اعتراض عراق به دستور ترامپ

کد خبر: 1040891

وزارت امور خارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای به دستور ترامپ درباره عفو تعدادی از محکومان در حادثه کشتار دست کم ۱۴ شهروند عراقی واکنش نشان داد.

اعتراض عراق به دستور ترامپ

ایسنا: به نقل از میدل ایست نیوز، وزارت امور خارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای به دستور رئیس جمهوری آمریکا درباره عفو تعدادی از محکومان در حادثه کشتار دست کم ۱۴ شهروند عراقی واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده که این افراد در حادثه‌ای که در آن زمان همگان در سطحی بین‌المللی و داخلی آن را محکوم کردند دست‌کم ۱۴ شهروند عراقی را در سال ۲۰۰۷ به قتل رساندند.

این وزارتخانه تأکید کرده که تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای عفو این افراد بزرگی جنایت آنان را نادیده می‌گیرد و با تعهدات اعلام‌شده آمریکا درباره ارزش‌های حقوق بشر و عدالت و حکومت قانون ناسازگار است و به نحوی اسفبار کرامت و احساسات و حقوق قربانیان را نادیده می‌گیرد.

وزارت خارجه عراق تأکید کرد که با جدیت موضوع را از کانال‌های دیپلماتیک با ایالات متحده پیگیری خواهد کرد تا آنان را به بازنگری در این تصمیم وادارد.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا، ۴ نیروی امنیتی پیمانکار را که در سال ۲۰۰۷ بیش از ۱۰ شهروند غیر نظامی عراق را کشتند مورد عفو قرار داد.

این حکم پس از لابیگری‌های طولانی شرکت امنیتی خصوصی «بلک واتر» صادر شده که همواره تأکید می‌کردند که این احکام بیش از حد سنگین بوده و قاضیان صادرکننده حکم افرادی فاسد بوده‌اند.

یکی از وکلای مدافع این افراد تأکید کرد که آنان شایستگی حتی یک دقیقه زندان هم نداشتند.

در نوامبر گذشته نیز ترامپ از یک نیروی کماندی سابق ارتش آمریکا که قرار بود به علت کشتن سه شهروند افغان محاکمه شود عفو صادر کرد.

مساله شرکت بلک واتر از زمان حادثه‌ای که در سپتامبر ۲۰۰۷ در میدان النسور بغداد رخ داد ابعاد پیچیده‌ای یافته است. در این حادثه، چند سرباز آمریکایی که نیروی پیمانکار برای وزارت خارجه بودند ناگهان به سمت مردم در میدانی پر ازدحام تیراندازی کردند.

وکلای مدافع آنان تأکید می‌کنند که این تیراندازی پس از دریافت تهدیدهایی ازجانب گروه‌های مخالف حضور آمریکایی‌ها انجام شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها