موضع «نوری المالکی» درباره الحشد الشعبی و ایران

کد خبر: 1043710

رئیس ائتلاف دوله القانون در مراسم یادبود سالروز شهادت سردار سلیمانی و شهید المهندس از اینکه برخی حمایت جمهوری اسلامی ایران از عراق در جنگ با داعش را دخالت در امور داخلی این کشور می‌دانند، ابراز تعجب کرد.

موضع «نوری المالکی» درباره الحشد الشعبی و ایران

خبرگزاری فارس: «نوری المالکی» رئیس ائتلاف «دوله القانون» و نخست‌وزیر پیشین عراق امروز در مراسمی که سازمان بدر برای بزرگداشت سالروز شهادت فرماندهان پیروزی بر داعش برگزار کرد، سخنرانی کرد.

وی گفت: سازمان الحشد الشعبی و کسانی که با آن همراه بودند، توطئه‌های بزرگ و برنامه‌های برخی کشورها را خنثی کردند. فرماندهان پیروزی خطرناک‌ترین توطئه علیه عراق و کشورهای منطقه را که از سوی برخی کشورهای منطقه‌ای بزرگ حمایت می‌شد، از بین بردند و به برکت فتوای مبارک مرجعیت عالیقدر و خون شهدا عراق، ورق برگشت.

المالکی ضمن آرزوی توفیق به الحشد الشعبی به دلیل مواضع شرافتمندانه‌اش در حمایت از عراق گفت: ما تلاش‌ها برای تضعیف الحشد الشعبی را رد می‌کنیم و همه باید از این سازمان و وجهه و جایگاهش حمایت کنند.همه ما مسئول حمایت از این سازمانیم. فرماندهان پیروزی و دوستان شهیدشان با شدیدترین حمله تروریستی علیه عراق مقابله کردند.

نخست‌وزیر وقت عراق در زمان حمله داعش به این کشور گفت: تعجب می‌کنیم که برخی اقدام ایران در حمایت از عراق در جنگ با داعش را دخالت در امور این کشور می‌دانند. حمایت ایران از عراق در جنگ با داعش به درخواست عراق صورت گرفت.چرا کمک ایران به عراق دخالت در امور و حاکمیت عراق محسوب می‌شود؟ شهید سلیمانی در کنار عراق تا آزادی آن از دست داعش ماند. فرماندهان شهید زندگی خود را فدا کردند و خونشان برای دفاع از این وطن و مقدسات بر زمین ریخته شد.

الصمیدعی: اجازه نمی‌دهیم عراق سکویی برای هدف قراردادن کشوری دیگر باشد

پس از نوری المالکی، «مهدی الصمیدعی» رئیس دار الافتاء در عراق سخنرانی کرد و گفت: «در آزادسازی عراق تمامی اقشار و اقوام این کشور مشارکت داشتند. شهید سلیمانی به من گفت: وظیفه من است که به همه مسلمانان خدمت کنم.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ما اجازه نخواهیم داد که عراق سکویی برای هدف قراردادن کشوری دیگر باشد. ما به هیچ کس ـ هرچه قدر که جایگاهش بالا باشد ــ اجازه نخواهیم داد که به الحشد الشعبی یا مجاهدان تعدی کند.

وزیر کشور: به راه این شهدا وفادار می‌مانیم

«عثمان الغانمی» وزیر کشور عراق از دیگر سخنرانان این مراسم بود که ضمن تسلیت به مردم و نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی عراق به مناسبت سالروز شهادت فرماندهان پیروزی بر داعش گفت: فرماندهان پیروزی با همه قهرمانایهایشان در نبرد با تروریسم، نذر شهادت کرده بودند. تاریخ ، شهادت و فداکاریهای این فرماندهان پیروزی و دوستانشان را در صفحات خود ثبت خواهد کرد. ما به راه این شهدا و فداکاریهایشان وفادار خواهیم ماند.

«فالح الفیاض»: شهید سلیمانی همواره در خط مقدم نبردها بود

«فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق نیز ضمن بزرگداشت سالروز شهادت فرماندهان پیروزی بر داعش گفت: به مردان الحشد الشعبی توصیه می‌کنیم که ویژگی‌های شهید ابومهدی و شهید سلیمانی را در نظر داشته باشند. فرماندهان پیروزی به زیباترین شکل به درجه شهادت نائل آمدند.

وی افزود: حاج قاسم با اخلاقی والا بسیار متمایز بود. بسیار ساده بود و باید الگو باشد. فرماندهان پیروزی کلیه مفاهیم والا را در ما بر می‌انگیختند..آنها موجب تحقق پیروزی و حفظ امنیت عراق شدند.

رئیس سازمان الحشد الشعبی افزود: شهید المهندس تاکید داشت که هنگام ورود شهید سلیمانی به عراق به استقبال او برود. شهید سلیمانی همواره در میدان‌های پیروزی در صف مقدم و در کنار سربازان بود و آنها را تنها نمی‌گذاشت. شیوه فرماندهان پیروزی باید تاریخی شود.

سوم ژانویه جاری (۱۴ دی ماه)، همزمان با سالروز شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق و سایر همرزمانشان خیل عظیمی از مردم عراق خود را به میدان التحریر بغداد رساندند تا در مراسم بزرگداشت این شهدا و تظاهرات علیه عاملان ترور این شهدا با شعار «شهادت و حاکمیت» و تاکید بر ضرورت اخراج تروریست‌های آمریکایی از عراق شرکت کنند. شعارهای «کلا کلا آمریکا»، «کلا، کلا اسراییل»، «کلا کلا آل سعود» و «الله اکبر، امریکا الشیطان الاکبر» از مهمترین شعارهای حاضران در میدان التحریر بود.

علاوه بر بغداد سایر شهرهای عراق نیز شاهد مراسم بزرگداشت این شهدا و محکومیت جنایت صورت گرفته علیه این فرماندهان پیروزی بر داعش بود.

اما مقامات سازمان الحشد الشعبی عراق پیشتر اعلام کرده بود که مهمترین برنامه تدارک دیده شده برای بزرگداشت نخستین سالروز شهادت این فرماندهان، برگزاری راهپیمایی میلیونی مردمی در بغداد همزمان با تظاهرات مردمی در سایر استانهای عراقی است که طی آن بر اخراج فوری نیروهای آمریکایی از خاک عراق تاکید خواهد شد اما پیش و پس از این راهپیمایی، چندین مراسم در دو بخش رسمی و مردمی تدارک دیده شده و برگزار خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها