تصویر خندان نتانیاهو در تماس با بایدن

کد خبر: 1052438

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی سرانجام به تماس تلفنی‌اش از سوی جو بایدن رسید. این اتفاق روز چهارشنبه گذشته، ۱۷ فوریه، چهار هفته کامل بعد از مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمریکا رخ داد. رخ دادنش به اندازه کافی طول کشید تا جایی که باعث نگرانی خود او و بسیاری از اسرائیلی‌ها شد.

تصویر خندان نتانیاهو در تماس با بایدن

ایسنا: نشنال اینترست در گزارشی نوشته است: بعد از آنکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در چهار سال گذشته به هر آنچه که میخواست از سوی دونالد ترامپ رسید، و دیوید فریدمن، سفیر آمریکا نیز به عنوان تشویق کننده گسترش شهرک سازی‌ها عمل کرد، رسیدن جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا تنها می‌تواند مایه دلسردی برای این نخست وزیر اسرائیل باشد. اینکه او اولین رهبر در خاورمیانه بود که مستقیما تماس تلفنی از بایدن داشت، یک جبران کوچک برای از دست دادن مردی است که رفیق صمیمی‌اش در کاخ سفید در نظر می‌گرفت و به وضوح امید به بازگشتش برای دومین دور ریاست جمهوری داشت.

کاخ سفید تاکید دارد که تاخیر جو بایدن در تماس گرفتن با نتانیاهو یک بی محلی عمدی نبوده است. شاید این طور نبوده باشد. مطمئنا نتانیاهو مثبت‌ترین تصویر را از آنچه به نظر یک گفتگوی مودبانه اما نه به طور خاص صمیمی، به نظر رسید، ارائه کرد. بایدن نیز به نوبه خود بر روابط دوستانه و قدیمی با اسرائیل به جای نخست وزیر آن تاکید کرد. او ممکن است به نتانیاهو بی محلی نکرده باشد اما برای همه کسانی که به روابط میان آمریکا و اسرائیل توجه دارند، مطمئنا این طور به نظر رسید. و اگر در حقیقت پیام این تاخیر در گفتگوی تلفنی برای نتانیاهو این بوده که دیگر عنایت کاخ سفید به خودش را ندارد، مطمئنا او شایسته دریافت این پیام بوده است.

نتانیاهو همانجوری از ترامپ تعریف میکرد که ترامپ برای جلب نظر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تلاش می‌کرد. او از هر جنبه به تقلید از ترامپ می‌پرداخت به حدی که به تکرار لغات باب شده از سوی ترامپ نظیر "اخبار جعلی" به هنگام حمله به رسانه‌های خودش، می‌پرداخت. اما نحوه تلاش او در جستجوی اعمال نفوذ بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران بود که باعث دلزدگی بسیاری از دموکراتها، آن هم نه فقط دموکراتهای به اصطلاح بال "ترقی خواه" این حزب که در هر صورت علاقه چندانی به اسرائیل در ضمن ابراز عشقشان به فلسطینی‌ها ندارند، شد.

نتانیاهو شاید دلیل خوبی برای مخالفت با توافق هسته‌ای با ایران داشته باشد اما او هنگامی که در ماه مه ۲۰۱۱ اقدام به "نطق کردن" در حضور رسانه‌ها برای باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا کرد از یک خط قرمز دیپلماتیک عبور کرد؛ اقدامی که شدت گستاخانه بودنش باعث خشم بسیاری از دموکراتها شد. در حقیقت نتانیاهو در مدت منتهی به انتخابات آوریل ۲۰۱۹ اسرائیل یک تبلیغ انتخاباتی منتشر کرد که در آن این تعاملش با اوباما را برجسته ساخت، راهی نه چندان موثر برای ترمیم وجهه‌اش نزد حزبی که تا آن زمان کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را به دست گرفته بود.

نتانیاهو چهار سال بعد از آن دیدار در دفتر بیضی کاخ سفید بار دیگر از مسیر خود خارج شد تا از دولت اوباما انتقاد کند و دعوت جان بوئنر، رئیس سابق مجلس نمایندگان را برای سخنرانی در مقابل نشست مشترک مجالس کنگره آمریکا را پذیرفت، بدون اینکه به خودش زحمت دهد که اطلاع قبلی کافی را به کاخ سفید بدهد. او با این کار که به طور مفروض بر اساس توصیه ران درمر، سفیر دولتش در واشنگتن و عامل سابق جمهوریخواهان صورت گرفت، به طور جدی هر گونه اعتبار باقی مانده‌اش نزد دموکراتها را تضعیف کرد.

با این حال حتی اگر هم که آن کافی نبود، نتانیاهو همچنین به بایدن توهین کرد. نخستین بار در سال ۲۰۱۰ بود که دولت اسرائیل به هنگام سفر بایدن برنامه‌های ساخت ۱۶۰۰ واحد مسکونی در قدس شرقی را اعلام کرده و با این کار توصیه‌های دولت اوباما به انجام عکس این کار را به چالش کشید.

نتانیاهو تاکید کرد که میلی به شرمنده کردن بایدن نداشته و یکی از وزرایش این تصمیم را بدون اطلاع او گرفته است. این ادعای بی گناهی وی به درستی گوش شنوایی در واشنگتن پیدا نکرد؛ نخست وزیر اسرائیل در قبال مساله واحدهای مسکونی در قدس شرقی یا موضوع گسترش شهرک‌سازی‌ها هرگز یک تماشاچی صرف نبوده است. در حقیقت نتانیاهو ۹ روز قبل از آن که بایدن تحلیف به جا بیاورد برنامه‌های احداث ۸۰۰ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری را تایید کرد. این بار او تلاشی برای پنهان کردن این که در ارتباط با گسترش شهرکها چه کسی مسئول است، نکرد.

نخست وزیر اسرائیل بعد از شرط بندی کردن روی اسب بازنده در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و در حالی که با دورنمای انتخاباتی در اسرائیل در ماه مارس، هماهنگ شده از سوی خودش مواجه است، به طور مستاصل خواهان یک تماس تلفنی از سوی کاخ سفید بود. او به این تماس احتیاج داشت تا به رای دهندگان مردد اسرائیلی نشان دهد اختلافی بیان او و هر کسی که رهبر آمریکا باشد وجود ندارد. اینکه بایدن تصمیم گرفت با ولادیمیر پوتین و شی جینپینگ قبل از صحبت با نتانیاهو گفتگو کند در حالی که هیچ کدام نیز دوست نزدیک آمریکا به حساب نمی‌آیند مشخص کرد که دوستی رئیس جمهور آمریکا با اسرائیل است نه با رهبر فعلی آن. از این گذشته نتانیاهو پنج روز کامل بعد از انتخابات آمریکا منتظر ماند تا نهایتا به رئیس جمهور منتخب آمریکا پیروزی‌اش در انتخابات را تبریک بگوید در ضمن این که بر "روابط شخصی طولانی مدت و صمیمی برای حدود ۴۰ سال" تاکید کند. حتی بعد از آن نیز حساب توئیتر او حاوی تصویری از او همراه با دونالد ترامپ بود. این که بایدن نهایتا به خودش زحمت داد تا با او تماس بگیرد به نوبه خود یک ژست سخاوتمندانه افراطی است. این نشانه یک آدم عاقل است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها