لاوروف: ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه اتفاق‌نظر دارند

کد خبر: 1018874

وزیر خارجه روسیه گفت کشورش با ایران و ترکیه بر سر جلوگیری از تکرار سناریوی لیبی و عراق در سوریه اتفاق‌نظر دارند.

لاوروف: ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه اتفاق‌نظر دارند

خبرگزاری فارس: «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه امروز دوشنبه گفته میان رویکردهای سه کشور ضامن آتش‌بس در سوریه (روسیه، ایران و ترکیه) تفاوت‌هایی وجود دارد اما سه کشور در هدفِ مشترکِ جلوگیری از تکرار سناریوهای لیبی و عراق در سوریه اتفاق‌نظر دارند.

به نوشته خبرگزاری ایتارتاس، لاوروف گفت: «البته، تفاوت‌های قابل‌توجهی در رویکردهای مسکو، آنکارا و تهران وجود دارد. می‌توان این تفاوت‌ها را هم در بیانیه‌های رسمی و هم از طریق اوضاع در داخل آن کشور مشاهده کرد.»

وزیر خارجه روسیه، علی‌رغم این در ادامه گفت: «با وجود این، ما با ترکیه و ایران در این هدف مشترک مبنی بر اینکه نباید اجازه تکرار رویدادهای عراق و لیبی را بدهیم مشترک هستند.»

ایران، روسیه و ترکیه به عنوان سه کشور ضامن آتش‌بس در سوریه چهارم شهریورماه در ادامه رایزنی‌ها در حاشیه سومین نشست کمیته قانون اساسی در ژنو بیانیه مشترکی را منتشر کردند.

سه کشور بار دیگر بر تعهد قوی خود به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه اذعان و بر لزوم احترام به این اصول توسط همه طرف‌ها تأکید کردند.

آنها همچنین بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم در تمامی اشکال و نمودهای آن و نیز ایستادگی در برابر دستورکارهای جدایی‌طلبانه که موجب تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه شده و تهدیدکننده امنیت ملی کشورهای همسایه است تصریح کردند.

میان سه کشور این توافق حاصل شد به منظور نابودی نهایی داعش، جبهه النصره و سایر اشخاص، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش و سایر گروه‌های تروریستی تعیین شده توسط شورای امنیت سازمان ملل به همکاری‌های خود ادامه دهند و از محافظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی طبق حقوق بین‌الملل بشردوستانه اطمینان حاصل کنند.

مسکو، تهران و آنکارا اظهار داشتند که کمیته قانون اساسی باید با روحیه مصالحه و مشارکت سازنده و بدون دخالت خارجی و تحمیل برنامه زمانبندی از بیرون به کار خود ادامه دهد تا اعضای کمیته به توافقی کلی دست یابند و نتیجه کار کمیته مورد پذیرش و حمایت حداکثری ملت سوریه قرار گیرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها