واکنش ها به رأی دیوان لاهه درباره فلسطین

کد خبر: 1049551

وزارت خارجه ترکیه امروز در بیانیه ای اعلام کرد که از رأی دادگاه بین‌المللی کیفری (دیوان لاهه) در خصوص صلاحیت خود برای رسیدگی به پرونده اراضی اشغالی فلسطین استقبال می‌کند.

واکنش ها به رأی دیوان لاهه درباره فلسطین

 خبرگزاری مهر: به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه ترکیه امروز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از رأی دیوان بین‌المللی کیفری (دیوان لاهه) در خصوص صلاحیت خود برای رسیدگی به پرونده اراضی اشغالی فلسطین استقبال می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: از تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه برای صلاحیت رسیدگی قضایی به اراضی تحت اشغال اسرائیل از جمله قدس شرقی استقبال می‌کنیم.

در این بیانیه تاکید شده است که این رأی گام مهمی برای تضمین محاکمه اشغالگران صهیونیست در جنایت‌های ارتکابی این رژیم در اراضی اشغالی فلسطین به شمار می‌رود.

این درحالیست که «بنیامین نتیانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ساعاتی پیش نتوانست خشم خود را از صدور رأی داددیوان گاه لاهه پنهان کند.

وی با طرح ادعایی مضحک مدعی شد که رأی این دادگاه در مورد اراضی فلسطین، سیاسی است!

لازم به ذکر است که دادگاه کیفری بین‌المللی شب گذشته به نفع رسیدگی به جرایم صورت گرفته در اراضی اشغالی فلسطین رأی داد.

رسانه‌ها گزارش دادند که این اقدام زمینه را برای انجام تحقیقات احتمالی درباره این اراضی مهیا می‌کند.

تحلیلگران معتقدند که دادگاه لاهه با این رأی می‌تواند مقامات ارشد رژیم صهیونیستی را تحت پیگرد قضایی قرار داده و یا حتی آنها را بازداشت کند.

fWeh8t9Mzy0V

اشکنازی: دیوان لاهه صلاحیت بررسی پرونده فلسطین را ندارد

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی امروز، شنبه تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه در خصوص آغاز تحقیقات علیه رژیم صهیونیستی به ارتکاب جرایم در حق فلسطینی‌ها را محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، طبق نوشته روزنامه عبری معاریو، گابی اشکنازی، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد، حکم دیوان لاهه از امروز قانون بین‌المللی را خدشه دار می‌کند و این موسسه را ابزاری سیاسی جهت تبلغیات خصمانه علیه اسرائیل قرار می‌دهد.

او اضافه کرد: این دیوان صلاحیت بررسی پرونده فلسطین را ندارد.

 

 واکنش اتحادیه عرب به حکم دادگاه لاهه درباره فلسطین

اتحادیه عرب به حکم دادگاه کیفری بین المللی(لاهه) درباره رسیدگی به جنایات اشغالگران قدس در سرزمین فلسطین واکنش نشان داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المیادین، اتحادیه عرب از حکم دادگاه کیفری بین المللی مبنی بر صلاحیت خود برای رسیدگی قضایی به مناطقی که رژیم صهیونیستی از سال 1967 اشغال کرده از جمله قدس شرقی و نوار غزه استقبال کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

این حکم دادگاه کیفری بین المللی با استقبال تشکیلات خودگردان فلسطین و البته خشم و عصبانیت سران رژیم صهیونیستی و نارضایتی آمریکا به عنوان حامی اصلی این رژیم روبرو شده است.

بر اساس حکم دادگاه کیفری بین المللی، سرزمینهای اشغالی 1967 فلسطین شامل کرانه باختری از جمله قدس شرقی و نوار غزه است، صدور این حکم پس از آن بوده که فلسطینیان بارها از جنایات اشغالگران شکایت کرده و بر ضرورت رسیدگی به این موضوع و انجام عدالت در پرونده قربانیان جنایات اشغالگران قدس تاکید کرده بودند.

رسانه های رژیم صهیونیستی حکم دادگاه کیفری بین المللی را زمینه‌ساز انجام تحقیقات درباره جنایات جنگی رژیم اشغالگر و در نتیجه سبب قرار گرفتن مقامات این رژیم در معرض اقدامات کیفری و حتی بازداشت قلمداد کرده اند.

قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، مرزهای 1967 را مرز فلسطین و شهرک سازی یا هرگونه فعالیت صهیونیستها را در این مناطق غیرقانونی خوانده است.

 

بنی گانتز: دادگاه لاهه در دست دشمنان ماست

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واکنش به رای دادگاه لاهه گفت، این دادگاه در دست دشمنان ماست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شبانگاه شنبه به وقت تهران گفت، دادگاه لاهه به عنوان ابزاری در دست دشمنان اسرائیل عمل می‌کند.

 به نوشته روزنامه «یعدیعوت آحارانوت» «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم اسرائیل در واکنش به رای تازه دادگاه لاهه گفت: «دولت اسرائیل برای هر پیامد احتمالی که می تواند ناشی از این تصمیم اشتباه، سیاسی و مغرضانه باشد، آماده است. مراکز نظامی، همراه با سایر سازمان‌ها در اسرائیل، قاطعانه برای از  هرگونه آسیب رساندن به فرماندهان و نیروهای ارتش اسرائیل اقدام خواهد کرد.»

دادگاه لاهه جمعه‌شب رأی به صلاحیت قضایی این دادگاه جهت رسیدگی به جرایم مرتکب شده در اراضی اشغالی فلسطین سال ۱۹۶۷ دادند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به این رأی نوشتند که این رأی «مبالغه آمیز» بوده و راه را برای انجام تحقیقات درباره جنایت هایی که اسرائیل مرتکب شده، باز می‌کند.

بر اساس این گزارش‌، صهیونیست‌ها بر این باورند که رأی جمعه شب دیوان لاهه می‌تواند مسئولان ارشد اسرائیلی را در برابر اقدامات قضایی قرار داده و حتی منجر به بازداشت آن‌ها شود. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در واکنش به این رویداد اعلام کرد که این رأی دادگاه لاهه روز تاریخی برای آغاز تحت پیگرد قرار دادن مجرمان [اسرائیلی] است.

به گزارش خبرگزاری «معاً» رام الله گفت که تشکیلات خودگردان برای تحقیقات درباره جرایم صهیونیست‌ها آماده همکاری با دادگاه کیفری بین‌المللی است. وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به رأی دادگاه لاهه اعلام کرد: «ما بشدت از تلاش دادگاه کیفری بین‌المللی برای تأیید صلاحیت قضایی خود برای [رسیدگی به پرونده] اسرائیلی‌ها نگرانیم».

مطابق رأی این دادگاه، اراضی اشغالی ۱۹۶۷ فلسطین شامل کرانه باختری از جمله قدس شرقی و نوار غزه می‌شود و این رأی بعد از آن صادر می‌شود که فلسطینیان بارها از جنایت صهیونیست‌ها علیه خود شکایت کرده و خواستار رسیدگی به گزارش‌های ثبت شده و برقراری عدالت در پرونده قربانیان جرایم صهیونیست‌ها شده‌اند. بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت، مرزهای ۱۹۶۷، حدود فلسطین بوده و هرگونه شهرک‌سازی یا فعالیت از سوی رژیم صهیونیستی در این اراضی غیرقانونی است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها