ترامپ حزب جدیدی تشکیل می دهد؟

کد خبر: 1050363

بر اساس نتایج یک نظرسنجی، هفتاد درصد از جمهوری‌خواهان آمریکا تمایل دارند درصورتی که رئیس جمهور سابق این کشور حزبی تشکیل دهد، به آن ملحق شوند.

ترامپ حزب جدیدی تشکیل می دهد؟

خبرگزاری فارس: نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان می‌دهد، ۷۰ درصد از آمریکایی‌ها تمایل دارند به حزب جدید احتمالی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور بپیوندند.

به نوشته نشریه «نیوز ویک»، بر اساس این نظرسنجی که پنجم تا هشتم ماه جاری میلادی از سوی شبکه «سی‌بی‌اِس» و موسسه «یوگاو» برگزار شده است، ۳۳ درصد از آمریکایی‌های حامی حزب جمهوری‌خواه در پاسخ به این سوال که آیا به حزب احتمالی ترامپ می‌پیوندند، پاسخ مثبت دادند.

از سوی دیگر، ۳۷ درصد از این جامعه آماری گفتند اگر ترامپ حزب جدیدی تشکیل دهد، ممکن است به آن بپیوندند.

در نتیجه، به طور کلی ۷۰ درصد از مردم حامی حزب جمهوری‌خواه مایل هستند به چنین حزبی ملحق شوند.

در مقابل تنها سی درصد از حامیان حزب جمهوری‌خواه گفتند به چنین حزبی نمی‌پیوندند.

از سوی دیگر نتایج این نظرسنجی نشان داد، ۷۱ درصد از جمهوری‌خواهان آمریکا، قانون‌گذاران این حزب را که به استیضاح ترامپ رأی دادند، «خائن» می‌دانند و تنها ۲۱ درصد از این افراد معتقدند ترامپ مشوق حمله به کنگره آمریکا بود.

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» اول بهمن ماه نوشت، ترامپ در گفت‌وگو با دستیاران و متحدان نزدیک خود درباره تشکیل یک حزب جدید گفته که دوست دارد آن را «حزب میهن‌پرست» (Patriot) منطبق با شعار «اول آمریکا» بنامد.

«آدام شف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، روز شنبه درباره اوضاع حزب جمهوری‌خواه هشدار داد: «متأسفانه این حزب الزاماً به یک فرقه تبدیل شده است. نه فقط "کیو اِنان"، بلکه تمام این دست تئوری‌های توطئه که حول دونالد ترامپ می‌چرخند».

حزب جمهوری‌خواه آمریکا علاوه بر ریاست جمهوری، اکثریت در مجلس نمایندگان و مجلس سنای این کشور را نیز از دست داده است. به گفته کارشناسان، ترامپ از زمان روی کار آمدن در آمریکا نه تنها میان مردم این کشور تفرقه ایجاد کرده، بلکه در حزب خود نیز دو قطبی ایجاد کرده است.

برخی منابع آگاه به خبر‌گزاری «رویترز» گفته‌اند که ده‌ها نفر از مقام‌های دولت «جورج دبلیو بوش»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا به دلیل حمایت برخی جمهوری‌خواهان از  ترامپ و در پی حمله هواداران وی به کنگره قصد دارند این حزب را ترک کنند.

پیش از این نیز «ویلیام کوهن»، سناتور سابق جمهوری‌خواه ایالت مِین آمریکا و وزیر دفاع پیشین آمریکا تشکیل حزبی جدید در آمریکا را خواستار شد. این سناتور سابق آمریکایی، ترامپ را به مدیر سیرکی تشبیه کرد که با چرخاندن شلاق فیل‌ها (نماد حزب جمهوری‌خواه) را مجبور می‌کند روی صندلی‌هایشان بایستند.

اکنون ترامپ در اقامتگاه خود در ایالت فلوریدا به سر می‌برد و شماری از دستیاران و نزدیکان خود را نیز به آنجا منتقل کرده تا به او مشاوره بدهند.

مطرح شدن تشکیل حزب از سوی ترامپ در حالی مطرح شده است که او به‌خاطر تشویق هوادارانش جهت حمله به کنگره در تاریخ ششم ژانویه، مورد استیضاح قرار گرفته است.

تیم حقوقی ترامپ مدعی بودند استیضاح وی پس از ترک کاخ سفید مغایر قانون اساسی آمریکا است اما بامداد روز چهارشنبه، سناتورهای آمریکایی به قانونی بودن آن رأی دادند. استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا تأیید شده و گفته می‌شود اگر مجلس سنا نیز وی را محکوم کند، از تصدی پست‌های کلیدی در آینده محروم خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها