حیله‌های نتانیاهو در انتخابات رژیم صهیونیستی

کد خبر: 1040846

مهمترین چالش و مانع نتانیاهو برای رسیدن دوباره به قدرت، اعتراضات عمومی علیه او است که از بهار سال ۲۰۲۰ ادامه دارد و جنس آن با سایر موانعی که نتانیاهو را به چالش می‌کشند متفاوت است و به راحتی نمی‌توان آن را مهار کرد.

حیله‌های نتانیاهو در انتخابات رژیم صهیونیستی

خبرگزاری تسنیم : نتانیاهو در کنار تمام رقیبانی که برای به قدرت نرسیدن او تلاش می‌کنند، مخالفت عمومی صهیونیست‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی را نیز در مقابل خود می‌بیند که از جنس دیگر موانع رسیدن او به قدرت نیست و می‌تواند او را با همه تمهیداتش به زمین بزند. طی 3 دوره انتخاباتی که از سال 2018 تا 2020 در رژیم صهیونیستی برگزار شد، پیش از برگزاری انتخابات نتانیاهو از رقبای خود در نظرسنجی‌های رژیم صهیونیستی عقب افتاد اما در هر دوره با به کارگیری برگه‌ای از اهرم‌های حاکمیتی، توانست خود را به قدرت نزدیک کند.

حیله‌های نتانیاهو در انتخابات رژیم صهیونیستی

نتانیاهو در 3 انتخابات برگزار شده با استفاده از حضورش در رأس حاکمیت رژیم صهیونیستی و همراهی دونالد ترامپ با خرج کردن 3 برگه‌ای که ترامپ به او هدیه کرد توانست عقب افتادگی در نظرسنجی‌ها را جبران کرده، انتخابات را با موفقیت پشت سر بگذارد.

مارس 2019، بلندی‌های جولان

در انتخابات مارس 2019 نتانیاهو در حالی که در نظرسنجی‌ها عقب افتاده بود به سراغ ترامپ رفت. دونالد ترامپ حدود یک ماه قبل از انتخابات آن سال حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت. این اقدام ترامپ که با حضور پررنگ نتانیاهو در جولان و تبلیغات رسانه‌ای فشرده به افکار عمومی رژیم صهیونیستی منتقل شد موجب شد نتانیاهو -که از حریف تازه وارد خود یعنی آبی سفید عقب افتاده بود- بتواند عقب افتادگی موجود را جبران کرده، از حریف یک کرسی بیشتر در انتخابات کسب کند. هرچند در آن برهه نتوانست ائتلاف کابینه را به وجود آورد اما از شکست در انتخابات نجات یافت.

سپتامبر 2019، معامله قرن

در انتخابات دومی که در رژیم صهیونیستی در سپتامبر 2019 برگزار می‌شد باز هم نتانیاهو در نظرسنجی‌ها از رقیب جدید خود آبی سفید عقب بود. اما این بار فاصله بیشتر شده بود و لیکود حدود 5 کرسی از آبی سفید کمتر داشت. این بار ارائه سند اقتصادی معامله قرن توسط ترامپ دوباره نتانیاهو را زنده کرد ضمن اینکه او در همین زمان زمزمه‌های الحاق کرانه باختری را نیز در اظهارات خود به زبان می‌آورد و این مسئله او را چند هفته مانده به برگزاری انتخابات جلو انداخت و اگرچه یک کرسی کمتر از آبی سفید آورد اما موجب شکست وی در انتخابات نشد.

آوریل 2020، الحاق کرانه باختری

در انتخابات آوریل 2020 نتانیاهو در فاصله‌ای عقبتر از رقیب خود قرار داشت و بحث پرونده‌های فساد وی میرفت او را از عرصه سیاسی خارج کند اما به ناگاه خبر فساد در دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی- که در بخش شورای قضات و اتحادیه وکلای رژیم صهیونیستی روی داده بود- به ناگاه پرونده‌های قضایی نتانیاهو را متوقف کرد. از سوی دیگر در همان ایام ترامپ به تازگی سند سیاسی معامله قرن را رو کرده بود.

توقف پرونده قضایی نتانیاهو او را امیدوار کرد و پس از آن او با وعده اجرای طرح الحاق کرانه باختری- که گفته بود براساس طرح سیاسی معامله قرن آن را اجرایی خواهد کرد - توانست در انتخابات پیش بیفتد و از رقیب، کرسی‌های بیشتری را کسب کند.

انتخابات چهارم و مانعی فراتر از مشکلات قبلی

با انحلال کنست انتخابات چهارم در مارس 2021 برگزار خواهد شد، نتانیاهو علاوه بر رقبایی که در مقابل او صف آرایی کرده‌اند یک مانع جدی جدید وجود دارد که همانند دوره‌های قبل به راحتی کنار رفتنی نیست.

این مانع جدی، اعتراضات عمومی دامنه داری است که از بهار 2020 تاکنون علیه او ادامه دارد. براساس سابقه‌ای که در بالا به آن اشاره شد، نتانیاهو هر یک از رقبا را با اقدامی حیله گرانه کنار گذاشته است اما به نظر می رسد استمرار اعتراضات، راه حلی برای او باقی نگذارد و او را از عرصه قدرت به پایین بکشد. حال باید دید آیا نتانیاهو به افکار عمومی اهمیت می‌دهد یا همچون ماههای گذشته با وجود استمرار اعتراضات- که رفتن او را فریاد می‌زند- به کار خود ادامه خواهد داد؟

حزب جدید رقیب لیکودی نتانیاهو، ورود مجموعه‌ای از ژنرالهای ارتش رژیم صهیونیستی به عرصه سیاسی، ائتلاف لیبرالهای راستگرا و اعتراضات همگانی- که اعتراض به پرونده‌های فساد نتانیاهو و خانواده‌اش است- موانعی است که رو در روی نتانیاهو قرار دارند و او با این موانع باید به انتخابات جدید وارد شود. حال باید دید آیا این موانع او را از ادامه مسیر سیاسی بازخواهند داشت یا اینکه نتانیاهو با تسلیم مقابل آنها مجبور خواهد شد سیاست را کنار بگذارد؟

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها