پیشنهادهای دولت افغانستان و طالبان در مذاکرات فاش شد

کد خبر: 1039075

منابع خبری جزئیاتی از تبادل پیشنهاد تیم‌‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان برای تعیین کار دستورکار مذاکرات را فاش کردند

پیشنهادهای دولت افغانستان و طالبان در مذاکرات فاش شد

خبرگزاری تسنیم: درحالی که تیم‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان برای آنچه «مشورت بیشتر درباره دستورکار» مذاکرات خوانده شده در تعطیلات به سر می‌برند، منابع خبری جزئیات دستورکار را فاش کردند.

براساس سند افشا شده، پیشنهادات گروه طالبان که بطور شفاهی برای تیم مذاکره‌کننده دولت خوانده شده است شامل مسایلی چون: نظام اسلامی، نوعی نظام اسلامی آینده، زعامت، بخش دفاعی و امنیتی، شورای اسلامی، قانون اساسی، حقوق زنان در چارچوب اصول اسلامی و آتش‌بس است.

به گزارش «طلوع نیوز»، پیشنهادات تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان نیز شامل مسایلی چون: آتش‌بس دائمی و فراگیر، ایجاد سازوکار نظارت بر اجرای آتش‌بس، تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور، مبارزه با موادمخدر، مبارزه با جرائم سازمان یافته، تامین امنیت تاسیسات عام‌المنفعه، اخراج تروریست‌های خارجی و مبارزه مشترک علیه تروریسم، حقوق و آزادی‌های قانونی و حفظ دستاوردهای مردم افغانستان و پایبندی به توافقنامه‌های بین‌المللی می‌باشد.

هنوز مقامات رسمی دولت افغانستان و یا گروه طالبان واکنشی به سند منتشر شده نشان نداده‌اند.

واکنش طالبان به اظهارات اشرف غنی: دور بعدی مذاکرات در قطر برگزار می‌شود

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان با رد پیشنهاد دولت افغانستان مبنی بر انتقال محل مذاکرات از قطر به داخل افغانستان گفت که دو بعدی مذاکرات در دوحه برگزار خواهد شد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در واکنش به درخواست «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان برای برگزاری مذاکرات در داخل این کشور تصریح کرد: دور بعدی مذاکرات نیز در قطر خواهد بود.

وی با انتقاد از اینکه چرا دولت افغانستان پیش از تعطیلات 20 روزه موضوع ادامه مذاکرات در داخل خاک این کشور را مطرح نکرده نیز تاکید کرد که پیش از این توافق شده که دور دوم مذاکرات نیز در قطر آغاز شود.

چند روز پیش تیم‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که روند مذاکرات به‌دلیل نیاز به «مشورت بیشتر درباره دستورکار گفت‌وگوها» تا 16 دی‌ماه به تعویق افتاده است.

پس از انتشار این بیانیه، «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان با تاکید بر برگزاری دور بعد مذاکرات در داخل خاک این کشور گفت که از این طریق هزینه‌ها کاهش یافته و از تاثیرات خارجی بر روند صلح نیز جلوگیری می‌شود.

با این حال برخی کارشناسان می‌گویند اشرف غنی فکر می‌کند که با ادامه برگزاری مذاکرات در قطر ابتکار عمل کاملاً در اختیار آمریکا و قطر قرار داشته و دولت افغانستان ظرفیت اعمال نفوذ آنجا را ندارد.

«ولی‌الله شاهین» کارشناس مسایل سیاسی اما ادامه مذاکرات صلح در قطر را به دلیل وجود فضای بی‌اعتمادی بین دولت افغانستان و طالبان و جریان داشتن جنگ در بیشتر ولایت‌ها ممکن نمی‌داند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها