فضای مثبت دیدار حریری و عون/پمپئو آماده وساطت میان لبنان و تل آویو

کد خبر: 1040619

نخست وزیر مکلف لبنان امروز، سه‌شنبه در اظهاراتی در کاخ بعبدا بعد از دیدار میشل عون فضای دیدارش با رئیس‌جمهوری را مثبت ارزیابی کرد.

فضای مثبت دیدار حریری و عون/پمپئو آماده وساطت میان لبنان و تل آویو

ایسنا: به نقل از سایت النشره، سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان بعد از دیدار با میشل عون، رئیس‌جمهوری این کشور در کاخ بعبدا اظهار کرد: فضای ملاقات‌مان مثبت بود و در حال حاضر فضای بسیار بازی وجود دارد.

او اظهار کرد: تصمیم گرفتیم فردا نیز با هم دیدار کنیم تا ان‌ شاءالله چارچوب تشکیل دولت را قبل از کریسمس به نتیجه برسانیم. اما به دلایل امنیتی زمان آن را اعلام نخواهیم کرد.

منابع مطلع به این دیدار هم بر فضای مثبت این ملاقات صحه گذاشتند و اشاره کردند، امور در حذف موانع در مسیر تشکیل دولت است و احتمالا دولت ظرف دو روز آینده اعلام شود.

ریاست جمهوری لبنان هفته گذشته حریری را به تک‌روی در تعیین وزیران به خصوص وزیران مسیحی "بدون توافق با رئیس‌جمهوری" متهم کرده بود.

وزیر خارجه آمریکا امروز سه شنبه از آمادگی واشنگتن برای ادامه میانجی گری میان لبنان و رژیم صهیونیستی در زمینه ترسیم مرز دریایی میان طرفین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رای الیوم، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا امروز سه شنبه از آمادگی واشنگتن برای ادامه میانجی گری میان لبنان و رژیم صهیونیستی در زمینه ترسیم مرز دریایی میان طرفین خبر داد.

وی اعلام کرد: اگر طرفین در دست یابی به توافق با دشواری روبرو شوند ما آماده هستیم که به میانجی گری و وساطت خود ادامه دهیم.

وزیر خارجه آمریکا بیان کرد: متاسفانه و با وجود حسن نیت طرفین اما آنها از یکدیگر بسیار دور هستند.

پمپئو گفت: آمریکا آماده وساطت برای ایجاد نقش سازنده و تشویق طرفین به گفتگو است.

این موضع گیری پمپئو در حالی رخ می دهد که آمریکا همواره مواضع جانبدارانه از رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده است.

نخستین دور از مذاکرات میان دو طرف در مقر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان (یونیفیل) در شهرک ساحلی الناقوره در جنوب این کشور و با نظارت دیوید شنکر معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور میانه برگزار شد، کوتاه بوده و تنها نزدیک به یک ساعت به طول انجامیده است.

رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ به خاک لبنان با اهداف امنیتی، آبی و اقتصادی نظر داشته است و بر این اساس بارها در مراحل مختلف تاریخی درصدد تحقق اهداف خود در این باره بوده است؛ اما مقاومت لبنان همواره در مقابل این رژیم ایستاده است. در سال ۲۰۰۰ نیز ارتش لبنان با وجود تلاش آمریکا برای تحمیل خط مرزی طبق زیاده خواهی‌های اسرائیل و یا همان خطی که به «خط آبی» معروف است، در برابر تلاش‌های رژیم صهیونیستی ایستادگی کرد.

لبنان به دنبال حل و فصل اختلافات مرزی دریایی است تا به این ترتیب بتواند تلاش خود برای جست و جوی نفت و گاز در دریا را آغاز کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها