در دادگاه استیضاح ترامپ چه گذشت؟

کد خبر: 1051019

مدیران استیضاح دونالد ترامپ در دادگاه استیضاح تلاش کردند از روش‌های مختلفی برای مجاب کردن مجلس سنا به تصویب استیضاح استفاده کنند.

در دادگاه استیضاح ترامپ چه گذشت؟

خبرگزاری تسنیم: مجلس سنای آمریکا روز شنبه با پایان رسیدگی به دومین پرونده استیضاح «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری سابق این کشور، او را از اتهام «تحریک به شورش» تبرئه کرد.

در این جلسه 57 سناتور به استیضاح دونالد ترامپ رای مثبت و 43 سناتور نیز رای منفی دادند. دموکرات ها برای متخلف شناخته شدن دونالد ترامپ به رای موافق دو سوم اعضای مجلس سنا (67 رای) نیاز داشتند. هفت سناتور جمهوریخواه همراه با 50 سناتور دموکرات دونالد ترامپ را به دلیل «تحریک به شورش» مجرم شناختند.

دادگاه استیضاح ترامپ از 5 روز پیش در مجلس سنا آغاز شد و طی آن مدیران استیضاح مستندات زیادی برای اثبات اتهام «تحریک به شورش» از سوی دونالد ترامپ در روز 6 ژانویه رو کردند.

آنها ویدئوهای هیجان‌انگیز و دیده‌نشده‌ای از روز حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره منتشر کردند که برخی از آنها برای سناتورها هم تازگی داشت. بعضی از این ویدئوها به گونه‌ای انتخاب شده بود تا به سناتورها این را تفهیم کند که شورشی‌ها در روز حمله به ساختمان کنگره از آنچه تصور می‌شد به آنها نزدیک‌تر بوده‌اند.

یکی از نکات مورد تاکید نمایندگان دموکرات در جلسه استیضاح خطری بود که به گفته آنان باعث شده بود تا مایک پنس معاون سابق رئیس‌جمهور در آن روز به لحاظ جانی تهدید شود.

نمایندگان دموکرات با پخش فیلمی از معترضان که شعار می‌دادند «مایک پنس اعدام باید گردد»، گفتند خشونت‌طلبان تا اندازه زیادی به معاون رئیس‌جمهور نزدیک شده بودند و هر آن احتمال اسارت وی می‌رفته است.

دریک فایل صوتی که در دومین روز دادگاه استیضاح در صحن سنا پخش شد، صدای وحشتزده یک پلیس به گوش می‌رسید که در بی‌سیم درخواست کمک می‌کرد.

در موردی دیگر استیضاح‌کنندگان در کنار تصاویری از جریان حمله خشونت‌آمیز به ساختمان کپیتول (ساختمان کنگره)، تصاویری از اظهارات دونالد ترامپ را به نمایش گذاشتند که به گفته آنان نقش رئیس‌جمهور سابق را در حوادث روز 6 ژانویه اثبات می‌کرد.

استیضاح ترامپ

یکی از این فیلم‌ها که در سومین جلسه دادگاه استیضاح برگزار شد نشان می‌داد شورشی‌ها در دو قدمی چمدان حاوی کدهای هسته‌ای قرار داشتند و لو رفتن این چمدان می‌توانست تبعات شوک‌آور و تکان‌دهنده‌ای به دنبال داشته باشد.

مدیران استیضاح علاوه بر این تلاش داشتند اثبات کنند توییتی از دونالد ترامپ که در آن به هوادارانش گفته بود «با تمام قوا بجنگید» مصداق تحریک به شورش بوده است. 

تیم حقوقی ترامپ از طرف دیگر با ارائه برخی مستندات مدعی بودند که اظهارات ترامپ در آن توییت مصداق تحریک به شورش نبوده، ضمن آنکه نماینده‌های دموکرات کنگره هم قبلاً از ادبیات مشابهی استفاده کرده‌اند.

مدیران استیضاح چندین ویدئو کلیپ، توئیت و سخنرانی هم از ترامپ پخش کردند که نشان می‌داد او از ماه‌ها قبل از آنکه رأیی داده شود ادعاهای تقلب در انتخابات را مطرح کرده است.

آنها همچنین خاطرنشان کردند که مهاجمان به کنگره در اثر دستور ترامپ این کار را انجام داده‌اند و کماکان هم ممکن است اظهارات او بتواند باعث ایجاد اغتشاش شود، به همین جهت ضروری است احتمال اکتساب مناصب دولتی توسط ترامپ برای همیشه منتفی شود.

«دایانا دی‌گت»، قانونگذار ایالت کلرادو و یکی از مدیران استیضاح گفت: «ما برای تنبیه ترامپ اینجا نیامده‌ایم. ما برای این اینجا آمده‌ایم تا مبادا بذرهای نفرتی که او کاشته، ثمر ندهد. این باید یک زنگ هشدار باشد. ما باید آن را محکوم کنیم چون این خطر به پایان نرسیده است.»

نکته قابل توجه دیگر در جلسات دادگاه استیضاح ترامپ این بود که مدیران استیضاح تلاش کردند سناتورهای جمهوری‌خواه را تحریک و خشمگین نکنند تا حتی‌الامکان تعداد آرای بیشتری از آنها برای تصویب طرح استیضاح ترامپ به دست بیاورند. مسئله‌ای که البته محقق نشد زیرا در نهایت فقط 7 قانونگذار جمهوری‌خواه با استیضاح موافقت کردند.

این مسئله در دومین جلسه دادگاه عیان بود. در آن روز «بروس کاستور»، یکی از وکلای ترامپ به خاطر عملکرد ضعیفش مورد انتقاد قرار گرفت و خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه دونالد ترامپ هم از عملکرد کاستور راضی نبوده است.

با وجود این، «جیمی راسکین»، قانونگذار دموکرات و رئیس تیم مدیریت استیضاح فردای آن روز به جای آنکه به خاطر این موضوع لحن پیروزمندانه داشته باشد مجادله بر سر اینکه کدام طرف بهتر صحبت کرده و عملکرد بهتری داشته را مورد نقد و انتقاد قرار داد.

او گفت: «بعضی‌ها فکر می‌کنند که این دادگاه، میدان مسابقه وکلا یا حتی بدتر از آن محل رقابت میان احزاب سیاسی است. این دادگاه هیچ کدام از اینها نیست، بلکه نقطه‌ای برای روشن کردن حقایق است.»

اما در جلسه روز جمعه تیم حقوقی ترامپ از دادگاه استیضاح به شدت انتقاد کرد و آن را نزاعی حزبی با هدف حذف ترامپ از انتخابات آینده توصیف کرد. «دیوید شوئن»، وکیل ترامپ گفت: «فکر می‌کنم این یک اقدام حزبی و سیاسی است.»

دیوید کوهن علاوه بر این از فیلم‌های پخش‌شده در کنگره م انتقاد کرد: «فکر می‌کنم به خدمت گرفتن یک شرکت فیلمسازی برای ساختن فیلم و محتوای سرگرمی اقدامی رعب‌آور است. فکر می‌کنم پخش مکرر اتفاقاتی که در کنگره افتاد وقتی همه آن را محکوم کردند کاری عبث است.»

مجلس سنای آمریکا سرانجام روز شنبه رسیدگی به دومین پرونده استیضاح دونالد ترامپ را خاتمه داد و او را از اتهام «تحریک به شورش» تبرئه کرد. ترامپ در واکنش به تبرئه خود در مجلس سنا از این رای استقبال کرد و گفت که به دفاع از «عظمت آمریکا» ادامه خواهد داد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها