ادعاهای بایدن درباره یمن

کد خبر: 1049733

رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی مدعی شد که به دنبال توقف جنگ در یمن است. در همین خصوص جنبش انصارالله و تحلیلگران بر این باورند که گفتار درمانی پاسخگو نیست و توقف این جنگ و محاصره نیازمند اقدام عملی است.

ادعاهای بایدن درباره یمن

خبرگزاری فارس: در حالی که به ششمین سالگرد تهاجم نظامی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن نزدیک می‌شویم، «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا روز پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه در سخنرانی خود با انتقاد از اوضاع انسانی در یمن ادعا کرد که دولتش در تلاش است جنگ در این کشور را متوقف کرده و از تیم ویژه خود در غرب آسیا خواسته برای حصول آتش‌بس در یمن اقدام کند.

بایدن گفت: «جنگ علیه یمن باید متوقف شود و ما همه‌ حمایت‌های خود از عملیات‌های تهاجمی در آنجا را متوقف می‌کنیم».

رئیس‌جمهور آمریکا در این سخنرانی گفت که قصد دارد به جنگ یمن پایان دهد و در عین حال خاطرنشان کرد که آمریکا به عربستان سعودی کمک خواهد کرد از «تمامیت ارضی» خودش دفاع کند. او همچنین مدعی شد عربستان سعودی با حملاتی از جانب نیروهای تحت حمایت ایران مواجه است.

* واکنش خطیب‌زاده

این اظهارات واکنش «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه را به همراه داشت و در این باره گفت: توقف حمایت و عدم فروش سلاح به ائتلاف عربستان در صورتی که یک مانور سیاسی نباشد، می‌تواند گامی در جهت تصحیح اشتباهات گذشته باشد. این موضوع  مشکل یمن را به تنهایی حل نمی‌کند و در ادامه باید محاصره هوایی، دریایی و زمینی که به واسطه آن هزاران نفر از مردم آن کشور به دلیل فقر غذایی و دارویی جان باختند، برطرف و حملات نظامی کشورهای متجاوز به رهبری عربستان سعودی به یمن نیز قطع شود.

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه جامعه جهانی و برخی کشورهایی که با تجارت و فروش سلاح در جنایت‌های عربستان علیه مردم یمن شریک هستند باید به حمایت‌های سخت و نرم خود از عربستان پایان دهند و راه را برای ادامه این فاجعه انسانی مسدود کنند، افزود: متاسفانه عربستان با شروع جنگ در یمن خود را بیشتر آسیب پذیر کرد و با ایراد اتهام‌های ناروا به سایر کشورها در راستای فشارهای حداکثری آمریکا، تلاش دارد خود را از تجاوز نظامی به یمن و کشتن هزاران زن و کودک یمنی تبرئه کند. 

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه افزود: در عین حال امید است کشورهای جنگ طلب به اشتباه راهبردی خود در تجاوز به یمن پی برده و با اقرار به اشتباه شش ساله خود، جنگ و محاصره یمن را پایان داده و راه حل مسالمت آمیز را در پیش گیرند. ایران از هرگونه تلاش جامعه جهانی در جهت حمایت از یمن و قطع حمایت از متجاوز استقبال می‌کند و در جهت حل مشکل همچنان راه حل چهار ماده ای خود را نافذ می‌داند. 

* ایرلو: به سخنان آمریکایی‌ها خوشبین نیستیم

«حسن ایرلو» سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعاء در ساعات پایانی جمعه در پی اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در توئیتی نوشت: آمریکا شیطان بزرگ است. ما نسبت به سخنان آنها خوشبین نیستیم.

وی افزود: مطمئناً دولت جدید سیاستی متفاوت از دول گذشته دارد و آن تحمیل حضور مستقیم سیاسی و نظامی در یمن است، همانطور که در عراق و سوریه اتفاق افتاد. باید به خدا و مردم یمن امیدوار بود،که مقاومت و صبر تاریخی داشتند و آن تا پیروزی نهایی ادامه دارد.

VQyUFt4aLywH

«محمدعلی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن نیز در واکنش به اظهارات بایدن گفت: «ما فعلا موضع بایدن را در حد حرف می‌دانیم و منتظر توقف جنگ و پایان محاصره هستیم و انتظار این است که واشنگتن جلوی حملات سعودی و اماراتی به عنوان کشورهای تابع آمریکا به یمن را بگیرند.»

به گفته عضو شورای عالی سیاسی یمن، اگر «جو بایدن» به وعده خود برای توقف جنگ یمن عمل نکند، به اعتماد رأی دهندگان آمریکایی خیانت کرده است. (اینجا بخوانید)

از سوی دیگر عربستان از آنچه در سخنرانی جو بایدن در مورد تعهد ایالات متحده برای همکاری با عربستان در دفاع از حاکمیت آن و مقابله با به تهدیدها علیه آن بیان شد، استقبال کرد.

* سفر گریفیتس به تهران

در همین خصوص نیز «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن امروز (یکشنبه) به تهران آمد تا با مقامات ایرانی درباره آخرین تحولات یمن به رایزنی بپردازد.

دفتر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در این خصوص در بیانیه‌ای اعلام کرد که گریفیتس در سفر دو روزه خود به ایران قرار است با محمدجواد ظریف وزیر خارجه و دیگر مقام‌های ایرانی ملاقات کند. بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک نماینده ویژه (در امور یمن) در حمایت از راه‌حل سیاسی مبتنی بر مذاکره برای جنگ در یمن است؛ راه‌حلی که خواسته‌های مردم یمن را دربرمی‌گیرد. اولویت فوری نماینده ویژه، حمایت از توافق بین طرف‌های درگیر جنگ بر سر یک آتش‌بس در سراسر این کشور، اتخاذ اقدامات فوری انساندوستانه و از سرگیری فرآیند سیاسی است.

لازم به ذکر است، «علی‌اصغر خاجی»  دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجم شهریور ماه با گریفیتس در ژنو دیدار و در خصوص برقراری آتش بس و روند صلح در این کشور بحث و تبادل نظر کرده بود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه (+) در سفر اخیرش به مسکو در نشست خبری با سرگئی لاوروف همتای روس خود به اوضاع یمن نیز اشاره کرده و گفته بود: امیدواریم با همکاری بین‌المللی این معضل انسانی و بزرگ‌ترین شرایط دردناک انسانی در قرن حاضر به پایان برسد و شاهد آتش بس و گفت‌وگو بین گروه‌های یمنی باشیم. ما از نقش مثبت روسیه استقبال کردیم. ایران حاضر است با «گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن و دیگران همکاری کند که گروه‌های مختلف یمنی را به پای میز مذاکره بیاورند و به یک حکومت مشترک بین همه یمنی‌ها براساس همکاری و همراهی به جای جنگ و خونریزی بینجامد.

* اظهارات اخیر بایدن تاثیر چندانی در توازن منطقه نخواهد داشت

در همین خصوص «سید رضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس، در خصوص اظهارات اخیر جو بایدن درباره یمن عنوان کرد: با نگاهی به روند اقدامات آمریکا در طول سال‌های اخیر به ویژه از زمان تشکیل ائتلاف ضد یمن در دوران اوباما و بعد در دوران دونالد ترامپ، این نکته حائز اهمیت است که روش برخورد با مقاومت یمن از جانب آمریکایی‌ها، حمایت همه جانبه از عربستان و امارات و فروش تسلیحات زیادی در این رابطه است که می‌تواند این دو کشور را سالیان سال برای از بین بردن مقاومت یمن تجهیز کنند.

وی یادآور شد: اظهارات اخیر بایدن و دولت جدید آمریکا در راستای تعلیق موقت فروش اسلحه به عربستان که ۸۰۰ میلیون دلار هم بیشتر نیست، تاثیر چندانی در توازن منطقه نخواهد داشت و عربستان برای سالیان سال تسلیحات قابل توجه را به صورت پشتیبان دارد و قراردادهای نظامی که در دوران‌ قبل با عربستان و امارات بسته شده، برای به روز کردن و تجهیز و آماده سازی تجهیزات نظامی عربستان و امارات عربی متحده همچنان پابرجاست.

صدرالحسینی با ذکر این نکته که انصارالله و دولت نجات ملی یمن هم آماده تداوم مقاومت و هم آماده صلح عادلانه هستند، خاطرنشان کرد: در صورتی که حرف‌های اخیر بایدن بتواند در مسیر تامین صلح عادلانه در منطقه و در یمن اقدامات عملی را صورت بدهد، یقینا فشارهای مضاعفی که در طول ۶ سال گذشته علیه ملت یمن بوده کاهش خواهد یافت.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا کمک‌های انسان‌دوستانه و همچنین آتش بس همه جانبه و برداشته شدن تحریم‌های ناجوانمردانه و تعیین خسارت را از موضوعات اساسی خواند که ملت یمن به دنبال آن هستند. 

* مستاجران جدید کاخ سفید کار عملی انجام دهند/ گفتاردرمانی به درد مقاومت یمن نمی‌خورد

وی گفت: مستاجران جدید کاخ سفید باید در این خصوص کار عملی را انجام دهند وگرنه در شرایط کنونی موضوع گفتار درمانی به درد مقاومت یمن نخواهد خورد و نفوذ انصارالله بر پهنه یمن کاملا در حال حاضر قابل مشاهده است و به همین دلیل نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل به این نفوذ و اقتدار تاکید دارند و به آن اقرار می‌کنند و به همین خاطر یکی از طر‌ف‌های گفت‌وگوی دائمی «مارتین گریفتیس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن، انصارالله است.

به باور صدرالحسینی در شرایط کنونی اقدام عملی است که می‌تواند سرنوشت آینده یمن و باتلاقی که عربستان برای خود ایجاد کرده، را مشخص کند.

* تاثیرگذاری ایران در مسائل منطقه

وی در خصوص سفر امروز گریفیتس به تهران نیز این سفر را خط بطلانی خواند بر موضوع عدم نفوذ جمهوری اسلامی ایران که توسط برخی کشورهای منطقه، کشورهای اروپایی و آمریکا بیان می‌شود و افزود: این سفر نشانگر آن است که نفوذ جمهوری اسلامی به گونه‌ای است که به دوستان و دشمنان اثبات شده که جمهوری اسلامی در مسائل منطقه‌ای تاثیرگذار است و برای ایجاد صلح و ثبات و امنیت پایدار در منطقه از موثرترین بازیگران منطقه‌ای است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اظهارات مقام‌های آمریکایی و اروپایی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در منطقه دارای جایگاهی نیست، خاطرنشان کرد: سفر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل به تهران نشانگر عبور جمهوری اسلامی از یک قدرت منطقه‌ای به قدرت بین‌المللی است. 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها