشکلات" در عراق هستند و شراکت ما با عراق قوی است و گروه‌های مسلح از توان عملیاتی ما می‌کاهند و "شبه‌نظامیان در عراق تهدیدی برای ثبات این کشور هستند". امیدواریم عراق را عاری از فساد ببینیم همانطور که آزادی در عراق اولویت دولت دونالد ترامپ است.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا از دولت عراق خواست بودجه ویژه اقلیم کردستان را آزاد کند.

پامپئو تصریح کرد: بغداد را به حل مشکلات با اقلیم کردستان عراق و آزاد کردن بودجه آن ترغیب کردیم و وعده کمک ۲۰۰ میلیون دلاری به عراق دادیم.

وی افزود: ما متعهد به حمایت از عراق و منع مداخله خارجی در امور داخلی‌اش هستیم.

وزیر خارجه عراق نیز اشاره کرد: واشنگتن هم‌پیمان قوی عراق است و به تعمیق این روابط ادامه خواهیم داد امروز یادداشت تفاهم با واشنگتن درخصوص زمینه‌های سیاسی و اقتصادی را امضا خواهیم کرد.

او اضافه کرد: برای حمایت از ائتلاف با آمریکا تلاش می‌کنیم، ایران نیز همسایه ماست و سیاست‌های ما مبتنی بر منافع عراق است. تصمیم عراقی به دست عراقی‌هاست و ما مداخله خارجی در امور داخلی‌مان را رد می‌کنیم.

وزیر خارجه عراق اظهار کرد: دیدار با پامپئو مثبت بود و ما روابط اقتصادی و مقابله با کرونا را بررسی کردیم. محورهایی برای این مسائل وجود دارند و باید عملی مشترک انجام گیرد.

حسین افزود: آمریکا و عراق در مقابله با داعش در یک جبهه هستند و ما هم‌چنان برای عقب‌ راندن تروریست‌ها از عراق همکاری خواهیم کرد. این همکاری در زمینه مقابله با کرونا ادامه خواهد داشت.

وزیر خارجه عراق ادامه داد: مذاکرات ما تا زمان دستیابی به عمل مشترک در زمینه‌های تولید انرژی ادامه می‌یابند و یادداشت تفاهم و همکاری در زمینه برق، نفت، آموزش عالی وجود دارد و این یادداشت تفاهم امروز امضا خواهد شد.

وی اشاره کرد، مذاکرات ادامه دارند و نتایج مثبتی برای منافع دو کشور و دو ملت خواهند داشت.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق امروز در راس هیئت عالی‌رتبه وارد واشنگتن شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها