وال‌استریت‌ژورنال: ۲ زندانی آمریکایی با ۲۸۰ عضو انصارالله مبادله شدند

کد خبر: 1026610

یک روزنامه آمریکایی مدعی شده انصارالله یمن روز چهارشنبه دو شهروند بازداشت‌شده آمریکایی را آزاد کرده است.

وال‌استریت‌ژورنال: ۲ زندانی آمریکایی با ۲۸۰ عضو انصارالله مبادله شدند

خبرگزاری فارس: یک روزنامه آمریکایی مدعی شده انصارالله یمن روز چهارشنبه دو شهروند بازداشت‌شده آمریکایی را در ازای بازگشت بیش از ۲۰۰ نفر از نظامیان وفادار به خود از عمان به یمن، آزاد کرده است.

روزنامه وال‌‌استریت‌ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی و سعودی نوشته به این دو آمریکایی روز چهارشنبه اجازه داده شد پس از بازگشت بیش از ۲۰۰ نفر از اعضای جنبش انصارالله به یمن این کشور جنگ‌زده را ترک کنند.

این گزارش حاکی است پس از به زمین نشستن هواپیمای حامل صدها نفر از اعضای انصارالله، یک فروند هواپیمای سلطنتی نیروی هوایی عمان دو شهروند آمریکا و جسد یک آمریکایی دیگر را از شهر «صنعا» خارج کرده‌اند.

«سندرا لولی» و «میکائیل گیدادا»، دو شهروند آمریکایی هستند که آزاد شده‌اند. وال‌استریت‌ژورنال، «لولی» را به عنوان شهروند آمریکایی فعال در زمینه مسائل بشردوستانه معرفی کرده که از سه سال پیش در یمن بازداشت شده است. گیدادا هم طبق ادعای این روزنامه، تاجری بوده که حدود یک سال قبل دستگیر شده است.

بازگرداندن جسد «بیلال فتین»، یکی دیگر از آمریکایی‌هایی که ادعا شده در بازداشت انصارالله بوده هم جزئی از این توافق بوده است.

وال‌استریت‌ژورنال می‌گوید مقام‌های آمریکایی اطلاعات محدودی درباره این سه آمریکایی در اختیار این رسانه قرار داده‌ اما گفته‌اند آنها خواستار انجام فوری این توافق بوده‌اند، زیرا وضعیت سلامتی «لولی» مناسب نبوده است.

رسانه آمریکایی نوشته در این توافق با ارائه کمک‌های پزشکی به یمن موافقت شده است.

مقام‌های سعودی چندان از این توافق راضی نیستند. آنها می‌گویند این توافق ده‌ها نفر از نظامیان آموزش‌دیده انصارالله را به میدان نبرد باز می‌گرداند.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

آمریکا از زمان آغاز این جنگ در یمن از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی حمایت کرده و بارها از سوی فعالان مستقل حقوق بشری به دلیل مشارکت در جنایت‌های جنگی ائتلاف سعودی مورد انتقادهای گسترده قرار گرفته است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا سال گذشته مصوبه فراحزبی کنگره این کشور که خواستار پایان دادن به حمایت آمریکا از ائتلاف متجاوز به یمن بود را وتو کرد.

مقام‌های آمریکایی و سعودی گفته‌اند مقام‌های «حوثی» (دولت نجات ملی یمن) توافق کرده‌اند در ازای بازگشت بیش از ۲۰۰ نفر از اعضای این گروه از عمان به یمن، ۲ آمریکایی را آزاد کرده و جسد یک آمریکایی دیگر را تحویل خواهند داد.

انصارالله یمن چند ماه قبل خواستار آزادی ۱۰۰ نفر از اعضای خود شده بود، اما مقام‌های سعودی می‌گویند آنها در هفته‌های گذشته مطالباتشان را افزایش داده‌اند.

این اعضای انصارالله چند سال پیش برای دریافت مراقبت‌های پزشکی به عمان انتقال داده شدند. عربستان سعودی بعد از سفر آنها به عمان جلوی بازگشتشان به یمن را گرفت.

«مارتین گریفیتس»، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در یمن از دو سال پیش تلاش‌‌هایی را برای پایان دادن به جنگ 5 ساله در یمن آغاز کرده، اما این تلاش‌ها چندین بار با کارشکنی‌هایی سعودی‌ها به بن‌بست رسیده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها