ایجاد ائتلاف ایرانی –ترکیه‌ای چقدر دقیق است؟

کد خبر: 1018527

سردبیر روزنامه رای الیوم در یادداشتی به آخرین تحولات منطقه از جمله توافق صلح رژیم صهیونیستی با امارات و پیامدهای آن در منطقه پرداخته است.

ایجاد ائتلاف ایرانی –ترکیه‌ای چقدر دقیق است؟

خبرگزاری ایسنا: عبدالباری عطوان، نویسنده سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم در یادداشتی به آخرین تحولات منطقه و جهان پرداخت. او در بخش سخن سردبیر این روزنامه فرامنطقه ای چند سوال را مطرح می کند و می‌نویسد: رسانه های ایرانی در رابطه با وجود پایگاه های نظامی اسرائیلی در کشورهای حاشیه خلیج(فارس) سخن می گویند، پمپئو بر ایجاد ائتلاف راهبردی اسرائیلی-خلیجی علیه ایران تاکید می کند، در آینده چه سناریوهایی پیش رو داریم وگزارش ها در رابطه با ایجاد ائتلاف ایرانی -ترکیه ای درمقابل ائتلاف اسرائیلی -خلیجی -آمریکایی چقدر دقیق است؟

در این یادداشت آمده است: آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد که ذخیره اورانیوم غنی سازی شده ایران اکنون ده برابر حجمی است که در توافق هسته ای بر آن اتفاق نظر شده است؛ توافقی که دولت دونالد ترامپ پس از فشارهای اسرائیل از آن خارج شد بنابراین این اعلان آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستای خدمت به راهبرد آمریکا بود، راهبردی که هدف آن تاسیس ائتلافی منطقه ای و نظامی و امنیتی توسط اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه ایران است.

در بخشی از این یادداشت آمده است: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به توافق صلح اخیر اماراتی -اسرائیلی افتخار می کند و می گوید که منطقه یه سرعت شاهد تغییراتی خواهد بود، او در سفر اخیرش که برخی کشورهای حاشیه خلیج(فارس) و سودان را شامل شد در هر ایستگاهی که توقف می کرد در رابطه با چگونگی اتحاد و مقابله با ایران در منطقه بحث و رایزنی کرد.

عطوان می نویسد: به گفته ی پمپئو تغییرات سریعی که منطقه را فراگرفته است عبارت اند از عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل و ایجاد محوری به رهبری تل آویو برای مقابله با ایران است.

وی در بخش دیگری از این یادداشت می گوید: دولت ترامپ خواهان رسیدن به توافق با ایران قبل از انتخابات ریاست جمهوری است به گونه ای که این توافق بر اساس شروط واشنگتن باشد اما مقامات ایرانی از این موضوع به خوبی آگاه هستند و منتظر زمان و نتایج انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا هستند و این مساله نشان می دهد که چرا تهران میانجیگری روسیه برای انجام مذاکرات آمریکایی- ایرانی و حل اختلافات میان دو کشور را نپذیرفته است. در این بین ایران همچنان به شروط اولیه خود پایبند است که مهم ترین این شروط عدم مذاکره با واشنگتن مگر در صورت بازگشت آمریکا به برجام است بنابراین تهران هرگونه مذاکره با واشنگتن خارج از این چارچوب را نمی پذیرد حتی اگر میانجیگر همپیمانشان یعنی روسیه باشد.

این نویسنده سرشناس عرب می گوید: توافقات صلح میان اسرائیل و کشورهای های عربی حاشیه خلیج(فارس) که آغازگر آن ها امارات بود به دنبال این است که مسئولیت مقابله با ایران را به دولت های عربی حاشیه خلیج (فارس) تحمیل کند و خاک آن ها را به پایگاه هایی برای مقابله با ایران تبدیل کند.

عبدالباری عطوان معتقد است: دولت اشغالگر اسرائیل بر اساس توافقات کنونی و توافقاتی که در آینده به دست می‌آورد، به همسایه ای برای ایران، یمن و عراق تبدیل خواهد شد و تنها چند کیلومتر با ساحل ایران فاصله خواهد داشت.

وی تاکید می کند: بعید نیست که تهران در واکنش به این امر محوری ایرانی-ترکیه ای تشکیل دهد و بعدها عراق و سوریه نیز به آن بپیوندند. رسانه های ایرانی در چند روز اخیر به صراحت در رابطه با این مساله صحبت کردند به ویژه اینکه ترکیه پایگاه نظامی در خاک قطر و در همسایگی امارت، عربستان و بحرین دارد.

سردبیر روزنامه رای الیوم می گوید: تحریم های ضد ایرانی آمریکا موفقیت های محدودی به دنبال داشت و در ایجاد اعتراضات مردمی برای ساقط کردن نظام ایران آنگونه که آمریکایی‌ها انتظار داشتند، شکست خورد، این مساله بیشتر محاسبات دولت ترامپ را به هم ریخت و باعث شد که این دولت فشارهای خود علیه کشورهای حاشیه خلیج فارس را افزایش دهد تا عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی را تسریع بخشند.

وی می نویسد: البته حضور دولت اشغالگر صهیونیستی در ساحل جنوبی خلیج فارس برگ برنده ای برای ایران است زیرا صهیونیست ها از این پس در تیررس موشک ها، قایق های جنگی و کماندوهای ایرانی خواهند بود. وجود پایگاه های اسرائیلی در امارات و بحرین و درپی آن ها عربستان هزاران کیلومتر راه موشک ها و پهپادهای ایرانی را کوتاه تر می کند و ایران دیگر به پایگاه های سوری و لبنانی نیازی نخواهد داشت.

عطوان در پایان می نویسد: ایران پیش این چندین بار تهدید و اعلام کرده است که اگر آمریکایی ها تعرضی کنند پایگاه های نظامی آن ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس را هدف قرار خواهد داد، بی شک این تهدید پایگاه ها و مراکز اسرائیلی در صورت تاسیس را شامل خواهد شد و اگر جنگی رخ دهد تمام آنها اهدافی مشروع برای ایران خواهند بود و دیگر بازوهای ایران در منطقه یعنی حزب الله لبنان و الحشدالشعبی عراق و جنبش انصارالله یمن هم دست بسته نخواهند بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها