افشاگری مقام سابق موساد درباره روابط با امارات

کد خبر: 1016792

یک مقام سابق دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) اطلاعات مهمی درباره ارتباط تل‌آویو با امارات از جمله زمان شروع روابط دو طرف فاش کرد.

افشاگری مقام سابق موساد درباره روابط با امارات

خبرگزاری فارس: «دیوید میدان» رئیس پیشین بخش ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی خارجی دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک» اطلاعات جدیدی درباره روابط تل‌آویو با ابوظبی فاش کرد.

دیوید میدان در پاسخ به سؤالی درباره اینکه ارتباط ابوظبی با تل‌آویو چه زمانی آغاز شد، گفت: «ارتباط اواخر سال ۲۰۰۵-اوایل سال ۲۰۰۶ آغاز شد. پیش از آن، برخی مقامات اسرائیلی گهگاه با همتایان اماراتی خود دیدار می‌کردند. آن‌ها را در کشور سومی در اجلاس سران و نشست‌ها می‌دیدیم. با سفرای آن‌ها دیدار می‌کردیم؛ اما چیز جدی میانمان وجود نداشت».

میدان در ادامه گفت که روابط جدی دو طرف سال ۲۰۰۶ آغاز شد هنگامی که «آریل شارون» نخست‌وزیر وقت «مئیر داگان» رئیس موساد را مکلف به انجام دو مأموریت مهم کرد.

طبق گفته دیوید میدان، مأموریت اول «مقابله با تهدید ایران» بود و مأموریت دوم «برقراری روابط با کشور‌های سنی مذ‌هب معتدل در منطقه» بود.

میدان در ادامه گفت که رئیس وقت موساد، او را آن هنگام به عنوان رئیس بخش ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی خارجی گمارد و وظیفه برقراری و حفظ روابط با کشور‌های یادشده را به او سپرد.

وی در پاسخ به سؤال اسپوتنیک درباره اینکه دقیقا چه وظایفی برعهده داشته است، پاسخ داد: «نقشه را برداشتیم و کشور‌های منطقه را بررسی و تحلیل کردیم. به دنبال منافع مشترک میان خود و همچنین برقراری ارتباط با آن‌ها بودیم. امارات یکی از کشور‌هایی بود که بر روی آن متمرکز شدیم؛ اما تنها این کشور نبود».

وی در ادامه اظهاراتش توضیح داد که تل آویو با ابوظبی به‌صورت پنهانی ارتباط برقرار کرد و گفت که دو طرف توافق کردند که هیچ اطلاعاتی به مطبوعات درز نکند.

خبرنگار اسپوتنیک در ادامه از میدان پرسید که چگونه به اماراتی‌ها اعتماد کردند. او نیز در پاسخ با تمجید از امارات این کشور را «جسورترین» کشور در حاشیه خلیج فارس خواند و گفت که آن‌ها مزایای ارتباط با تل‌آویو را می‌دانستند و اجازه امضای توافق‌های تجاری را دادند.

میدان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا امارات به تل‌آویو نیازمند است، گفت: «امکانات اسرائیل را دیدند و فهمیدند که آنچه می‌توانیم به آن‌ها ارائه کنیم، برای اقتصادشان مفید است».

میدان در ادامه اظهاراتش درباره ادامه ارتباطش با مقامات اماراتی گفت که با مقامات اماراتی زیادی از جمله «رهبر کنونی این کشور و برادرانش» دیدار کرده و همچنان ارتباط با مقامات اماراتی را حفظ کرده است.

او همچنین با اشاره به توافق سازی تل‌آویو با قاهره و اَمان گفت که سازش ابوظبی با تل آویو با توافقات صلح پیشین کمی فرق دارد، زیرا امارات هیچ گاه نیرو به فلسطین اشغالی اعزام نکرده از این رو دشمنی میان دو طرف وجود ندارد.

دیوید میدان در پایان اظهاراتش در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چه کشور‌هایی همچون امارات با تل‌آویو سازش خواهند کرد، گفت: «به نظرم، بحرین مطمئنا برای این کار آماده است؛ اما مشخص کردن زمان دشوار است. این مسئله مسابقه با زمان نیست. گمان می‌کنم این به مرور زمان رخ خواهد داد. پس از بحرین، ممکن است کشور دیگری باشد و لزوما هم از کشور‌های حاشیه خلیج فارس نیست. سپس عمان، عربستان سعودی و کویت؛ اما این زمانبر است».

واشنگتن، ابوظبی و تل‌آویو روز پنجشنبه (۲۳ مرداد/ ۱۳ اوت) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند به توافقی برای عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل دست پیدا کرده‌اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها