ارمنستان در آستانه کودتا

کد خبر: 1053262

همزمان با پرواز هواپیماهای ارتش ارمنستان بر فراز شهر ایروان، نخست‌وزیر این کشور گفت، مردم اجازه کودتا نخواهند داد و آن‌ها هستند که درباره استعفای او تصمیم می‌گیرند.

 ارمنستان در آستانه کودتا

خبرگزاری فارس: با افزایش تنش داخلی در ارمنستان، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر این کشور گفت، مردم اجازه نخواهند داد کودتا شکل بگیرد.

خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از یک خبرنگارش نوشت، هواپیماهای جنگی ارتش ارمنستان در حمایت از تظاهرات علیه پاشینیان، بر فراز آسمان ایروان به پرواز درآمدند.

به طور همزمان، پاشینیان در یک سخنرانی ویدئویی گفت: «به تمامی سربازان، افسران و فرماندهان دستور می‌دهم سرشان به کار خود باشد و از مرزها و تمامیت ارضی ارمنستان محافظت کنند».

نخست وزیر ارمنستان به اشاره به اینکه مردم این کشور اجازه نخواهند داد کودتایی صورت گیرد گفت: «ارتش نمی‌تواند در رویه‌های سیاسی مشارکتی داشته باشد. ارتش باید تابع مردم و مقاماتی باشد که از سوی مردم انتخاب شده‌اند».

او در ادامه گفت: «تماسی تلفنی با رئیس جمهور داشتم و به او گفتم باید نامه من درخصوص اخراج [اونیک گاسپاریان] را امضا کند. اگر وی این کار را انجام ندهد، آیا بدین معنا است که به کودتا پیوسته است؟»

پاشینیان افزود: «انتظار دارم رئیس جمهور این حکم را امضا کرده یا رئیس ستادکل خود استعفا دهد. پس از آن مشاوره سیاسی با تندرو ترین منتقدان را آغاز خواهم کرد».

وی خاطرنشان کرد: «فقط مردم می‌توانند تصمیم بگیرند که من باید استعفا دهم. بگذارید مردم تقاضای خود را مطرح کنند و مرا مورد قضاوت قرار دهند».

نخست‌وزیر ارمنستان در ادامه تهدید کرد اگر مخالفانش از خط قرمزها عبور کنند، مورد بازداشت قرار خواهند گرفت.

با این حال «وازگان مانوکیان» رهبر مخالفان پاشینیان که پیش‌تر وزیر دفاع ارمنستان بود، اظهارات نخست‌وزیر را رد کرد و گفت قصدی برای انجام کودتا وجود ندارد.

مانوکیان با تأکید بر لزوم استعفای پاشینیان گفت، مقامات دولت در تلاش هستند «مردم و ارتش را مقابل یکدیگر قرار دهند».

علاوه بر این، «اونیک گاسپاریان» رئیس ستادکل ارتش که امروز در بیانیه‌ای خواستار استعفای پاشینیان شده بود، بار دیگر بر موضع خود تأکید کرد و گفت بیانیه را تحت فشار تنظیم نکرده است.

از سوی دیگر، «الهام علی‌اف» رئیس دولت جمهوری آذربایجان در واکنش به تحولات امروز ارمنستان گفت، به خاطر رهبری پاشینیان اوضاع این کشور به اسفناک‌ترین وضع ممکن درآمده است.

امروز (پنجشنبه) گاسپاریان به برکناری معاونش اعتراض و به همراه معاونان خود در بیانیه‌ای استعفای نخست‌وزیر و کابینه دولت را خواستار شد. پاشینیان در واکنش به این بیانیه، آن را اقدامی برای کودتا توصیف کرد و از هوادارانش خواست تجمع برگزار کنند.

پاشینیان با حضور در جمع هوادارانش گفت، قصد ندارد ارمنستان را ترک کند و اوضاع کشور قابل مدیریت است. با این حال مخالفان دولت ارمنستان ضمن حمایت از بیانیه ستادکل ارتش این کشور، آن را آخرین فرصت برای استعفای پاشینیان دانستند.

اندکی پس از حضور هواداران پاشینیان در خیابان‌های ایروان، حامیان حزب مخالف دولت نیز به وارد خیابان‌های این شهر شدند که به درگیری میان دو گروه منجر شد.

در پی وقوع این تحولات، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در تماس تلفنی با «آرا آیوازیان» وزیر امور خارجه ارمنستان درخصوص حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات داخلی این کشور ابراز امیدواری کرد.

علاوه بر لاوروف، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه نیز اعلام کرد مسکو با نگرانی در حال پایش اوضاع ارمنستان است.

از سوی دیگر «مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، «تلاش برای کودتا» در ارمنستان را محکوم کرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها