واکنش بورل به سفر گروسی به تهران

کد خبر: 1052096

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خاطر فعالیت‌های این آژانس در ایران قدردانی کرد.

واکنش بورل به سفر گروسی به  تهران

ایسنا: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در توییتی نوشت: به طور کامل از کار فنی و بی‌طرفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کنیم. از رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تلاش‌هایش درخصوص فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران از جمله سفر حائز اهمیت روز آینده‌اش به تهران قدردانی می‌کنم.

 

گفتگوهای فشرده «بورل» برای آوردن ایران و آمریکا به پای میز مذاکره

یک مقام اتحادیه اروپا گفت که برگزاری نشست میان ایران، آمریکا و سایر طرف‌های توافق هسته‌ای «امری محتمل» است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، «پیتر استانو» سخنگوی کمیسیون امور خارجی اروپا در یک کنفرانس خبری روزانه با اشاره به اینکه برگزاری یک نشست با حضور نمایندگانی از ایران، آمریکا و سایر طرف‌های توافق هسته‌ای «امری محتمل» است، تأکید کرد که «هنوز زمانی برای این نشست تعیین نشده است».

استانو همچنین گفت که «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «سخت می‌کوشد تا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به مسیر اصلی خود برگرداند که این امر شامل بازگرداندن ایران به پایبندی کامل (به تعهدات خود ذیل برجام) و همچنین تلاش برای آوردن آمریکا به پای میز مذاکره می‌شود.

این سخنگوی اتحادیه اروپا همچنین اطمینان داد که اتحادیه اروپا «آماده برگزاری گفتگوهای غیررسمی» میان طرف‌های توافق هسته‌ای ایران است.

استانو با استقبال از نشانه‌های ظاهری دال بر «خلق فضایی جهت پیشبرد تلاش‌های دیپلماتیک» از سوی دولت «جو بایدن» گفت که «بحث و گفتگوهای فشرده‌ای با تمام طرف‌ها از جمله ایالات متحده در حال انجام است. اکنون زمان دیپلماسی است، ما به طور دقیق و فشرده در حال انجام آن هستیم».

گفتنی است، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز پنج شنبه (به وقت واشنگتن) گفت که مقامات کاخ سفید دعوت اتحادیه اروپا برای شرکت در نشستی با حضور ایران و قدرت‌های جهان با محور بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران را می‌پذیرد.

شایان ذکر است که توافقنامه هسته‌ای ایران با نام رسمی «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در سال ۲۰۱۵ به امضای ایران و گروه ۱+۵ (ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و اتحادیه اروپا رسید.

طبق این توافقنامه، ایران مجاز به غنی سازی اورانیوم تا غنای ۳.۶۷ درصد است و در ازای آن، سایر طرف‌های امضاکننده این توافق ملزم به لغو تحریم‌های اقتصادی خود علیه ایران شدند.

به رغم رضایت تمام طرف‌ها از مفاد این توافقنامه، دولت ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در ماه مه ۲۰۱۸ بطور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره وضع کرد که این اقدام واشنگتن در کنار انفعال طرف‌های اروپایی و عدم اقدام مستقلانه آنها در جهت جبران پیامدهای این خروج، مقامات تهران را واداشت تا طبق مفاد برجام در روندی گام به گام تعهدات برجامی خود را کاهش دهند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها