«شام نوین»؛ طرح پیشنهادی نخست‌وزیر عراق برای اردن و مصر

کد خبر: 1016608

یک خبرگزاری اردنی گزارش داد که نخست‌وزیر عراق در نشست سه‌جانبه بغداد-اَمان-قاهره، طرحی تحت عنوان «شام نوین» را به شاه اردن و رئیس‌جمهور مصر پیشنهاد کرده است.

«شام نوین»؛ طرح پیشنهادی نخست‌وزیر عراق برای اردن و مصر

خبرگزاری فارس: وبگاه اردنی «عمون» گزارش داد که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، طی نشست سه‌جانبه در اَمان، طرحی اقتصادی به «عبدالله دوم» شاه اردن و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر ارائه کرده است.

طبق این گزارش، این طرح بر سه ستون نفت عراق، نیروی انسانی مصر و استفاده از اردن به عنوان حلقه ارتباطی استوار است.

در ادامه این گزارش آمده است که چه‌بسا این طرح در آینده زمینه را برای ایجاد اتحادیه‌ای عربی در منطقه مشابه اتحادیه اروپا فراهم کند بطوریکه سه کشور یادشده در منافع اقتصادی و سیاسی اشتراک پیدا کنند و زمینه را برای ورود دیگر کشور‌های عربی به این طرح فراهم سازند.

در این گزارش آمده است که این طرح با کشیدن یک خط لوله نفتی از استان «بصره» در جنوب عراق آغاز می‌شود و به بندر «العقبه» در اردن وصل می‌شود تا اینگونه امان و قاهره از نفت با قیمتی کمتر از شانزده دلار برای هر بشکه بهرمند شوند. در عین حال، عراق نیز از برق اردن و مصر و همچنین جذب سرمایه‌گذاران برخوردار شود.

پس از آنکه مصطفی الکاظمی از طرح شام نوین سخن گفت، «عقیل الردینی» از اعضای ارشد ائتلاف عراقی «النصر»، جزئیات این طرح را فاش کرد.

الردینی توضیح داد که این طرح غول‌پیکر مبتنی بر تفاهم سیاسی-اقتصادی مصر، اردن و عراق است و از شیوه اتحادیه اروپا تقلید می‌کند.

الردینی افزود: «طرح شام نوین که مطابق با شیوه اروپا است و خود الکاظمی نیز درباره آن صبحت کرده است، زاده امروز نیست بلکه در زمان "حیدر العبادی" نخست‌وزیر اسبق مطرح شد».

وی همچنین گفت که دولت جدید عراق قصد دارد این طرح را به اتمام برساند با توجه اردن و مصر از «سیاستی معتدل» برخورداند.

رؤسای دو کشور عراق و مصر و همچنین شاه اردن به تاریخ چهارم شهریور ماه جاری در امان پایتخت اردن گرد هم آمدند، طبق گزارش منابع عراقی، محور گفتگو‌های این اجلاس که برای سومین بار برگزار شد، تقویت همکاری اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری میان سه کشور اردن، عراق و مصر و همچنین بررسی مسائل منطقه‌ای بوده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها