بازتاب شروط برجامی رهبری در رسانه‌های خارجی

کد خبر: 1049738

رهبر انقلاب در بیانات امروز خود تاکید کردند: اگر آمریکا تحریم‌های خود علیه ایران را در عمل بردارد، در این صورت به تعهدات برجامی باز می گردیم. اظهارات ایشان بازتاب گسترده ای در رسانه‌های خارجی داشته است.

بازتاب شروط برجامی رهبری در رسانه‌های خارجی

ایسنا:رهبر انقلاب در بیانات امروز خود تاکید کردند: اگر آمریکا تحریم‌های خود علیه ایران را در عمل بردارد، در این صورت به تعهدات برجامی باز می گردیم. اظهارات ایشان بازتاب گسترده ای در رسانه‌های خارجی داشته است.

خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد: رهبر معظم ایران امروز (یک شنبه) در یک سخنرانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی تاکنون به تعهدات خود عمل کرده است، تاکید کرد که اگر آمریکا خواهان بازگشت کامل ایران به تعهدات برجامی اش است باید ابتدا تمام تحریم های خود (علیه ایران) را بردارد.

وی در ادامه گفت که سپس ایران بررسی خواهد کرد که آیا تمام تحریم ها رفع شده است یا نه و سپس به اجرای کامل تعهداتش باز می گردد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با انتشار بیانات امروز رهبر انقلاب گزارش داد: آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران امروز تاکید کرد که آمریکا ابتدا باید تمامی تحریم ها را لغو کند سپس ایران بعد از انجام راستی آزمایی به اجرای کامل تعهدات برجامی اش بازمی گردد.

شبکه دویچه وله سخنرانی امروز حضرت آیت الله خامنه ای در جمع فرماندهان نیروی هوایی ارتش را منتشر کرد و بخش هایی از بیانات ایشان درباره لزوم رفع تحریم ها پیش از بازگشت ایران به تعهدات کامل برجامی را مورد توجه قرار داد.

این شبکه آلمانی گزارش داد: بالاترین رهبر مذهبی و سیاسی ایران روز یک شنبه لغو تحریم های آمریکا را به عنوان پیش شرط برای بازگشت تهران به توافق هسته ای تعیین کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال 2018 به طور یک جانبه از آن خارج شد.

همچنین شبکه فرانس 24 در گزارش خود نوشت که رهبری ایران تاکید کرد که کشورش به اجرای کامل تعهدات خود در برجام بازنمی‌گردد مگر اینکه دولت آمریکا تمام تحریم ها علیه ایران را  بردارد.

شبکه بلومبرگ دیگر رسانه ای است که در گزارشی مبسوط به انتشار بیانات حضرت آیت الله خامنه ای پرداخت و گزارش داد: رهبر معظم ایران گفت که برای حفظ برجام، ابتدا آمریکا باید تمام تحریم ها را لغو کند. سپس ایران با راستی آزمایی این مسئله تعهدات هسته‌ای اش را مجددا به طور کامل اجرا خواهد کرد.

بلومبرگ نوشت: رهبری ایران همچنین خاطر نشان کرد که نه آمریکا و نه اروپایی ها حق تعیین پیش شرط برای ایران را ندارند چراکه هیچ کدام به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای 2015 عمل نکردند.

علاوه براین، رسانه های صهیونیستی ازجمله روزنامه هاآرتص و تایمز آو اسرائیل بخش هایی سخنرانی رهبر انقلاب را منتشر کردند  و نوشتند که رهبر عالی ایران روز یک شنبه تاکید کرد که پیش از بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش در برجام، این آمریکا است که باید تحریم ها را لغو کند.

تایمز آو اسرائیل همچنین نوشت: رهبر معظم ایران گفت، تنها طرفی که حق تعیین شرط و شروط را دارد ایران است زیرا ما  به تمام تعهداتمان پایبند بودیم اما نه آمریکا و نه سه کشور اروپایی طرف توافق تعهداتشان را نقض کردند.

رسانه های متعدد دیگری همچون خبرگزاری شینهوا، شبکه های سی جی تی ان، ان بی سی نیوز و خبرگزاری یو اس نیوز، تایمز آو ایندیا، سیاتل تایمز، ماینیچی ژاپن و بسیاری دیگر بیانات امروز رهبر انقلاب اسلامی را منتشر کردند و تاکید ایشان بر لزوم رفع تحریم ها پیش از بازگشت کشورمان به اجرای کامل تعهدات هستهای در برجام را مورد توجه قرار دادند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در وعده های انتخاباتی اش بارها از تمایل خود برای بازگشت به توافق هسته ای صحبت کرده بود اما اکنون مقامات دولت او با اعلام موضع گیری جدید واشنگتن از ایران می خواهند که ابتدا به تعهدات برجامی شان بازگردد سپس واشنگتن به توافق خواهد پیوست.

این در حالی است که مقامات ایران با استدلال بر این منطق که در واقع، آمریکا ناقض برجام بوده و حتی مانع از اجرای آن توسط سایر طرف های توافق شده است، بنابراین واشنگتن طرفی است که می بایست با بازگشت به برجام و رفع تحریم ها حسن نیت خود را نشان دهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا صبح امروز (یکشنبه) در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش بیان کردند: ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی‌آزمایی ایران قرار گیرد. این، سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچکس از آن عدول نخواهد کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به اظهارات مقام‌های آمریکایی و اروپایی در قضیه تحریم‌ها، گفتند: اولاً در جمهوری اسلامی هیچ‌کس گوشش بدهکار مهمل‌گویی‌های افراد بدون استحقاق در آمریکا و اروپا نیست.

ایشان افزودند: ثانیاً بر اساس منطق و استدلال، آمریکا و سه کشور اروپایی که تعهدات برجامی خود را زیر پا گذاشته‌اند، حق تعیین شرط و شروط برای برجام ندارند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: آنها صرفاً در یک برهه بسیار کوتاه در اول کار، بعضی از تحریم‌ها را موقتاً تعطیل کردند اما بعداً تحریم‌ها را برگرداندند و حتی افزایش هم دادند، بنابراین حق گذاشتن شرط و شروط ندارند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: طرفی که حق دارد برای ادامه کار برجام شرط بگذارد، جمهوری اسلامی ایران است چرا که از اول به همه تعهدات برجامی خود عمل کرد ولی آنها تعهدات خود را نقض کردند.

ایشان سیاست قطعی، غیرقابل بازگشت و عدول‌ناپذیر جمهوری اسلامی در خصوص برجام را که مورد اتفاق همه مسئولان کشور است، به این شکل بیان کردند: اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی خود برگردد باید آمریکا تحریم‌ها را در عمل و نه با زبان و یا روی کاغذ، کلاً لغو کند، آن‌گاه پس از راستی‌آزماییِ صحت لغو تحریم‌ها، جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خود باز خواهد گشت.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها