تاکتیک نخ‌نما رژیم صهیونیستی علیه ایران

کد خبر: 1049311

بعد از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا و احتمال بازگشت وی به برجام، مقامات رژیم صهیونیستی به شدت احساس نگرانی می‌کنند و با تکرار اتهامات واهی در صدد ممانعت از اجرای توافق هسته‌ای برآمده اند.

تاکتیک نخ‌نما رژیم صهیونیستی علیه ایران

ایرنا: تهدید نشان دادن ایران از سوی مقامات رژیم صهیونیستی با تعیین زمان دستیابی تهران به سلاح هسته ای، بیش از سه دهه است که به طور دائم تکرار می‌شود، اما همواره واهی بودن این ادعا اثبات شده‌است. اینک نیز با شنیده شدن زمزمه‌های بازگشت آمریکا به برجام، این تاکتیک نخ‌نما در حال تکرار است.

باوجود برخورداری اسراییل از ۲۰۰ کلاهک‌های هسته‌ای و عضویت نداشتن تل آویو در پیمان ان. پی. تی، چند دهه است که مقامات رژیم صهیونیستی در مجامع گوناگون فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان معرفی می‌کنند؛ تاکتیکی که حتی بعد از برجام و نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همچنین ۱۷ گزارش مثبت «یوکیا آمانو» مدیر کل فقید این نهاد راستی آزما از پایبندی تهران به تعهدات برجامی ادامه داشت.

بعد از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا و احتمال بازگشت وی به برجام، مقامات رژیم صهیونیستی به شدت احساس نگرانی می‌کنند و با تکرار اتهامات واهی در صدد ممانعت از اجرای توافق هسته‌ای برآمده اند. چند روز پیش «یووال اشتاینیتز» وزیر انرژی اسرائیل در یک گفت‌وگوی رادیویی گفت که «ایران برای ساخت اولین سلاح هسته‌ای ۶ ماه زمان نیاز دارد تا مواد قابل شکافت هسته‌ای را تولید کند». اشتاینیتز افزود: برای ساخت یک سلاح هسته‌ای به ۲۵ کیلوگرم اورانیوم غنی‌ساخته با غلظت ۹۰درصد نیاز است. بر این اساس ایران تا یک تا دو سال دیگر قادر به تولید چندین سلاح هسته‌ای خواهد بود.

مروری بر ادعا‌های تکراری در فضای برجام و پسابرجام

این اتهامات همواره از سوی تحلیلگران و کارشناسان اسراییلی تکرار شده به آن امید که در دولت بایدن بازگشت به برجام صورت نگیرد. تیرماه امسال نیز «الکس فیشمان» تحلیلگر مسائل نظامی اسرائیل مدت زمان دستیابی ایران به بمب اتم را سه ماه اعلام و تاکید کرد که ایران تنها سه ماه دیگر با رسیدن به هدف غنی سازی ۲۵ کیلوگرم اورانیوم تا ۹۰ درصد، فاصله دارد و این نسبت لازم برای ساخت یک بمب اتمی است.

بهمن ۱۳۹۷ چند ماه پس از خروج آمریکا از برجام نیز شاهد ادعایی از سوی دایره جاسوسی ارتش رژیم صهیونیستی بودیم که در گزارشی ادعا کرد «برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تا زمان انعقاد توافق برجام در سال ۲۰۱۵ به قدر کفایت توسعه یافته بود و از این رو ایران قادر است که ظرف تنها دو سال به سلاح هسته‌ای دست یابد!»

تا کنون بیشترین نمایش‌ها در این زمینه از سوی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسراییل انجام گرفته است به طوری که مهرماه هر سال در مجمع عمومی سازمان ملل اتهامی یکسان تکرار می‌کند. پیشبینی‌های او درباره زمان دستیابی تهران به بمب اتم همیشه نادرست و ادعایی بوده است به طوری که بسیاری وی را «چوپان دروغکو» لقب داده اند.

نتانیاهو ششم مهر ۱۳۹۱ (بیست و هفتم سپتامبر ۲۰۱۲) طی سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل کاریکاتوری جنجال برانگیز از یک بمب به نمایش گذاشت که این اقدام دستمایه‌ی تمسخر بسیاری از حاضران، افکار عمومی و رسانه‌ها شد. پافشاری او بر این ادعا که ایران چندماه تا ساخت بمب هسته‌ای فاصله دارد بار‌ها در مقاطع زمانی گوناگون از سوی موساد زیر سوال رفت از جمله دو هفته پس از سخنرانی جنجالی وی در مجمع عمومی، موساد سند شماره‌ی «۹۳۴۲» را در اختیار آفریقای جنوبی قرار داد؛ سندی که به طور کامل سخنان نتانیاهو را نقض می‌کرد. در بخشی از این اسناد آمده بود «موساد بر این باور است که ایران به دنبال تولید بمب هسته‌ای نیست.»

ادعا‌های وی هر سال از تریبون مجمع انعکاس می‌یابد. مهرماه ۱۳۹۷ و چند ماه پس از خروج امریکا از برجام، نتانیاهو باز پشت تریبون مجمع عمومی سازمان ملل حاضر شد. او در نمایش تبلیغاتی جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران و با تکرار اتهامات و ادعا‌های واهی گذشته خود، تصاویری نشان داد و مدعی شد یک انبار هسته‌ای مخفی در تورقوزآباد نزدیک تهران وجود دارد؛ اتهامی که با وجود بازدید بازرسان آژانس از آن محل اثبات نشد و این مکان یک قالیشویی از آب درآمد. نتانیاهو همان سال بار دیگر در یک نمایش تبلیغاتی، تعدادی عکس، سی‌دی و کاغذ را در برابر دوربین تلویزیون نشان داد و مدعی شد ایران برنامه مخفی برای ساخت سلاح اتمی دارد.

سه دهه ادعا‌های واهی

اینکه ایران طی چند هفته، چند ماه یا چند سال دیگر به بمب اتم دست می‌یابد، موضوع جدیدی نیست که تنها به دوره مذاکرات هسته‌ای مطرح شود و حدود ۳۰ سال است که چنین اتهاماتی از سوی مقامات رژیم صهیونیستی مطرح می‌شوند، اما در این مدت در ارتباط با اینکه چرا ادعا‌های انان همواره دروغ و ناصحیح بوده، پاسخگو نبوده اند.

در سال ۱۹۹۲ میلادی «شیمون پرز» وزیر امور خارجه‌ی وقت این رژیم در مصاحبه با تلویزیون فرانسه مدعی شدک ایران تا سال ۱۹۹۹ به بمب هسته‌ای مسلح خواهد شد. سال ۱۹۹۵ نتانیاهو در کتاب خود با عنوان «مبارزه با تروریسم: چگونه دموکراسی می‌تواند شبکه بین المللی تروریسم را در هم نوردد» پیش بینی کرد در بازه‌ی زمانی سه تا پنج سال آینده ایران دارای سلاح اتمی خواهد شد.

ادعای «ایهود باراک» وزیر امور خارجه وقت رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۶ مبنی بر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ی طی چهار سال آینده و ترسیم افق ۶ تا ۱۸ ماهه هسته‌ای شدن ایران در سخنرانی خصوصی وی در جمع اعضای کنگره آمریکا در بهار ۲۰۰۹ -که از سوی تارنمای «ویکی لیکس» افشا شد-، پیش بینی بازه زمانی ۶ یا هفت ماهه از سوی نتانیاهو در گفتگو با شبکه آمریکایی «ان بی سی» در شانزدهم سپتامبر ۲۰۱۲ و نیز هشدار «یووال اشتاینیتز» وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی که ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۳ در روزنامه‌ی فرانسوی «لوموند» گزارش شد از نمونه‌های دیگر این ادعا‌های بی اساس است.

در سال‌های اخیر نیز ادعای‌های مربوط به دستیابی ایران به سلاح اتمی به طور مداوم از بلندگو‌های مختلف از سوی صهیونیست‌ها مطرح شده و امروز نیز در فضای پسابرجام همچنان ادامه دارد. این در حالی است که بی اعتباری این سخنان رهبران رژیم اشغالگر قدس بر همگان آشکار شده و در برخی موارد زمینه‌های استهزای بین المللی آنان را فراهم آورده است.

در مجموع، ادعا‌های پرتکرار مقامات رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران به طنز تلخ شباهت دارد. رژیم صهیونیستی که همواره ایران را به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای هدف قرار داده است تا کنون به بازرسان آژانس اجازه بازدید از سایت‌های اتمی خود را نداده و به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیز ملحق نشده است.

از نگاه ناظران این ادعا‌های واهی، توجیه و سرپوشی است برای اقدامات تروریستی و اعمال خرابکارانه رژیم صهیونیستی در قبال ایران؛ استفاده از ویروس «استاکس نت» برای ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران، انفجار و اقدام خرابکارانه در سایت هسته‌ای نطنز و ترور دانشمندان هسته‌ای ایران از جمله شهادت «محسن فخری زاده» در آذرماه امسال تنها چند مورد از این اقدامات است؛ بنابراین انتظار می‌رود، آمریکا در دولت بایدن راه خود را از سیاست‌های ستیزه جویانه و تروریستی رژیم صهیونیستی جدا کند. اظهارات تیم بایدن همچون گفت وگوی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه او با شبکه ان‌بی‌سی مبنی بر اینکه «ایران اگر به روند نقض توافق هسته‌ای ادامه دهد، تنها چند هفته با به دست آوردن مواد لازم برای ساخت بمب اتمی فاصله دارد»، ادامه همان بازی است که چند دهه رژیم صهیونیستی علیه ایران به راه انداخته است؛ بنابراین دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای و اجرای آن نباید در زمین اسراییل که دشمنی آن با ایران و برجام بر کسی پوشیده نیست، بازی کند.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها