درخواست لوکاشنکو از پوتین

کد خبر: 1014919

لیدیا یرموشینا، رئیس کمیته مرکزی انتخابات بلاروس امروز گفت: موعد دقیق را برنامه‌ریزان مشخص خواهند کرد اما مراسم تحلیف هرگز قبل از دو ماه آینده نخواهد بود.

درخواست لوکاشنکو از پوتین

خبرگزاری ایسنا: کمیته مرکزی انتخابات بلاروس امروز، چهارشنبه بدون اشاره به تاریخ دقیقی اعلام کرد، الکساندر لوکاشنکو دو ماه دیگر سوگند یاد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آرتی، لیدیا یرموشینا، رئیس کمیته مرکزی انتخابات بلاروس امروز گفت: موعد دقیق را برنامه‌ریزان مشخص خواهند کرد اما مراسم تحلیف هرگز قبل از دو ماه آینده نخواهد بود. کمیته مرکزی انتخابات بلاروس اخیرا پیروزی الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری کهنکار این کشور را برای ششمین دوره ریاست‌جمهوری اعلام کرد. این نتیجه منجر به اعتراضات گسترده شده‌ است. همچنین الکساندر لوکاشنکو از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه خواسته از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بخواهد در امور داخلی بلاروس مداخله نکند. ناتالیا اسمونت، سخنگوی ریاست‌جمهوری بلاروس به کانال یک روسیه گفت: مینسک دوست دارد کشورهای غربی "کسانی را که به دنبال نابسامانی اوضاع در کشور هستند" را حمایت نکنند. او افزود: از این رو لوکاشنکو از پوتین خواسته این پیام را به مرکل بدهد که آلمان و کشورهای غربی در امور داخلی بلاروس مداخله نکنند نظیر چیزی که اکنون رخ می‌دهد. این سخنگو تصریح کرد: علت مخالفت لوکاشنکو تماس تلفنی با مرکل است که به تصور او اگر چنین تماس‌هایی انجام شوند احتمالا نتیجه منفی داشته باشند. مرکل پیشتر امروز گفته بود، نمی‌تواند میانجی در مذاکرات حول بلاروس باشد زیرا در تلاش‌های اخیرش برای انجام تماس تلفنی با لوکاشنکو موفق نشده است. صدراعظم آلمان اشاره کرد، مذاکرات ملی فراگیر در بلاروس که نمایندگان همه گروه‌ها حضور داشته باشند، ضروری است.

لوکاشنکو دستور استقرار پدافند هوایی در مرز‌های بلاروس را صادر کرد رئیس جمهور بلاروس به منظور جلوگیری از مداخلات خارجی در ناآرامی‌های این کشور دستور تشدید امنیت مرزی را صادر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، بنابر اعلام وزارت دفاع بلاروس چندین فروند سامانه پدافند هوایی و پهپاد در مرز‌های غربی این کشور مستقر می‌شوند.

با تداوم اعتراضات داخلی در بلاروس، رئیس جمهور این کشور روز چهارشنبه دستور تشدید امنیت مرزی را به منظور جلوگیری از ورود شبه نظامیان، اسلحه، مهمات و پول برای تهییج ناآرامی‌های داخلی صادر کرد.

الکساندر لوکاشنکو در نشست شورای امنیتی بلاروس اظهار کرد پول‌های زیادی علنا برای تامین اعتبار اعتراضات و ناآرامی‌ها از خارج به داخل کشور سرازیر می‌شوند. رئیس جمهور بلاروس از کمیته مرزی این کشور خواست تا جلوی سرازیر شدن چنین جریانات مالی را بگیرد.

رئیس جمهور بلاروس همچنین با ابراز نگرانی از اقدامات نظامی در کشور‌های هم جوار لهستان و لیتوانی اظهار کرد: تمایل زیادی برای بی ثبات کردن اوضاع در شهر گروودنو، واقع در نزدیکی مرز لهستان و لیتوانی وجود دارد. او به وزارت دفاع دستور داد با بهره گیری از استقرار سامانه‌های پدافندی در مرز‌های این کشور اوضاع را تحت کنترل درآورد.

در همین حال به وزارت خارجه بلاروس دستور داده شد تا سران کشور‌های غربی را در جریان تحولات در این کشور قرار داده و به آن‌ها در خصوص حمایت از ناآرامی‌ها در بلاروس هشدار داده شود.

دوشنبه هفته گذشته انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس برگزار و الکساندر لوکاشنکو، برای بار ششم، با ۸۰ درصد آرا برنده این انتخابات اعلام شد. پس از اعلام این نتیجه آتش نارضایتی‌ها در بلاروس که پیش‌تر به دلیل نحوه اداره کشور تا حدودی روشن شده بود شعله‌ورتر شد و اعتراضات خیابانی در پایتخت و سایر شهر‌ها به راه افتاد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها