آخرین تحولات نبرد سرنوشت ساز مأرب

کد خبر: 1053065

جدیدترین نقشه میدانی از نبرد «مأرب» نشان می‌دهد که بلندی‌های استراتژیک این شهر به دست نیروهای دولت نجات ملی یمن افتاده و خط دفاعی نیروهای ائتلاف سعودی و هادی بسیار شکننده است.

آخرین تحولات نبرد سرنوشت ساز مأرب

خبرگزاری فارس: پیشروی‌های نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عملیات آزادسازی نهایی استان مأرب و مرکز این استان همچنان ادامه دارد.آزادی مرکز این استان به دست نیروهای دولت نجات ملی (صنعاء) ضربه سختی به دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن که از حمایت ریاض برخوردار است، وارد خواهد کرد.

پایگاه خبری «التغییر» یمن، امروز (چهارشنبه - ۲۴ فوریه)، در گزارشی نوشت که این پیشروی‌ها به مرحله حساسی رسیده است و این نبرد آخرین‌ نفس‌های خود را می‌کشد. در حالی که شرایط مأرب بسیار متزلزل است، سیاست ائتلاف عربی در یمن و دولت تحت حمایت آن (دولت مستعفی عبدربه منصور هادی) در قبال این نبرد غیر قابل درک است و افکار عمومی از نیروهای وابسته به دولت تحت حمایت سعودی که شامل ۳۰۰ هزار نیروی مسلح است، این سوال را می‌پرسد که دلیل عدم استفاده از بالگردهای آپاچی، توپخانه‌های ائتلاف و آتشبارهای پیشرفته کاتیوشا در این نبرد سرنوشت‌ساز چیست.

این در حالی است که گزارش‌های زیادی در دست است که نشان می‌دهد اتفاقا ریاض از هیچ تلاشی برای جلوگیری از آزادی مأرب دریغ نکرده است. روزنامه لبنانی الاخبار نیز در یادداشتی با همین محور نوشت که ائتلاف سعودی، هزاران عنصر افراطی را از استان‌های شبوه، ابین، حضرموت، عدن، لحج، تعز و ساحل غربی جذب کرده است تا از آخرین مقر قیمومیت خود در شمال یمن دفاع کند.

به گزارش این روزنامه، گروه موسوم به «شورای انتقالی جنوب» -وابسته به امارات- حاضر نشد عناصر خود را به مأرب اعزم کند، هر چند که ریاض تلاش کرد با تطمیع عناصر انتقالی، آنان را به جبهه‌های «الضالع» اعزام کند، ولی این مسئله نیز باعث توقف پیشروی نیروهای دولتی یمن نشد.

بنا بر این گزارش، این حجم از تجهیز نیرو توسط ریاض که حتی شامل عناصر تروریستی داعش و القاعده نیز هست، بیانگر هراس عربستان سعودی از آزادی کامل مأرب است. اما صنعاء بر این باور است که آزادسازی این استان، برای خنثی کردن نقشه ریاض در اسکان عناصر تکفیری در آن، بسیار حائز اهمیت است.

در گزارش امروز التغییر آمده است: به اعتقاد ناظران، کلیه جبهه‌ها چه در جنوب یمن و چه سایر استانها، شاهد ناکامی و ناامیدی هستند و نیروهای حاضر در آنها از انجام حملاتی که فشار بر مأرب را کاهش دهد، خودداری می‌کنند و در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد که دولت مستعفی یمن و ائتلاف سعودی با ضعف زیادی مواجهند.

ZdAXavF5ggGq

نقشه وضعیت میدانی در جبهه مأرب نشان می‌دهد که نیروهای انصارالله کنترل بلندی‌های شمال «السویداء» را به دست گرفته‌اند و کنترل کوه استراتژیک «الادرم» کاملا در دست آنها است. در این نقشه، مناطقی که با رنگ سبز مشخص شده، تحت کنترل نیروهای انصارالله است و مناطقی که هنوز تحت کنترل نیروهای هادی است با رنگ قرمز نشان داده شده و نقاط تماس دو طرف درگیر، به رنگ نارنجی است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع نظامی و یک مسئول محلی نوشت که دفاع نیروهای دولت هادی در شهرستان «صرواح» (غرب شهر مأرب) در هم شکسته و خط مقدم اکنون تنها ۲۰ کیلومتر با شهر فاصله دارد.

یگان اجرایی اداره اردوگاه‌های آوارگان یمن، امروز از آوارگی بیش از ۱۵۰۰ خانوار طی تشدید درگیری‌ها در استان مأرب طی دو هفته اخیر خبر داد. پیشتر نیز سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرده بود که طی یک سال گذشته، ۱۱۶ هزار نفر در یمن، منازل خود را رها کرده‌اند و تنها طی چند هفته اخیر، هزاران نفر آواره شده‌اند.

ارتش یمن در ماه جاری عملیات آزادسازی نهایی استان و مرکز استان مأرب را آغاز کرده و به گزارش برخی منابع یمنی، این استان در آستانه آزادی است؛ استانی که از منابع نفتی و گازی قابل توجهی برخوردار است.

ارتش یمن در روزهای اخیر موفقیت‌های چشمگیری در این استان علیه ائتلاف سعودی کسب کرده  و اکنون نیروهای صنعاء در حال پیشروی به سوی منطقه موسوم به «مجتمع ساختمان‌های دولتی» است که از آخرین نقاط تحت کنترل نیروهای ائتلاف سعودی و شبه‌نظامیان آن است. 

وزیر یمنی به فارس: آمریکا به دنبال متوقف کردن آزادسازی مأرب است

وزیر اطلاع‌‌رسانی دولت نجات ملی یمن در گفت‌و‌گویی اختصاصی با خبرگزاری فارس ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از پیشروی ارتش یمن در استان مأرب، تأکید کرد که آمریکا به دنبال متوقف کردن آزادسازی مأرب است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ضیف الله الشامی» وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی یمن در گفت‌وگویی اختصاصی با وب‌سایت عربی خبرگزاری فارس به اقدامات اخیر آمریکا برای جلوگیری از پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان مأرب پرداخت.

وزیر اطلاع‌رسانی دولت صنعاء در ارتباط با تلاش‌های واشنگتن برای متوقف کردن عملیات آزادسازی مأرب گفت: «آمریکا به دنبال متوقف کردن [عملیات] آزادسازی و پاکسازی مأرب از اشغالگران و دست‌نشانده‌های این اشغالگران است و اکنون مجبور به نشان دادن خود و پرده‌برداری از بازی و مداخلاتش شده است زیرا دیگر به ابزارهای خود اعتماد ندارد. به خاطر اهمیت مأرب، آنجا برای آنها منطقه پایانی است؛ منطقه‌ای که آن را برای خود مکانی قانونی می‌دانند. آزادسازی مأرب یعنی پایان یافتن تجاوزها و  پس‌رفت برای آن گروه‌های هم‌پیمان و دسیسه‌چین علیه مردم و امت ما».

ضیف‌الله الشامی در ادامه با پرداختن به اقدام متجاوزان در استفاه از عناصر سازمان تروریستی القاعده و داعش در نبردهای مأرب، گفت:‌ «شریک کردن القاعده و داعش در نبرد مأرب چیز جدیدی نیست زیرا آنها جزء مهم‌‌ترین نیروهایشان هستند. آنها دو ابزار آمریکا در جهان هستند و آمریکا هر زمان که بخواهد آنها را به حرکت درآورد، آنها دستور را شنیده و اطاعت می‌کنند از این رو مهم‌ترین چیزی که سیاست‌های آمریکا را رسوا کرد، مقابله ما با القاعده، داعش و ریشه‌کن کردن، تعقیب و گریز آنها، منهدم کردن محل حضورشان و همچنین کوتاه کردن دست آمریکاست؛ آمریکایی که به بهانه خاص خود در امنیت یمن اخلال ایجاد کرده است. زمانی که ما با ایمان و با صادقانه برای تقابل با آنها شتافتیم، آمریکا خشمگین شد؛ آمریکایی که ادعا می‌کرد آنها دشمن او و جهان هستند؛ اما تقابل ما با آنها، جعلی بودن [ادعای] آمریکا در مبارزه با داعش و القاعده را نشان داد».

الشامی  همچنین درباره پیامش برای یمنی‌های جنوب درباره پیوستن به مردم شمال برای نجات کشور یمن گفت: «فکر می‌کنم که پیامی‌های عملی در تعامل با برادرانمان در استان‌های اشغالی، رساتر از پیام‌های رسانه‌ای باشد چراکه شاید برخی از آنها فکر کنند که این تنها یک نوع مزایده کلامی است؛ اما حقیقت اشتیاق و عشق ما را به آنها و همچنین نگرانی ما را از اینکه آنها قربانی جنگ‌های بیگانگان و کشورهای متجاوز شوند و در نبردهای از پیش باخته‌ از آنها استفاده شود، ثابت می‌کند؛ با این حال، هدف از این اقدمات ریشه‌کن کردن آنهاست و حتی کار دشمن به جایی رسید که خودشان را هدف قرار دادند».

وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی در ادامه با اشاره به فراخوان آمریکایی‌ها که دعوت به اصطلاح صلح و توقف جنگ در یمن اعلام کردند آن هم در حالی که در خفا از ائتلاف سعودی حمایت می‌کردند، تأکید کرد که در صورت ادامه زورگویی‌های آمریکا علیه مردم و دیگر کشورها،  تمام دنیا بایست در کنار مستضعان این کره خاکی بایستند و این گام برداشته نخواهد شد مگر با مقابله با قدرت‌های استکبار جهانی و رأس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی؛ آمریکایی که دیگر دستش خوانده شده و نقابش کنار رفته است و امروز در مقابل دیدگان همه مردم جهان سعی دارد وجهه خود را بهبود ببخشد و تلاش دارد اگر شده حتی بخش اندکی از اقتدار خود را که برای آن بازار گرمی می‌کرد، به عنوان قدرتی که شکست نمی‌خورد، بازگرداند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها