پیشنهاد روزنامه روس به آمریکا برای احیای برجام

کد خبر: 1052625

دولت بایدن مواضع خود در قبال برجام را نرم‌تر کرده و سعی دارد اشتباه ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای را اصلاح کند، البته با توجه به اصرار ایران بر لزوم لغو تحریم‌ها از جانب آمریکا، باید دید واشنگتن حاضر به دادن چه امتیازاتی به تهران خواهد شد.

پیشنهاد روزنامه روس به آمریکا برای احیای برجام

خبرگزاری تسنیم: روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، در تحلیلی نوشته است: دولت جو بایدن مواضع خود در برخورد با جمهوری اسلامی ایران را نرم‌تر کرده است. البته تحریم‌های ضدایرانی آمریکا هنوز لغو نشده، ولی واشنگتن دیگر اصرار ندارد که این تحریم‌ها از سوی سایر کشورها نیز اعمال شوند. همچنین از درخواست سابق دونالد ترامپ از سازمان ملل برای از سر گیری تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران نیز صرف‌نظر شده است. هرچند این اقدامات بسیار کمتر از درخواست‌های ایران برای آغاز مذاکرات است، ولی در هر صورت تهران این علامت مشخص را دریافت کرده که جو بایدن واقعاً قصد یافتن سازش در زمینه برنامه جامع اقدام مشترک را دارد.

رئیس جمهوری جدید آمریکا در مبارزات انتخاباتی، از درخواست ترامپ از شورای امنیت برای احیای تحریم‌ها علیه ایران انتقاد زیادی نکرد، ولی یادآور شد که این خواسته غیرقابل اجرا بوده و مورد حمایت اعضای شورای امنیت قرار نخواهد گرفت. ضمن اینکه روابط ایالات متحده با متحدان اروپایی‌اش را پیچیده می‌کند.

موضوع اینجاست که نه تنها روسیه و چین، بلکه سایر شرکت کنندگان در توافق هسته‌ای، یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان هم با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران مخالف هستند.

جو بایدن اعلام کرد که آمادگی مذاکره با ایران پیرامون توافق هسته‌ای است. هرچند مقامات تهران مواضع قاطع خود درباره لزوم لغو تحریم‌های آمریکا برای احیای برجام را اعلام کرده و بر آن تأکید دارند.  

در این بین، روسیه نیز به نوبه خویش تلاش می‌کند که هدف اجرای کلیه تعهدات طرفین در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک تحقق یابد.

چند روز قبل "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که دیپلمات‌های روسی طی روزهای اخیر تلاش کرده‌اند تا روند سیاسی پیرامون برجام را فعال کرده و در این راستا، مسکو ممکن است تماس‌هایی را نیز در این رابطه با واشنگتن برقرار کند.    

به گفته وی، بدون برقراری تماس و بدون شرکت در مباحثات عملاً نمی توان به هیچ نتیجه‌ای رسید. اکنون فرصت مضاعفی برای حل و فصل مشکلات بوجود آمده و باید از آن استفاده کرد.

ریابکوف گفت، طرف روسی آمادگی آمریکا برای مشارکت در نشست در حال فراهم سازی پیرامون برجام را مثبت ارزیابی کرده و معتقد است که این مسئله می‌تواند نخستین گام در جهت از سرگیری عملکرد طبیعی توافقنامه هسته‌ای با ایران باشد.

پیش از این، مقامات اتحادیه اروپا از آماده سازی شرایط برای نشست کشورهای شرکت کننده در برجام خبر داده و یادآور شدند که ایالات متحده نیز موافقت کرده تا در این نشست شرکت کند.

معاون وزیر خارجه روسیه در عین حال یادآور شد که هنوز نمی‌توان درباره سازمان‌دهی نشستی در سطح وزرای کشورهای شرکت کننده در برجام صحبتی به میان آورد.

"یوری راگولییف" کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با این روزنامه گفت: «به نظر می‌رسد رئیس جمهوری جدید آمریکا واقعاً علاقه مند است که توافق هسته‌ای با ایران به وضعیت کارآمدی اولیه خویش بازگردد، چرا که این توافقنامه بین‌المللی در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما منعقد شد، بنابراین اگر بایدن اکنون از بازگشت به آن صرف نظر کند، به دونالد ترامپ شکست خورده است که معتقد بود این توافق بدی بوده و آمریکا به آن نیازی ندارد.»  

این کارشناس یادآور شد، البته امتیازات یکجانبه واشنگتن، در صورت عدم  برداشتن گام متقابلی از سوی مقامات تهران هم بی فایده بوده و مذاکرات را به بن بست خواهد کشاند. وی افزود: «نباید فراموش کرد که جمهوری اسلامی به لغو تحریم‌ها که یکی از شروط امضای برجام بود، اصرار دارد. ولی این کار آسانی نیست. در ایالات متحده ترجیح می‌دهند که تحریم‌ها تسهیل شود، نه آنکه بطور کامل لغو گردد. البته باید بپذیریم که برداشتن چنین اقدامی دلایل اصولی دارد و بایدن به خوبی به این مسئله آگاه است.»  

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها