پوتین: روسیه برای مذاکره با آمریکا آماده است

کد خبر: 1039584

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت: ما برای ادامه گفت وگوها با واشنگتن آمادگی داریم و جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا نیز به صورتی ضمنی آمادگی خود را برای مذاکره با مسکو اعلام کرده است.

پوتین: روسیه برای مذاکره با آمریکا آماده است

ایرنا: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت: ما برای ادامه گفت وگوها با واشنگتن آمادگی داریم و جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا نیز به صورتی ضمنی آمادگی خود را برای مذاکره با مسکو اعلام کرده است.

ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی سالانه که به صورت وبیناری و با حضور بیش از ۷۰۰ خبرنگار روس و خارجی در چند سالن در مسکو و شهرهای مختلف روسیه برگزار شد، افزود: روسیه برای مذاکره با آمریکا درباره پیمان استارت-۲ آماده است و ما شاهد روحیه مثبت جو بایدن در این مورد هستیم.

وی تصریح کرد: ما برای تداوم گفت وگوها آمادگی داریم و جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا به صورتی ضمنی آمادگی خود را برای مذاکره با روسیه اعلام کرده است.

رئیس جمهوری روسیه سپس بایدن را سیاستمدار باتجربه خواند و برای گفت وگو با وی اعلام آمادگی و خاطرنشان کرد که تاکنون نشانه ای از تمایل طرف آمریکایی برای گفت وگو درباره پیمان استارت-۲ نمی بیند.

پوتین همچنین با بیان اینکه ترامپ دست نشانده وی درکاخ سفید نیست، گفت: روسیه به انتخاب ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ کمک نکرد و امیدوار است با حضور بایدن روابط دو کشور بهتر شود.

پوتین این را نیز گفت که هکرهای دولتی هیچ ارتباطی با انتخابات آمریکا ندارند.

** باترکیه اختلاف نظر داریم

روسیه در شانزدهمین نشست مطبوعاتی بزرگ سالانه خود در خصوص روابط رئیس جمهور ترکیه هم گفت: ما با اردوغان، اختلاف و دیدگاه های مخالفی داریم، اما او مردی است که سر حرف خود می‌ایستد.

** به آمریکا اجازه تضعیف توانمندی هسته ای روسیه را ندادیم

پوتین با اشاره به ساخت تسلیحات پیشرفته در روسیه اظهار کرد: به آمریکا امکان ندادیم که زرادخانه تسلیحات هسته ای روسیه را با استقرار مجموعه های پدافند موشکی در نزدیکی مرزهای این کشور تضعیف کند.

وی خاطرنشان کرد که آمریکا از چندین پیمان و قرارداد مهم بین المللی و دوجانبه با روسیه در عرصه کنترل تسلیحاتی خارج شد.

رئیس جمهوری روسیه گفت: این آمریکا بود که در سال ۲۰۰۲ از قرارداد محدودیت تسلیحات پدافند موشکی با روسیه خارج شد و با این اقدام خود را از قید و بند این قرارداد رها کرده و تسلیحات پدافند موشکی خود را در مجاورت روسیه مستقر کرد.

وی ادامه داد: در ماه اوت سال گذشته نیز آمریکا با ابتکار یکجانبه از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد با روسیه که قراردادی بنیادین و اساسی در عرصه کنترل تسلیحاتی بود، خارج شد.

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: آمریکا بتازگی از پیمان آسمان های باز خارج شد و در این شرایط ما باید چکار کنیم.

پوتین گفت که اعتبار پیمان محدودیت تسلیحات تهاجمی راهبردی یا استارت-۲ در ماه فوریه بسر می رسد و ما به طرف آمریکایی پیشنهاد کرده ایم اعتبار این پیمان مهم در عرصه کنترل تسلیحاتی را برای پنج سال دیگر تمدید کنیم.

وی تصریح کرد که طرف آمریکایی به این پیشنهاد روسیه هنوز پاسخی نداده است.

** روسیه تسلیحات بی نظیر ساخته است

پوتین ادامه داد: هیچ مساله ای که بتواند مانع ساخت تسلیحات پیشرفته در روسیه باشد نمی بینم.

وی با بیان اینکه سیستم پدافند موشکی آمریکا نمی تواند مانعی برای تسلیحات پیشرفته و بی نظیر روسیه باشد، اضافه کرد: ما می توانستیم یا خود سیستم پدافند موشکی بسازیم یا در پاسخ به استقرار سیستم پدافند موشکی جهانی آمریکا، موشک هایی بسازیم که سیستم آمریکایی نمی تواند مانع آن باشد. ما این اقدام را با موفقیت انجام دادیم.

پوتین ادامه داد: موشک های مافوق صوت روسیه ازجمله مجموعه های موشکی آوانگارد که سرعت موشک آن بیش از ۲۰ برابر سرعت صوت است و این موشک ها دارای برد جهانی و مسیری غیربالستیکی هستند.

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد که آزمایش اخیر موشک های مافوق صوت دریاپایه «تسیرکون» بسیار مهم بود و تحویل این موشک ها به ارتش روسیه بر موازنه قوای استراتژیک در سطح جهانی تاثیر می گذارد.

موشک مافوق صوت تسیرکون معروف به قاتل ناوهای هواپیمابر، با سوخت جامد و رادار گریز دارای سرعت ۹ برابر سرعت صوت، می تواند اهداف را در فاصله حدود ۵۰۰ کیلومتری نابود کند که برد آن تا ۱۰۰۰ کیلومتر نیز می تواند افزایش یابد.

اطلاعات مربوط به تسیرکون که بمراتب قوی تر از موشک های بالدار کالیبر استفاده شده در عملیات علیه گروه های تروریستی ضدسوری به شمار می رود، هنوز انتشار نیافته است.

قرار است پس از پایان مراحل آزمایش موشک تسیرکون، برخی زیردریایی های اتمی و ناوهای پیشرفته روسی از جمله زیردریایی هسته ای خاکسی و رزمناو اتمی پتر کبیر به این موشک های جدید مجهز شوند.

پوتین خاطرنشان کرد که مراحل ساخت و آزمایش موشک قاره پیمای «سارمات» جریان دارد و به مراحل پایانی نزدیک می شود.

موشک ۱۰۰ تنی سارمات با برد ۱۱ هزار کیلومتر از سوخت مایع استفاده می‌کند و از سکوی پنهان شده در زیر زمین شلیک می‌شود و می‌تواند کلاهک‌هایی را به وزن ۱۰ تن حمل کند.

** روسیه قصد ورود به مسابقه تسلیحاتی ندارد

پوتین گفت که روسیه قصد ندارد وارد مسابقه تسلیحاتی جدید شود اما امنیت خود را تامین خواهد کرد.

وی ادامه داد: آنچه که مربوط به مسابقه تسلیحاتی می شود، باید بگویم این مسابقه آغاز شده است اما ما وارد آن نخواهیم شد.

به گفته رئیس جمهوری روسیه، با مهارت و استعداد مهندسان و دانشمندان و کارشناسان روسی، این کشور می تواند تفاوت در بودجه های دفاعی با آمریکا را جبران کند. هم‌اینک اقدامات برای تامین امنیت روسیه اجرا می شود.

پوتین سپس خطاب به خبرنگاری که این پرسش را پرسیده بود، گفت: به من جواب بدهید چه کشوری سفید و بیگناه و چه کشوری خصومت طلب و خاردار است. ما دو سه پایگاه نظامی و در مناطق خطرناک داریم که شامل قرقیزستان، تاجیکستان و سوریه می شود.

وی ادامه داد: طرف دیگر، منظورم ایالات متحده آمریکا در همه نقاط جهان شبکه بسیار گسترده ای از پایگاه های نظامی دارد. آیا می دانید بودجه نظامی ما چقدر است؟ ۴۶ میلیارد دلار. انگلیس دارای بودجه دفاعی چند برابر بیشتر است و بودجه نظامی آمریکا ۷۷۰ میلیارد دلار است. روسیه از نظر مصارف نظامی در مکان ششم جهان قرار دارد.

پوتین گفت: زیرساخت ها و تاسیسات نظامی ناتو به مرزهای روسیه نزدیک می شود؛ آیا نباید به آن واکنش نشان دهیم؟ شما که افراد عاقل هستید چرا فکر می کنید ما نمی توانیم مسائل ابتدایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت که خود، هنوز واکسن ضدکرونای ساخت کشورش را تزریق نکرده و در صورت امکان این کار را انجام خواهد داد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها