واکنش مقامات عراقی به صدور حکم بازداشت ترامپ

کد خبر: 1043965

صدور حکم بازداشت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از سوی دستگاه قضایی عراق با استقبال شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف این کشور مواجه شد.

واکنش مقامات عراقی به صدور حکم بازداشت ترامپ

خبرگزاری مهر: دستگاه قضایی عراق امروز حکم بازداشت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به دلیل جنایت ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس صادر کرد.

قاضی ویژه دادگاه تحقیق الرصافه که مسئولیت پرونده جنایت ترور شهیدان سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را برعهده دارد، امروز حکم بازداشت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را بر اساس ماده ۴۰۶ قانون مجازات عراق صادر کرد.

این قاضی پس از تکمیل اظهارات شاکیان حقیقی از اعضای خانواده المهندس و نیز تکمیل تحقیقات اولیه، حکم بازداشت دونالد ترامپ را صادر کرده است. شورای عالی قضایی عراق در بیانیه‌ای با اعلام این خبر افزود: تحقیقات برای شناسایی سایر عوامل این جنایت ادامه خواهد داشت. صدور این حکم با استقبال شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف عراقی مواجه شد.

معاون نخست وزیر اسبق عراق

«بهاء الاعرجی» معاون نخست وزیر اسبق عراق در سخنانی گفت: صدور حکم دستگیری توسط دستگاه قضایی عراق برای ترامپ، یک پیروزی برای حکومت عراق است و گامی در جهت گرفتن انتقام خون شهیدان و نقض حاکمیت عراق است.

وی همچنین از دستگاه قضایی عراق به خاطر این تصمیم شجاعانه قدردانی کرد. بهاء الاعرجی تصریح کرد که این مسئله، نخستین گام در راستای انتقام‌گیری از نقض حاکمیت و خون شهدایی است که به شهادت رسیدند.

این سیاستمدار عراقی در پایان خاطرنشان کرد: از دادگاه و رئیس آن، به خاطر این تصمیم شجاعانه تشکر می‌کنم؛ [تصمیمی] که نشانگر استقلال دستگاه قضاء عراق است. به ویژه بعد از آنکه تصمیمات سایر نهادها، متهم به وابستگی هستند.

مجلس اعلای اسلامی عراق

«همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق طی بیانیه‌ای در واکنش به صدور حکم جلب برای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل ترور فرماندهان شهید مقاومت، این اقدام دستگاه قضایی عراق را شجاعانه و عادلانه توصیف کرد.

وی اعلام کرد: به دستگاه قضایی عراق برای اتخاذ تصمیم شجاعانه و صدور حکم بازداشت برای دونالد ترامپ به دلیل جنایت تروریستی‌اش در ترور فرماندهان پیروزی، شهیدان «ابومهدی المهندس» و «قاسم سلیمانی» [فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران] و همرزمانشان تبریک می‌گوییم. همچنین از تلاش‌های رئیس و رهبران ائتلاف الفتح در این راستا و پافشاری و پیگیری آنها برای صدور حکم قضایی و پیگرد قانونی متهمان به این جنایت تقدیر می‌کنیم.

حمودی افزود: تصمیم دستگاه قضایی عراق به منزله پیروزی اراده میلیونی مردمی است که در سوم ژانویه سال جاری در بغداد تظاهرات کردند. خواستار پیگرد قانونی دولت ترامپ و بازخواست قاتلان و اجرای مصوبه پارلمان در پایان دادن به حضور نیروهای خارجی شدند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در پایان از دستگاه قضایی عراق و مردم این کشور که به خون شهدا وفادارند و بر حاکمیت ملی کشور غیرت دارند، تقدیر و اعلام کرد که حاکمیت قانون تنها راه ما برای حفظ اقتدار ملی و ایجاد عراقی ایمن و باثبات است.

طارق حرب کارشناس حقوقی عراقی

«طارق حرب» کارشناس حقوقی عراقی در واکنش به حکم دادگاهی در این کشور برای بازداشت دونالد ترامپ، گفت که این حکم باید صادر می‌شد.

وی گفت که حکم بازداشت ترامپ طبق قانون است و این راهی است که می‌توان به متهم برای حضور در مقابل دادگاه فشار آورد.

طارق حرب همچنین گفت که علی‌رغم مصونیت رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر رؤسای جمهور دنیا طبق توافق ژنو، اما چاره‌ای جز صدور این حکم وجود نداشت.

ائتلاف سائرون

«ریاض المسعودی» نماینده پارلمان عراق از ائتلاف سائرون گفت که مسئولان عراق به محض ورود ترامپ به این کشور او را بازداشت خواهند کرد.

المسعودی تأکید کرد که قرار بازداشت صادره علیه ترامپ در داخل عراق قابل اجراست و او به محض ورود به عراق فوراً بازداشت خواهد شد.

او افزود که این قرار بازداشت در خارج از عراق قابلیت اجرا ندارد مگر اینکه از طریق اینترپل پیگیری و موافقت‌های بین‌المللی کسب شود.

این نماینده پارلمان عراق همچنین با اشاره به اینکه چند کشور در ارتکاب جنایت ترور فرماندهان شهید مقاومت دست داشتند، گفت که این یک جنایت بین‌المللی بود و ضرورت دارد که تیم سازمان ملل در تحقیقات مربوط به این جنایت مشارکت داشته باشد.

حیان الخیاط وکیل برجسته عراقی

«حیان الخیاط» وکیل معروف عراقی امروز در خصوص صدور حکم دادگاه این کشور برای بازداشت دونالد ترامپ گفت که دادگاه جرمی را برای وی در نظر گرفته که حکم آن اعدام است.

الخیاط به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که سخنان خانواده شهید «ابومهدی المهندس» در مقابل دادگاه تحقیق «الرصافه» شنیده شده و دادگاه نیز طبق ماده ۴۰۶ قانون جزای عراق که به حکم اعدام منتهی می‌شود، حکم بازداشت دونالد ترامپ را صادر کرده است.

او همچنین گفت که تحقیقات تا شناسایی عوامل داخلی و خارجی دخیل دیگر در اجرای جنایت ترور ادامه دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها