آمریکا پیشنهاد اروپا برای میانجی‌‌‌گری در مذاکره با ایران را پذیرفت

کد خبر: 1052094

سخنگوی کاخ سفید با انتقاد دوباره از دولت ترامپ برای خروج از برجام، گفت رئیس جمهوری آمریکا بر گفت‌وگوی دیپلماتیک در موضوع ایران تصریح دارد.

آمریکا پیشنهاد اروپا برای میانجی‌‌‌گری در مذاکره با ایران را پذیرفت

 ایرنا: « جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید گفت: قصد نداریم گام‌های پیش‌دستانه بیشتر و برای رفع تحریمها پیش از پیوستن به مذاکرات با طرف‌های اروپایی در خصوص توافق هسته‌ای با ایران، برداریم.

به گزارش ایرنا جن ساکی با انتقاد دوباره از دولت « دونالد ترامپ» برای خروج از برجام، گفت که «جو بایدن» رئیس جمهوری کنونی آمریکا برگفت‌وگوی دیپلماتیک در موضوع ایران  تاکید دارد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که تنها راه بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام، اقدامات عملی دولت آمریکا و رفع تحریم های ایران است.

وی روز جمعه به وقت واشنگتن در گفت‌وگو با خبرنگاران در هواپیمای اختصاصی رئیس جمهوری آمریکا افزود: بخشی از تصمیم‌های اشتباه دولت قبلی آمریکا برای خروج از برجام این بود که ما دیگر نمی‌توانستیم آنچه را که روی زمین اتفاق می‌افتد، مشاهده کنیم.

جن ساکی که به همراه بایدن عازم میشیگان بود، درباره پیشنهاد برگزاری نشست کارشناسی کمیسیون مشترک برجام هم گفت: اروپایی ها از ما دعوت کرده‌اند اما این یک دعوت ساده برای گفت‌وگوی دیپلماتیک است.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: این کانالی است که ما در گذشته با همکاری شرکای ۱ + ۵ خود استفاده می‌کردیم. ما قصد نداریم گام‌های پیش‌دستانه بیشتری پیش از پیوستن به مذاکرات با طرف‌های اروپایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران، برداریم.

وی به این ترتیب بین انجام تعهدات خود مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برجام، و انجام مذاکره در قالب گروه ۱+۵ گره زد و نشان داد که قصدی برای برداشتن تحریم، پیش از آن ندارند.

جن ساکی گفت: یقینا ما نگرانی‌های مداومی در مورد نقص مشاهده و هر راهی که آنها برای داشتن سلاح هسته‌ای خواهند پیمود، داریم.

این ادعا درحالی است که ایران بارها تاکید کرده برنامه هسته ای ایران فقط برای امور صلح آمیز بوده و هیچگاه بدنبال ساخت سلاح هسته ای نبوده است و این رویکرد تهران را بارها آژانس بین المللی انرژِی اتمی تایید کرده است.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا بایدن قصد سفر به انگلیس برای شرکت در گروه هفت را دارد هم گفت: این نشست در ماه ژوئن است و هنوز خیلی زود است تا بتوانیم ارزیابی داشته باشیم که آیا می‌توان در سطح بین‌المللی سفر داشت.

ساکی درباره احتمال دعوت روسیه به گروه هفت هم پاسخ داد: من فکر نمی کنم که ما دعوت‌های جدیدی به روسیه داشته باشیم یا دعوت‌های گذشته را تکرار کنیم. بدیهی است که هر دعوتی با مشارکت شرکای گروه هفت انجام می‌شود.

ترامپ در دوره خود خواستار حضور روسیه در گروه هفت شده بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها