بازداشت حامیان ناوالنی در روسیه

کد خبر: 1048601

هزاران معترض روس امروز یکشنبه با درخواست آزادی الکسی ناوالنی در سراسر این کشور بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و بیش از ۱۰۰۰ معترض از جمله همسر ناوالنی به دست پلیس بازداشت شده‌اند.

بازداشت حامیان ناوالنی در روسیه

ایسنا: به نقل از شبکه ای بی سی نیوز، براساس گزارش یک گروه نظارتی "OVD-Info"، پلیس روسیه امروز بیش از ۱۰۰۰ معترض حامی الکسی ناوالنی را در ۱۱ منطقه زمانی مختلف این کشور بازداشت کرده است.

در مسکو، مقام‌ها تدابیر امنیتی سختگیرانه‌ای به مرحله اجرا درآورده، ایستگاه‌های مترو نزدیک به کرملین را تعطیل کرده و دستور داده‌اند تا رستوران‌ها و فروشگاه‌ها همچنان بسته بمانند.

تیم ناوالنی در ابتدا خواستار برگزاری تجمعی در میدان لوبیانکا در مسکو شده بود که مقر ستاد سرویس امنیت ملی روسیه است. ناوالنی این نهاد را مسوول مسموم شدن خودش میداند. بعد از آنکه پلیس اطراف این محل را بست، معترضان به سمت میدان دیگری حرکت کردند. پلیس در آنجا هم نیرو مستقر کرد و به صورت تصادفی معترضان را سوار بر اتوبوس‌های پلیس میکرد. دست کم ۱۰۰ تن آنجا بازداشت شدند.

اما صدها معترض دیگر به سمت مرکز مسکو حرکت کرده و شعار "پوتین، استعفا" و "پوتین، دزد" علیه رئیس جمهوری روسیه سر دادند. شهر نووسیبریسک در شرق سیبری در دمای منفی ۴۰ درجه شاهد یکی از بزرگترین راهپیمایی‌های اعتراضی بود و هزاران تن در سراسر این شهر تجمع کردند.

حدود ۹۰ معترض هم در آنجا بازداشت شدند. در شهر بندری ولادیوستوک هم بیش از ۱۰۰ تن بازداشت شدند. متحدان ناوالنی در رسانه‌های اجتماعی از بازداشت یولیا ناوالنی، همسر منتقد کرملین در اعتراضات امروز در مسکو خبر داده‌اند.

هفته گذشته هم روز یکشنبه صدها هزار نفر در سراسر روسیه در اعتراض به دستگیری ناوالنی، از رهبران مخالفان و منتقد ولادیمیر پوتین، تظاهرات کردند.

رسانه‌های دولتی در هفته گذشته تا می‌توانستند برای مردم توضیح دادند که شرکت در تظاهرات نه تنها غیرقانونی است و پیامدهای قضایی دارد، بلکه کاملا محتمل است که ویروس کرونا هم به جان‌شان بیفتد. اما صبح یکشنبه آشکار کرد که این تلاش‌های انتظامی و قضایی و تبلیغاتی تا حد زیادی ناکام بوده است.

پایگاه اجتماعی ناوالنی که پیش از مسمومیتش چندان چشمگیر نبود، برجسته شده است. معترضان بسیاری با برخی از ایده‌های ناوالنی میانهٔ خوبی ندارند. مثلا اظهارات مهاجرستیزانهٔ او در گذشته را قبول ندارند. یا عده‌ای هم از لحاظ سیاسی او را به حد کافی مستعد و پخته نمی‌دانند. اما به جمع هوادارانش پیوسته‌اند، چون‌ در ماجرای اخیر ناوالنی را در جایگاه مظلوم بی‌باک می‌بینند.

در جریان تظاهرات یکشنبه گذشته بیش از ۴۰۰۰ نفر بازداشت شدند و تا شب گذشته هم بازداشت‌ها برای جلوگیری از شکل‌گیری تظاهرات امروز ادامه داشته است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها