علی‌اف: ارمنستان مثل صدام باید تحریم می‌شد

کد خبر: 1030149

رئیس‌جمهور آذربایجان در مصاحبه با یک شبکه آلمانی ضمن تاکید بر ادامه آزادسازی اراضی اشغالی در منطقه قره باغ کوهستانی از انفعال جامعه بین‌المللی و روی کاغذ ماندن قطعنامه‌های سازمان ملل شدیدا انتقاد کرد.

علی‌اف: ارمنستان مثل صدام باید تحریم می‌شد

خبرگزاری فارس، الهام علی اف رئیس‌جمهور آذربایجان در مصاحبه با یک رسانه اروپایی آزادسازی قره باغ کوهستانی از اشغال ارمنستان را موضوعی مرتبط به غرور ملی کشورش و اجرای قوانین بین‌المللی خواند.

به نوشته خبرگزاری آپا جمهوری آذربایجان، شبکه تلویزیونی ARD آلمان با اعزام مجری خود به باکو با الهام علی اف رئیس‌جمهور آذربایجان مصاحبه‌ای ترتیب داد و از او درباره درگیری‌ها بر سر منطقه قره باغ کوهستانی با ارمنستان سوالاتی مطرح کرد.

در ابتدای این مصاحبه از رئیس‌جمهور آذربایجان سوال شد که اولین حمله در تاریخ 27 سپتامبر (ششم مهر) که باعث بروز درگیری‌ها بین باکو و ایروان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی شد، کار چه کشوری بود و او ارمنستان را آغازگر این حملات خواند.

علی‌اف : جواب این سوال، ارمنستان است و ما شواهدی در این باره داریم چرا که اولین قربانیان در بین غیرنظامیان و پرسنل نظامی از طرف آذربایجانی‌ها بود و این سومین اقدام تحریک آمیز پشت سر هم علیه ما بود. اولی در ماه جولای بود...دومی در ماه آگوست انجام شد و سومین در تاریخ 27 سپتامبر آنها حملات خمپاره ای سنگینی علیه برخی از روستاها و شهرهای نزدیک به خط تماس انجام دادند و ما هم پاسخ دادیم اینطور بود که شروع شد».

خبرنگار ARD آلمان : شما شدید و سخت پاسخ دادید. چرا این بار اینطور شد؟ آیا این به خاطر تسلط ارتش اذربایجان بود یا به خاطر پهپادهایتان که از اسرائیل و ترکیه داشتید؟

علی‌اف : ما سالهای بسیاری است که این پهپادهای اسرائیل را داریم و بخشی از انها در سال 2016 در جریان یک حمله تحریک آمیز دیگر ارمنستان مورد استفاده قرار گرفتند اما آن جنگ فقط چند روز ادامه داشت چرا که ارمنستان حملاتش را متوقف کرد و اگر آنها این بار متوقف شوند، ما هم حملاتمان را متوقف خواهیم کرد اما آنها چنین نکردند....به خاطر همین پاسخ ما سخت و شدید بود و آنها سزاوار ان پاسخ بودند.

خبرنگار ARD آلمان : تا انجایی که می دانم، شما به ویژه در جنوب و نزدیک به شمال قره باغ پیشرویهایی داشتید. این جنگ تا کی ادامه خواهد داشت؟

علی اف : این موضوع به ارمنستان بسنگی دارد. من به دفعات بسیار گفته ام ما آماده ایم همین امروز (درگیریها) را متوقف کنیم . به همین خاطر بود که ما سه بار با آتش بس موافقت کردیم تا اراده خودمان را برای توقف خصومت نظامی وعزممان برای حل موضوع روی میز مذاکره از راه سیاسی نشان دهیم اما ارمنستان وحشیانه هر سه بار آتش بس را نقض کرد.

خبرنگار ARD آلمان : اما آنها (ارمنستان) هم همین حرف را میزنند

علی اف : درست است آنها باید چنین حرفی را بزنند اما ببینید در عمل چه کاری کردند. دهم اکتبر آتش بس انسان دوستانه اعلام شد اما روز بعدش آنها از سرزمین ارمنستان به گنجه یک موشک بالیستیک شلیک کردند...10 غیر نظامی در این حمله کشته شدند ....

مصاحبه الهام علی اف با ARD آلمان

خبرنگار ARD آلمان : یک سوال مطرح میشود و آن اینکه چرا قره باغ اینقدر برای آذربایجان مهم است؟ آیا این به خاطر نوعی منابع زیرزمینی است یا فقط نمادین است؟

علی اف : آیا آلزاس و لورن برای شما مهم است، باواریا برای شما مهم است یا راین-وستفالیا؟ (قره باغ) سرزمین ما است و به طور بین المللی هم این موضوع به رسمیت شناخته شده است. موضوع سر منابع زیرزمینی نیست. منابع اصلی ما در باکو است. موضوع سر عدالت، غرور ملی و قوانین بین‌المللی است. قوانین بین المللی و کل جامعه بین المللی ناگورنو-قره باغ (قره باغ کوهستانی) را بخش جدایی ناپذیر آذربایجان می شناسد و ما خواهان برقراری دالت و اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل که برای 27 سال روی کاغذ مانده اند، هستیم.

خبرنگار ARD آلمان : اگر یک کشور ثالث وارد درگیری(بر سر قره باغ با ارمنستان) شود، آیا شما از ترکیه انتظار کمک دارید؟

علی اف : ما انتظار دخالت هیچ کشور ثالثی را نداریم و نمیخواهیم شاهد دخالت کشوری باشیم چرا که کشورهای اطراف ماف شرکا و دوستان ما هستند. ما می دانیم که ارمنستان میخواهد برخی از این کشورها وارد این درگیری شوند اما مطمئنم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. این یک درگیرری بین ما و ارمنستان است و همگان باید از ان دور بمانند. امکان حضور سربازان ترکیه (در باکو) وجود دارد و ما سال قبل ما 10 چادرنظامی مشترک داشتیم اما ما شاهد حضور مشاوران نظامی از دیگر کشورها هم هستیم. ما بخشی از برنامه مشارکت صلح ناتو هستیم و این موضوع عجیبی نیست. شما آنها را در باکو دیدید اما انها را در خط نبرد ندیدید.

خبرنگار ARD آلمان : آیا با حضور اف-16 های ترکیه، شما احساس امنیت بیشتری دارید؟

علی اف : اف-16 های ترکیه به خاطر تمرین نظامی به اینجا آمدند و اینجا ماندند چرا که ارمنستان به ما حمله کرد و حضورشان در اینجا نشانه همدردی و همراهی است و در هیچ نبردی شرکت نکرده اند و برنامه ای برای شرکت در جنگ ندارند.

خبرنگار ARD آلمان : سه توافق آتش بس شکسته شد. یکی را فرانسه، یکی دیگر را روسیه و سومی را ایالات متحده آمریکا ورد مذاکره قرار داده بود. کدام قدرت بین‌المللی میتواند این جنگ را متوقف کند؟

علی اف : به نظر من ارمنستان میتواند چنین کند. این سه کشور که شما ذکر کردید روسای مشترک گروه مینسک هستند و کشورهای پیشرو در جهان، اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند. همین کشورها 4 قطعنامه شورای امنیت را تصویب کردند که در آنها خواستار خروج نظامیان ارمستانی (از قره اغ کوهستانی) شده است اما این کشور هیچ کاری برای اجرای این قطعنامه ها نکردند و این قطعنامه ها روی کاغذ ماندند.....تنها راه برای توقف جنگ این است که ارمنستان متوقف شود، شکستش را اذعان کند و بر پیروزی ما صحه بگذارد و سپس به آزادسازی بخشی از سرزمین تحت (غصبش) متعهد شود. ما به هر تقدیر آنها را آزاد خواهیم کرد.

خبرنگار ARD آلمان : آیا شما این احساس را دارید که آنها علاقه ای به (حل) این منازعه ندارند؟

علی اف : منظور شما از آنها کیست؟

خبرنگار ARD آلمان : این سه کشور خاص (فرانسه، روسیه و آمریکا)

علی اف : من چنین حسی ندارم که انها علاقه ای نداشته باشند اگر اینطور بود در نش میانجی عمل نمیکردند

خبرنگار ARD آلمان : اما میانجیگری آنها موفق نبوده است

علی اف : بله موفقیت آمیز نبوده است چرا که آنها علیه ارمنستان دست به اعمال تحریم نزدند. من این موضوع را بارها پیش کشیدم. باید مانند زمانی که صدام حسین کویت را اشغال کرد و عراق تحریم شد، ارمنستان هم باید فورا مورد تحریم قرار می گرفت. تحریمهایی جدی علیه عراق اعمال شد و اگر همین کار در قبال ارمنستان انجام می شد، در آن صورت آنها نیروهایشان را عقب می کشیدند

خبرنگار ARD آلمان : از نظر شما آنها (روسیه، فرانسه، آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل) چشمانشان را (به روی ارمنستان) بستند؟

علی اف : بله چشمانشان را بستند البته این را نمیگویم که چشمانشان را بستند آنها همیشه گفته اند که هیچ راه حل نظامی (در قبال قره باغ کوهستانی) وجود ندارد. آنها خواستار آن بودنه اند که این وضعیت همینطور ادامه یابد و فکر کنم با این موضوع که این درگیری به نظر فریز شده و منجمد باقی بماند، مشکلی نداشتند و فکر می کردند که تا ابد این درگیری فریز شده باقی بماند...

خبرنگار ARD آلمان : آیا شما هم به حرفهای آنها (سه کشئر فرانسه، روسیه و آمریکا) گوش می دهید؟

علی اف : من به تک تک شرکایمان گوش می دهم اما مهم این است که بعد از گوش دادن چه کاری انجام بدهم البته که من گوش می دهد

خبرنگار ARD آلمان : من دو روز قبل در رادیو شنیدم که شما سوال کردید: ارمنستان پول این جنگ را از کجا تامین میکند؟ جواب این سوال شما چیست؟

علی اف : جوابی نیست. من یک ماه است که دارم این سوال را می پرسم

خبرنگار ARD آلمان : منظور من این است که اگر کسی سوالی را مداوم میپرسد، در ذه خودش برای ان جوابی دارد

علی اف : خوب اگر جوابش را داشتم، مدام سوال نمی کردم و اگر هنوز می پرسم بدان معناست که به جواب نرسیدم

خبرنگار ARD آلمان : آنها (ارمنستان) توسط روسیه حمایت می شوند

علی اف : این نظر شماست.

خبرنگار ARD آلمان : این حرف من موضوع محرمانه ای نیست و رسمی اعلام شده است. آیا به نظر شما کس دیگری (از ارمنستان) حمایت می کند؟

علی اف : شاید اینطور باشد من نمی دانم. من دارم این سوال را مطرح میکنم اما کسی جوابی نمی دهد به همین خاطر من به پرسیدن ادامه خواهم داد.

خبرنگار ARD آلمان : آقای رئیس‌جمهور! از شما به خاطر این مصاحبه بسیار سپاسگذارم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها