واکنش روسیه به روند خروج آمریکا از معاهده «آسمان‌های باز»

کد خبر: 1034356

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در واکنش به اجرایی شدن روند خروج آمریکا از معاهده «آسمان‌های باز»، گفت با توجه به این که مشارکت واشنگتن پیش‌شرط اجرایی شدن این پیمان بود، از این به بعد همه گزینه‌ها در مقابل مسکو قرار دارد.

واکنش روسیه به روند خروج آمریکا از معاهده «آسمان‌های باز»

خبرگزاری فارس: «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به اجرایی شدن خروج آمریکا از معاهده «آسمان‌های باز» واکنش نشان داد.

او در توییتی نوشت: از امروز ایالات متحده دیگر یکی از طرف‌های معاهده آسمان‌های باز نیست. تحول قابل توجهی است. یادمان باشد که مشارکت آمریکا پیش‌شرط اجرایی شدن این پیمان بود.

وی افزود: حالا سوال این است که روسیه قصد انجام چه کاری را دارد. همه گزینه‌ها در این مرحله در دسترس است.

ایالات متحده آمریکا از امروز یکشنبه روند خروج از معاهده «آسمان‌های باز» را طی خواهد کرد. روز بیست و یکم ماه مه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از این معاهده خارج خواهد شد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای عنوان کرد که خروج از معاهده آسمان‌های باز پس از شش ماه وارد روند اجرایی خواهد شد. طبق گفته پامپئو چون آمریکا ۲۲ ماه مه خروج خود را از معاهده آسمان‌های باز اعلام کرد، بنابراین روند خروج از این معاهده امروز، ۲۲ نوامبر اجرایی خواهد شد.

معاهده آسمان‌های باز به کشورهای عضو اجازه می‌دهد از حریم هوایی یکدیگر برای پروازهای تجسسی استفاده کنند. این معاهده بین ۳۵ کشور جهان منعقد شده و هدف از آن هدف ایجاد درکی متقابل بین کشورهای امضاکننده در خصوص تحرکات و فعالیت‌های نظامی احتمالاً نگران‌کننده بوده است.

روسیه و آمریکا جزو اولین کشورهایی بودند که این معاهده را تصویب کردند؛ معاهده‌ای که در سال ۱۹۹۲ امضا شد و از اول ژانویه ۲۰۰۲ اجرایی شد.

«جو بایدن»، رقیب دموکرات رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر تصمیم ترامپ برای خروج از این معاهده را کوته‌فکری خواند و گفت که این اقدام تنش‌ها میان غرب و روسیه و همچنین خطر محاسبات غلط و یا احتمال درگیری را افزایش می‌دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها